Молитва священномученику Клименту, папе Римскому
Акафист священномученику Клименту
Ноября (ст.ст.)
Кондак 1
Избраннаго от иерархов западныя страны христианския, достославнаго священномученика Климента приидите, вернии, песньми восхвалим, прославляя предивную его веру и любовь ко Христу; потщимся подражати угоднику Божию и нелицемерно воззовем ему:
Радуйся, всеблаженне Клименте, священномучениче богоносне.
Икос 1
Уготовляя тя, яко сосуд избранный, Всевышний Господь положи, священномучениче Клименте, многи скорби от младых дний; честная матерь твоя Матфидия, сохраняя святость супружества и бегая нечистоты злаго человека, отыде в греческую страну со двема чады, оставльши тя, юнейшаго, на попечение отца твоего Фавста. Ублажая твоих родителей и вспоминая безматернее житие, глаголем ти:
Радуйся, лозо божественнаго винограда; Радуйся, яко финике процвел еси благоплодный;
Радуйся, маслина плодородна; Радуйся, храме Божественнаго Духа;
Радуйся, на гору божественных добродетелей возшедый; Радуйся, чаше мудрости, источающая душам нашим спасение;
Радуйся, божественными ученьми ко Христу многия приведый; Радуйся, благовестниче веры Христовой.
Радуйся, всеблаженне Клименте, священномучениче богоносне.
Кондак 2
Пловущей матери твоей дни некия по морю, воста буря зельна и волнение велие; и занесену бывшу кораблю волнами и ветром в неведомую страну, погибе корабль в полунощи и вся истопи, матерь же твоя Матфидия, от ветренныя волны приметаема, на камень возвержена бысть и обрете спасение у брега Асийския страны. Прославляя Всемилостиваго Бога, сохраньшаго ти матерь, святе, на утешение, взываем Ему: Аллилуиа.
Икос 2
Неведающь ничтоже о случившихся бедах Матфидии и чад, супруг ея уготовль корабль и взем мало имения, пойде сам на взыскание подружии своей и любезных чад; тя же, юнейшаго, остави в дому учащася книгам. Ублажая сиротство твое, священномучениче Христов, глаголем ти:
Радуйся, светодательное солнце запада; Радуйся, огнь воздержания, попаливый страстей стремление;
Радуйся, яко смирна и ливан благоухаеши во дворех Господних; Радуйся, столпе благочестия;
Радуйся, избранный сосуд благодати Христовой; Радуйся, храме Божественнаго Духа;
Радуйся, заре, светло блистающая миру христианскому; Радуйся, чаше мудрости, источающая душам нашим спасение.
Радуйся, всеблаженне Клименте, священномучениче богоносне.
Кондак 3
Пришед в совершенный возраст и вся философская учения добре уведев, видя, яко несть отца ни матери, ты печален бяше, угодниче Божий, и утешиться не хотяше. Ключися же ти беседовати с некиим мужем благоразумным, иже рече, яко Божий Сын прииде на землю, проповедуя всем живот вечный и всем, послушающим Его, обещая неизреченная блага в будущем веце. То слышав, распалился еси ты желанием неизреченным известнее о Христе уведети, да разумно поеши Богу: Аллилуиа.
Икос 3
Остави убо дом свой, святителю Божий, умыслил еси идти в Иудею, в нейже благочестие Христово расширяшися. Бывшу же в море волнению и занесену бывшу ветром в Александрию, обрел еси тамо святаго апостола Варнаву, имже наставлен, притекл еси в Кесарию Стратонийскую и обрел еси тамо святаго апостола Петра; и крещен быв от него, последовал еси ему с прочими ученики, в нихже бяху и два брата твоя. Сего ради зовем ти:
Радуйся, отрясый языческое безбожие; Радуйся, на гору божественных добродетелей возшедый;
Радуйся, верный учениче верховнаго апостола Петра; Радуйся, яко от него навыкл еси Божественному знанию;
Радуйся, просвещенный ученьми великаго апостола; Радуйся, возсиявый на камени сем всехвальнем;
Радуйся, явивый плоды учений Христовых; Радуйся, просветивый твоими богомудрыми устами многия.
Радуйся, всеблаженне Клименте, священномучениче богоносне.
Кондак 4
Преплавая море, апостол Петр вопрошаше тя, святе Клименте, о роде твоем, и послушая повести твоя, умиляшеся любви твоей к родителям. Бысть же, по Божию строению, приста корабль к некоему острову; изшедшу же святому апостолу на брег во град, обрете некую старицу, милостыню просящую, и, уразумев Духом, яко матерь есть учеником его, приведе ю к тебе; ты же, уведев родившую тя, прослезися, пад на ноги ея, лобызая и плача. Торжествуя сию твою радость велию, со умилением глаголем Богу: Аллилуиа.
Икос 4
Обрет матерь свою честную, добрый пастырь Христов и последователь Его, ты умолил еси святаго апостола Петра, да крестит ю; и, зело рано изшед к морю, в прикровенном месте крести апостол Матфидию во имя Отца и Сына и Святаго Духа; и отослав ю пред себе со чады в витальницу, сам иным путем идяше. Восхваляя любовь твою сыновнюю, зовем:
Радуйся, потщивыйся просветити матерь твою именем Христа; Радуйся, лозо божественнаго винограда;
Радуйся, розго красная, износящая грозды догматов; Радуйся, явивый плоды учений Христовых;
Радуйся, просветителю верных зарею догматов; Радуйся, каплющий вино спасительнаго божественнаго познания;
Радуйся, отрясый языческое безбожие; Радуйся, приявый венец мучения за Триединаго Бога.
Радуйся, всеблаженне Клименте, свящеиномучениче богоносне.
Кондак 5
Видев святое крещение матере твоея Матфидии, некий муж честен, приветствова любезно верховнаго апостола Петра, рече к нему: хочу убо мало побеседовати с тобою. Петр рече: глаголи, господине! И беседующу ему с тем человеком на долг час и прящуся о Бозе, позна же апостол, яко Фавст есть, и приводе ко Матфидии и чадам ея. Тогда бысть радость неизглаголанная всем и плач мног от радости. Сего ради благодаряще Бога, сохраняюща благочестивые родители и чада, зовем: Аллилуиа.
Икос 5
По нечаянном обретении подружии со чады, честный Фавст прослезися, благодаря Бога, и помале беседоваше с тобою, богоносне священномучениче, припаде ко апостолу, крещения прося, уверова бо несумненно во Единаго Бога. Мы же, радуяся, яко ты апостола рукама и отца своего привел еси ко Христу, умиленно глаголем:
Радуйся, во апостольстем учении упражнявыйся; Радуйся, преемниче апостольскаго престола;
Радуйся, новый Петре, сияяй апостольскими даровании; Радуйся, священных учений описателю;
Радуйся, вторый Моисею, законы божественныя всем изложивый; Радуйся, божественными ученьми ко Христу многия приведый;
Радуйся, яко законоположника и учителя тя имамы; Радуйся, чаше мудрости, источающая душам нашим спасение.
Радуйся, всеблаженне Клименте, священномучениче богоносне.
Кондак 6
Уведев Христа распята и прияв святое крещение, родители твои, блаженне, возвратистася в Рим, и живяста зело благочестно, многи милостыни творяща. Ты же нераздельный был еси ученик Петров и всех его путей и благовестия Христова проповедник явился еси; и того ради постави тя епископа прежде своего распятия от Нерона. Сего ради Всемогущу Богу, устрояющу таковая, глаголем: Аллилуиа.
Икос 6
Скончавшуся святому апостолу Петру и по нем епископу Лину и Клиту, священномучениче, был еси кормчий Римския Церкве, правя добре кораблем Церкве Христовой посреде волнения и бури, яже бе тогда от мучителей возмущаема. Того ради восхваляем тя, угодниче Божий, сице:
Радуйся, великий постниче; Радуйся, огнь воздержания, попаливый страстей стремление;
Радуйся, мученическим праведным венцем украшенный; Радуйся, потам трудов твоих угасивый пещь прелести;
Радуйся, яко молитвами твоими бесы прогнаны быша; Радуйся, яко от твоея раки струи исцелений источаются;
Радуйся, яко твоими молитвами Господь прозрение слепым дарует; Радуйся, мучеников похвале.
Радуйся, всеблаженне Клименте, священномучениче богоносне.
Кондак 7
Пасый Христово стадо со многими труды и терпением, окружаемь сый отвсюду, яко львы рыкающими и волки хищными, лютыми гонителями, ищущими поглотити тя и потреби™ веру Христову, ты, блаженне, пеклся еси непрестанно со многим тщанием о спасении душ человеческих и много неверных людей ко Христу обратил еси. Прославляя твоя труди и болезни, глаголем содействующу ти Богу: Аллилуиа.
Икос 7
Трудящуся ти на ниве Христове, ненавистнии врази наустиша некия от народа востати вражбою на тя, преемниче апостолов, и оклеветати тя, яко унижающа боги языческия. Ублажая ти, яко претерпевшаго беды и гонения за Церковь Христову, с любовию глаголем ти:
Радуйся, божественными ученьми ко Христу многия приведый; Радуйся, новый Петре, сияяй апостольскими даровании;
Радуйся, созидателю храмов во славу Святыя Троицы; Радуйся, преемниче апостольскаго престола;
Радуйся, учением, труды, чудесы добродетельным житием умноживый Церковь Христову; Радуйся, страдалъче за имя Христово;
Радуйся, явивый плоды учений Христовых; Радуйся, описателю деяний святых мучеников, избиваемых за Христа.
Радуйся, всеблаженне Клименте, священномучениче богоносне.
Кондак 8
Не терпя молвы и мятежа людскаго, повеле епарх градский привести тя к себе и нача глаголати: из корене благородна изошел еси, но прельстился еси, и неведомо коего Бога чтишь новаго, некоего, глаголемаго Христа, , противнаго богом нашим. Ты же, достославне Клименте, отвеща ему: Единаго ; истиннаго Бога Отца ведаю и Ему с Единосущным Сыном и Святым Духом покланяюся и пою: Аллилуиа.
Икос 8
Множайшая о Бозе Вседержителе глаголюща, не обрете в тебе епарх вины и посла известие к царю Траяну, возвещающи о тебе, исповедниче Христов, яко воста на тя народ богов ради и не престает вопияти; обаче вернаго свидетельства не обретается. Радуяся посрамлению клеветников твоих, зовем ти:
Радуйся, благовестниче веры Христовой; Радуйся, умягчивый сердце грознаго епарха;
Радуйся, обличителю идольскаго нечестия; Радуйся, посрамителю клеветников;
Радуйся, не убоявыйся грознаго суда римскаго царя; Радуйся, повергнувый на осуждение противника Христова;
Радуйся, приявый венец мучения за Триединаго Бога; Радуйся, созидателю храмов во славу Святыя Троицы.
Радуйся, всеблаженне Клименте, священномучениче богоносне.
Кондак 9
Слышав царь Траян о тебе, яко о благовестнике неведомаго ему Бога, отписа епарху: или да богом идольским жертву принесет, или на заточение на место пусто близ Херсониса послан будет. Таков ответ уведев, епарх моляше тя, да не избираеши самовольнаго того изгнания, но да пожреши богом и свободен будеши. Ты же, святе Клименте, извествоваше епарху, яко изгнания того не боишися и на всяком месте будеши благовестити о Христе и пети Ему: Аллилуиа.
Икос 9
Словеса твоя, богоносне Клименте, умилиша епарха и плакаше той, глаголя ти сице: Бог, Емуже ты всем сердцем служиши, поможет ти во изгнании, на неже осужден еси. Восхваляя тя, яко Петра, камень веры, с веселием глаголем:
Радуйся, непокоривыйся богопротивному велению цареву, Радуйся, за Христа изгнание приявый;
Радуйся, предпочтивый заточение перетерпети, неже без Христова света на свободе жити; Радуйся, мученическим праведным венцем украшенный;
Радуйся, изгнанниче за веру апостольскую; Радуйся, умиливый врага Христовы Церкве;
Радуйся, страдальче за имя Христово; Радуйся, сопутствуемь на заточение многими от благоверных.
Радуйся, всеблаженне Клименте, священномучениче богоносне.
Кондак 10
Достигшу ти, святе, на то место, на неже в заточение осужден был еси, ныне нарицаемое Инкерман богохранимый, обрел еси тамо паче двух тысящ христиан, осужденныя на тесание камения в горах оных; и ты с ними к тому приставлен был еси. Тако неисповедимыми путьми Господь Бог посылает заточенным утешение благодатное, да и мы в печалех будем благонадежны, и да поем Ему чистым сердцем: Аллилуиа.
Икос 10
Видевше христиане инкерманстии новаго сожителя и ведяще тя иерарха, угодника Божия, вси единодушно со слезами и воздыхании приступиша к тебе, глаголюще: помолися о нас, святителю, да достойны явимся обетования Христова. Ты же рекл еси им: несмь достоин таковыя Владыки моего благодати, яко сподобился быти причастник венца вашего; и работа с ними, утешая и утверждая их полезными словесы. Сего ради глаголем ти, угодниче Божий:
Радуйся, учителю христианскаго смирения; Радуйся, столпе благочестия;
Радуйся, просветивый твоими Богомудрыми устами многая; Радуйся, утешителю в заточении сущих;
Радуйся, чудесно на утоление жажды заключенным воду открывый; Радуйся, многих обращенных ко Христу в водах тех крестивый;
Радуйся, живыя воды новый источник с собою принесый; Радуйся, яко тобою вся страна инкерманская приняла есть святую веру.
Радуйся, всеблаженне Клименте, священномучениче богоносне.
Кондак 11
Уведев Траян кесарь, яко и в Инкермане множество людей тобою во Христа вероваша, посла некоего игемона в ту страну, иже пришед многих христиан изби; тебе же, угодника Божия преславнаго, повеле посадити в ладью и везти на средину моря, и тамо, привязав котву к вые твоей, воврещи во глубину и утопити, да не обрящут христиане тела твоего. Приемля сей венец мученичества, ты по обычаю умиленною душею воспел еси Богу: Аллилуиа.
Икос 11
Бывшу утоплению твоему, священномучениче Клименте, стояху вернии на брезе, рыдающе плачем велиим; посем ученицы твои Корнелий и Фив глаголаста народу: помолимся единодушно, да явит нам Господь честное тело мученика Своего. Молящуся же народу, уступи море недра своя и показа тело твое; хотящим же верным честное мученическое тело оттуда взята, бысть откровение учеником, да оставят быти тамо тело твое, яко всякое лето имать тако море отступа™, дающе путь хотящим приходити на поклонение. Того ради ублажаем тя сице:
Радуйся, благовестниче веры Христовой; Радуйся, идолы поправый;
Радуйся, единый за многих пострадавый; Радуйся, приявый венец мучения за Триединаго Бога;
Радуйся, оплаканный велиим рыданием благочестивых; Радуйся, прославленный Богом;
Радуйся, яко тобою несказанная чудеса совершаются; Радуйся, заре, светло блистающая миру христианскому.
Радуйся, всеблаженне Клименте, священномучениче богоносне.
Кондак 12
Царствующу Никифору царю греческому, приспевшей памяти твоей, святителю отче Клименте, не отступи море, якоже во вся прешедшая лета; и бяше тако до пятидесяти лет и вящше. Егда же наста в Херсонисе епископ Георгий блаженный, той печален бысть вельми о сем, яко море не отступает от мощей толикаго угодника Божия, аки под спудом водами покровенны суть. Сего ради воззва святитель люди к молитве, да усердно поют Богу: Аллилуиа.
Икос 12
Во дни блаженнаго Георгия, иже в Херсонисе епископствовал бе, приидоста в той град два учителя словенская, святии Кирилл и Мефодий; с ними купно собра святитель вся благоверныя люди, и идоша со псалмы и песньми на край моря, хотяще получити тело твое, священномучениче; но не разступися море. Зашедшу же солнцу, вседоша в корабль, и в полунощи свет возсия от моря, и явися первая глава, потом же вси мощи твои, угодниче Божий. Радуяся обретению мощей твоих, восхваляем тя, чудотворче святый, тако:
Радуйся, яко тобою хромии шествуют; Радуйся, яко тобою всяким недугом болящие здрави бывают,
Радуйся, яко молитвами твоими бесы прогнаны быша; Радуйся, избранный сосуд благодати Господа нашего Иисуса Христа;
Радуйся, всеблаженне Клименте, священномучениче богоносне.
Кондак 13
О всехвальне угодниче Божий, священномучениче Клименте, приими хвалы сии от нас, живущих в стране твоего заточения, ублажающих память твою и молящихся в обители имене твоего, и умоли Всевышняго Господа Бога умножити веру в нас, да всегда прославляем Его, дивнаго в мученицех Своих, псаломскими песньми: Аллилуиа.
(Сей кондак глаголи трижды. Посем: икос 1, кондак 1.)
Икос 1
Уготовляя тя, яко сосуд избранный, Всевышний Господь положи, священномучениче Клименте, многи скорби от младых дний; честная матерь твоя Матфидия, сохраняя святость супружества и бегая нечистоты злаго человека, отыде в греческую страну со двема чады, оставльши тя, юнейшаго, на попечение отца твоего Фавста. Ублажая твоих родителей и вспоминая безматернее житие, глаголем ти:
Радуйся, лозо божественнаго винограда; Радуйся, яко финике процвел еси благоплодный;
Радуйся, маслина плодородна; Радуйся, храме Божественнаго Духа;
Радуйся, на гору божественных добродетелей возшедый; Радуйся, чаше мудрости, источающая душам нашим спасение;
Радуйся, божественными ученьми ко Христу многия приведый; Радуйся, благовестниче веры Христовой.
Радуйся, всеблаженне Клименте, священномучениче богоносне.
Кондак 1
Избраннаго от иерархов западныя страны христианския, достославнаго священномученика Климента приидите, вернии, песньми восхвалим, прославляя предивную его веру и любовь ко Христу; потщимся подражати угоднику Божию и нелицемерно воззовем ему:
Радуйся, всеблаженне Клименте, священномучениче богоносне.
Молитва священномученику Клименту, папе Римскому
О всечестный учениче верховнаго апостола Петра, новый Петре веры Христовой, вторый Моисею, священномучениче Клименте, просвещенный учением великаго апостола, венчанный венцем мученичества! Испроси нам молитвами твоими благодать Святаго Духа сохраняти веру Христову и церковныя спасительныя обычаи, да расточится безбожие. Умоли, угодниче Божий, Милосердаго Творца, да излиется на нас благодать Святаго Духа, просвещающая наши души, да попалит Господь Бог страстей наших огнепальная стремления, да сохранит нас от всякия злобы, да спасет от напастей, бед и скорбей, и да пребудем верными христианами до конца жизни нашея, сохраняя в сердцах наших памятование печалей, болезней и трудов твоих, во славу Бога Отца и Сына и Святаго Духа. Аминь.
Дата добавления: 2019-02-22 ; просмотров: 89 ;
Священномученик Климент, папа Римский
Климент встретился с апостолом Петром, который наставил его в вере и сделал своим помощником в проповеди. Они вместе ходили по городам сирийского побережья и вместе боролись с Симоном Волхвом.
Прославленного проповедями Климента сделали епископом Рима (ок. 91) после святых Лина и Анаклета [1] .
Взойдя на церковную кафедру, святитель Климент стал свидетелем апостольской проповеди, в особенности деятельности святого Петра. «Имевший проповедь апостолов в ушах своих и предание их пред глазами своими», – пишет о нем святой Ириней [2] . Смиренный и кроткий, сведущий как в Священном Писании, так и в греческой премудрости, он умел обращать к вере иудеев и язычников, рассказывая им о бесконечном милосердии Бога и о Царстве Небесном, ожидающем тех, кто с верой и надеждой вступит на путь покаяния.
Святой Климент – автор знаменитого Послания к Церкви Коринфа, включавшегося некоторыми в состав Священного Писания. В этом послании он призывает некоторых молодых членов Коринфской общины, восставших против старейшин, хранить единство членов Тела Христова, уважая иерархию, установленную апостолами. Ему приписывали и другие сочинения: Правила святых апостолов, Апостольские постановления, а также Второе послание к коринфянам, вероятно не принадлежащие ему, но очень значимые [3] .
Проповедью святой Климент обратил Феодору, жену префекта Сисиния, близкого друга императора Нервы, а также склонил принять святое крещение и самого Сисиния тем, что чудесно исцелил его от слепоты, вызванной идолопоклонством префекта.
Комит Пуплий, узнав об этом и о росте числа христиан среди язычников, отправил Климента, по приказу императора Траяна, в изгнание в Херсонес Таврический – негостеприимную область на восточном краю империи. Там святой епископ встретил 2 тысячи христиан, сосланных на работы в каменоломни. Он утешил страждущих в невзгодах, напомнив о вечном блаженстве, и по его молитве для них в пустыне забил источник воды. Даже и в изгнании он обращал души язычников к истине. О Клименте сообщают, что за год благодаря ему было построено 75 церквей.
Но вскоре император направил туда жестокого правителя, чтобы покончить с массовыми обращениями в христианство. Тот сразу обрушился на святого Климента. Вначале подвергнув епископа пытке, он затем велел привязать ему на шею якорь и бросить в Черное море, чтобы верующие не нашли его тела и не смогли ему поклоняться. И все же Господь не оставил осиротевшее духовное стадо без святого пастыря. Он внял их молитвам: море чудесным образом отступило, и христиане увидели тело святого в 300 метрах от берега. С того времени каждый год в день смерти святого Климента море отступало, чтобы верующие могли почтить честные мощи.
Много позже, в 860 году, апостол славян святой Кирилл был направлен в Херсонес. Прибыв в город вместе с братом Мефодием, он узнал о чуде и убедил духовенство и паству умолить Бога об обретении мощей. После соборной молитвы в полночь на поверхности вод появились честные мощи святого Климента. Кирилл и Мефодий выловили их и привезли святыню папе Адриану II в Рим. Эта связь с одним из первых епископов Рима очень важна для Русской Церкви и показывает ее укорененность в апостольской традиции.
[1] Иногда пишут, что именно он был первым епископом Рима, но здесь нет никакого противоречия, поскольку в то время не существовало четкого различия между епископом и старейшиной, то есть пресвитером, так что Лин, Анаклет и Климент – ученики апостолов и наиболее выдающиеся личности в Римской Церкви той эпохи – могли один за другим или время от времени исполнять обязанности епископа.
[2] Ириней Лионский. Против ересей. III, 3, 3 // SC. 34, 105.
[3] Исторические исследования показывают, что Второе послание к коринфянам Климента Римского – это покаянная гомилия, созданная, возможно, в Сирии или Египте около 150 г. Апостольские постановления возникли в Сирии в конце IV в., а Правила святых апостолов являются сборником 35 дисциплинарных канонов, которые содержатся к конце 7-й книги Апостольских постановлений. Трулльский Собор в своем 2-м правиле отвергает Постановления, но принимает Правила, которые к тому времени уже вошли в канонические сборники.
Священномученик Кли ́ мент Римский, папа Римский
Дни памяти
28 декабря – Собор Крымских святых
17 января – Собор 70-ти апостолов
13 марта (переходящая) – Собор всех преподобных отцов, в подвиге просиявших
Житие
Священномученик Климент – апостол от 70-ти, четвертый епископ (папа) Рима родился в очень знатной семье, состоявшей в родстве с императорской фамилией. Будучи разлучен в младенчестве с родителями и братьями, он вырос среди чужих людей. Как и все знатные римские юноши, Климент получил блестящее образование, но светские науки его не увлекали. Едва став совершеннолетним, он покидает Рим. В Святую Землю, в Палестину, где жил и страдал Христос и проповедуют его апостолы – вот куда влечет юного Климента.
Приехав в Александрию, он слушает проповеди ученого благовестника Варнавы и становится горячим приверженцем нового учения. По прошествии некоторого времени Климент в своих странствованиях встречает апостола Петра, принимает от него Святое Крещение, становится одним из его ближайших учеников (Флп.4:3). Евангельская проповедь помогла Клименту чудесным образом обрести свою семью, которую он считал погибшей: среди учеников первоверховного апостола оказываются два его брата-близнеца, чуть позже он находит родителей. Надо ли говорить, что вся семья после этого приняла христианство и стала проповедовать спасительное учение.
Незадолго до своей мученической кончины апостол Петр рукополагает Климента во епископа. После смерти св. Петра, св. Лина и св. Анаклета, с 92 по 101 год Римским епископом является апостол Климент. Добродетельная жизнь и святительский подвиг Климента являли благотворный пример для гордых римских граждан, многие из которых стали последователями Христа. Житие сщмч. сохранило нам пример того, как однажды на праздник Пасхи после проповеди апостола крестилось сразу 424 человека, среди которых были представители всех римских сословий – от рабов до членов императорской семьи.
Обеспокоенные успехами христианского иерарха, язычники донесли о нем императору Траяну, обвинив святителя в неуважении к римским богам. Разгневанный император велит изгнать Климента из столицы, приговорив его к ссылке. Многие из учеников апостола последовали за ним в Инкерманские каменоломни, находящиеся недалеко от Херсонеса Таврического, предпочитая добровольную ссылку разлуке с духовным отцом.
Инкерманские каменоломни были традиционным местом ссылки христиан. Нелегкая жизнь подвижников была особенно тяжела из-за отсутствия питьевой воды. По молитве святителя Климента Ангел Господень, явившийся в виде Агнца, указывает место источника. Это чудо привлекло к святителю Клименту множество людей. Слушая ревностного проповедника, сотни язычников обращались ко Христу. Каждый день крестилось по пятьсот и более человек. Там же, в каменоломнях, был вырублен храм, в котором он проповедовал. В 101 году священномученик Климент был умерщвлен по приказу императора; его утопили, бросив в море с грузом на шее. Климент прославился многими чудесами, череда которых не прекратилась и после его кончины. По молитвам его верных учеников – Корнилия и Фивы и всего христианского населения Херсонеса море отошло, и они нашли на дне, в нерукотворной “Ангельской” церкви нетленное тело своего учителя. После этого каждый год в день мученической кончины Климента море отступало и в течение семи дней люди молились у мощей праведника.
Так было до начала IX века. В это время мощи стали недоступны, море не отступало. В начале 60-х годов IX века мощи чудесным образом появились на поверхности моря, этому предшествовала соборная молитва Херсонесского духовенства и пришедших в город ученых проповедников – Константина-философа и его брата Мефодия. Константин-философ считал, что сщмч. Климент покровительствует его миссионерской деятельности и делу просвещения славянских народов. Как показало время, это действительно было так. Когда через несколько лет братья принесли к папскому престолу переведенные на славянский язык и написанные славянскими письменами богослужебные книги, навстречу им вышел сам папа Адриан, узнав о том, что они принесли в Рим мощи их святого соотечественника – апостола Климента. Во многом благодаря принесенным мощам миссия моравских братьев закончилась удачно: славянские книги были освящены папой, и в святом городе впервые на богослужении наряду с латынью зазвучала славянская молитва. Это было равносильно чуду! В Западной церкви в ту пору была распространена так называемая “трехъязычная” ересь, когда только три языка считались богослужебными: древнееврейский, греческий и латынь. Константин, придя в Рим, постригся в монахи, приняв имя Кирилл, и вскоре умер. Памятуя о заслугах просветителя перед престолом св. Петра, его по настоянию папы Адриана хоронят в церкви св. Климента.
Крестившись в Херсонесе, князь Владимир Святой переносит часть мощей сщмч. Климента (голову) и мощи св. Фивы, его ученика, с собой в Киев, положив их в Десятинной церкви в приделе во имя сщмч. Климента. Таким образом, мощи сщмч. Климента были первой христианской святыней, появившейся на Руси. Этим-то и была вызвана его исключительная популярность на русской земле.
С началом процесса канонизации собственно русских святых ситуация изменилась: наиболее почитаемыми становятся русские подвижники и мученики.
После закрытия в 1935 году Климентовского храма там размещен филиал Российской государственной библиотеки, что, наверное, тоже можно считать не случайным совпадением. Покровительствующий славянской книжности Климент сохранил под сводами своего храма церковные книги из монастырских и частных собраний. Годы лихолетья не нанесли существенного вреда зданию храма и иконостасам, сохраненным заботами сотрудников библиотеки.
2 молитвы священномученику Клименту, папе Римскому
Избраннаго от иерархов Западныя страны христианския, достославнаго священномученика Климента приидите, вернии, песньми восхвалим, прославляя предивную его веру и любовь ко Христу. Потщимся подражати угоднику Божию и нелицемерно воззовем ему:
Радуйся, всеблаженне Клименте, священномучениче богоносне.
Уготовляя тя, яко сосуд избранный, Всевышний Господь положи, священномучениче Клименте, многи скорби от младых дний: честная матерь твоя Матфидия, сохраняя святость супружества и бегая нечистоты злаго человека, отыде в Греческую страну со двема чады, оставльши тя, юнейшаго, на попечение отца твоего Фавста. Ублажая твоих родителей и воспоминая безматернее житие, глаголем ти:
Радуйся, лозо божественнаго винограда.
Радуйся, яко финикс процвел еси благоплодный.
Радуйся, маслино плодородная.
Радуйся, храме Божественнаго Духа.
Радуйся, на гору божественных добродетелей возшедый.
Радуйся, чаше мудрости, источающая душам нашим спасение.
Радуйся, божественными ученьми ко Христу многия приведый.
Радуйся, благовестниче веры Христовой.
Радуйся, всеблаженне Клименте, священномучениче богоносне.
Плывущей матери твоей дни некия по морю, воста буря зельна и волнение велие: и занесену бывшу кораблю волнами и ветром в неведомую страну, погибе корабль в полунощи и вся истопи, матерь же твоя Матфидия, от ветренныя волны приметаема, на камень возвержена бысть и обрете спасение у брега Асийския страны. Прославляя Всемилостиваго Бога, сохраньшаго ти матерь, святе, на утешение, взываем Ему: Аллилуиа.
Неведающь ничтоже о случившихся бедах Матфидии и чад, супруг ея уготовль корабль и взем мало имения, пойде сам на взыскание подружии своей и любезных чад: тя же, юнейшаго, остави в дому учащася книгам. Ублажая сиротство твое, священномучениче Христов, глаголем ти:
Радуйся, светодательное солнце Запада.
Радуйся, огнь воздержания, попаливый страстей стремление.
Радуйся, яко смирна и ливан благоухаеши во дворех Господних.
Радуйся, столпе благочестия.
Радуйся, избранный сосуд благодати Христовой.
Радуйся, храме Божественнаго Духа.
Радуйся, заре, светло блистающая миру христианскому.
Радуйся, чаше мудрости, источающая душам нашим спасение.
Радуйся, всеблаженне Клименте, священномучениче богоносне.
Пришед в совершенный возраст и вся философская учения добре уведев, видя, яко несть отца ни матери, ты печален бяше, угодниче Божий, и утешиться не хотяше. Ключися же ти беседовати с некиим мужем благоразумным, иже рече, яко Божий Сын прииде на землю, проповедуя всем живот вечный и всем, послушающим Его, обещая неизреченныя блага в будущем веце. То слышав, распалился еси ты желанием неизреченным известне о Христе уведети, да разумно поеши Богу: Аллилуиа.
Остави убо дом свой, святителю Божий, умыслил еси идти в Иудею, в нейже благочестие Христово расширяшися. Бывшу же в море волнению и занесену бывшу ветром в Александрию, обрел еси тамо святаго апостола Варнаву, имже наставлен, притекл еси в Кесарию Стратонийскую и обрел еси тамо святаго апостола Петра: и крещен быв от него, последовал еси ему с прочими ученики, в нихже бяху и два брата твоя. Сего ради зовем ти:
Радуйся, отрясый языческое безбожие.
Радуйся, на гору божественных добродетелей возшедый.
Радуйся, верный учениче верховнаго апостола Петра.
Радуйся, яко от него навыкл еси божественному знанию.
Радуйся, просвещенный ученьми великаго апостола.
Радуйся, возсиявый на камени сем всехвальнем.
Радуйся, явивый плоды учений Христовых.
Радуйся, просветивый твоими богомудрыми устами многия.
Радуйся, всеблаженне Клименте, священномучениче богоносне.
Преплавая море, апостол Петр вопрошаше тя, святе Клименте, о роде твоем, и послушая повести твоя, умиляшеся любви твоей к родителем. Бысть же, по Божию строению, приста корабль к некоему острову; изшедшу же святому апостолу на брег во град, обрете некую старицу, милостыню просящу, и, уразумев Духом, яко матерь есть учеником его, приведе ю к тебе: ты же, уведев родившую тя, прослезися, пад на ноги ея, лобызая и плача. Торжествуя сию твою радость велию, со умилением глаголем Богу: Аллилуиа.
Обрет матерь свою честную, добрый пастырю Христов и последователь Его, ты умолил еси святаго апостола Петра, да крестит ю: и зело рано изшед к морю, в прикровенном месте крести апостол Матфидию во имя Отца и Сына и Святаго Духа; и отослав ю пред себе со чады в витальницу, сам иным путем идяше. Восхваляя любовь твою сыновнюю, зовем:
Радуйся, потщивыйся просветити матерь твою именем Христа.
Радуйся, лозо божественнаго винограда.
Радуйся, розго красная, износящая грозды догматов.
Радуйся, явивый плоды учений Христовых.
Радуйся, просветителю верных зарею догматов.
Радуйся, каплющий вино спасительнаго божественнаго познания.
Радуйся, отрясый языческое безбожие.
Радуйся, приявый венец мучения за Триединаго Бога.
Радуйся, всеблаженне Клименте, свящеиномучениче богоносне.
Видев святое крещение матере твоея Матфидии, некий муж честен, приветствова любезно верховнаго апостола Петра, рече к нему: «Хочу убо мало побеседовати с тобою». Петр рече: «Глаголи, господине!» И беседующу ему с тем человеком на долг час и прящуся о Бозе, позна же апостол, яко Фавст есть, и приведе ко Матфидии и чадам ея. Тогда бысть радость неизглаголанная всем и плач мног от радости. Сего ради благодаряще Бога, сохраняюща благочестивые родители и чада, зовем: Аллилуиа.
По нечаянном обретении подружии со чады, честный Фавст прослезися, благодаря Бога, и помале беседоваше с тобою, богоносне священномучениче, припаде ко апостолу, крещения прося, уверова бо несумненно во Единаго Бога. Мы же, радуяся, яко ты апостола рукама и отца своего привел еси ко Христу, умиленно глаголем:
Радуйся, во апостольстем учении упражнявыйся.
Радуйся, преемниче апостольскаго престола.
Радуйся, новый Петре, сияяй апостольскими даровании.
Радуйся, священных учений описателю.
Радуйся, вторый Моисею, законы божественныя всем изложивый.
Радуйся, божественными ученьми ко Христу многия приведый.
Радуйся, яко законоположника и учителя тя имамы.
Радуйся, чаше мудрости, источающая душам нашим спасение.
Радуйся, всеблаженне Клименте, священномучениче богоносне.
Уведев Христа распята и прияв святое крещение, родители твоя, блаженне, возвратистася в Рим, и живяста зело благочестно, многи милостыни творяща. Ты же нераздельный был еси ученик Петров и всех его путей и благовестия Христова проповедник явился еси: и того ради постави тя епископа прежде своего распятия от Нерона. Сего ради Всемогущу Богу, устрояющу таковая, глаголем: Аллилуиа.
Скончавшуся святому апостолу Петру и по нем епископу Лину и Клиту, священномучениче, был еси кормчий Римския Церкве, правя добре кораблем Церкве Христовой посреде волнения и бури, яже бе тогда от мучителей возмущаема. Того ради восхваляем тя, угодниче Божий, сице:
Радуйся, великий постниче.
Радуйся, огнь воздержания, попаливый страстей стремление.
Радуйся, мученическим праведным венцем украшенный.
Радуйся, потом трудов твоих угасивый пещь прелести.
Радуйся, яко молитвами твоими бесы прогнаны быша.
Радуйся, яко от твоея раки струи исцелений источаются.
Радуйся, яко твоими молитвами Господь прозрение слепым дарует.
Радуйся, мучеников похвало.
Радуйся, всеблаженне Клименте, священномучениче богоносне.
Пасый Христово стадо со многими труды и терпением, окружаемь сый отвсюду, яко львы рыкающими и волки хищными, лютыми гонителями, ищущими поглотити тя и потребити веру Христову, ты блаженне, пеклся еси непрестанно со многим тщанием о спасении душ человеческих и много неверных людей ко Христу обратил еси. Прославляя твоя труды и болезни, глаголем содействующу ти Богу: Аллилуиа.
Трудящуся ти на ниве Христове, ненавистнии врази наустиша некия от народа востати вражбою на тя, преемниче апостолов, и оклеветати тя, яко унижающа боги языческия. Ублажая ти, яко претерпевшаго беды и гонения за Церковь Христову, с любовию глаголем ти:
Радуйся, божественными ученьми ко Христу многия приведый.
Радуйся, новый Петре, сияяй апостольскими даровании.
Радуйся, созидателю храмов во славу Святыя Троицы.
Радуйся, преемниче апостольскаго престола.
Радуйся, учением, труды, чудесы, добродетельным житием умноживый Церковь Христову.
Радуйся, страдальче за имя Христово.
Радуйся, явивый плоды учений Христовых.
Радуйся, описателю деяний святых мученик, избиваемых за Христа.
Радуйся, всеблаженне Клименте, священномучениче богоносне.
Не терпя молвы и мятежа людскаго, повеле епарх градский привести тя к себе и нача глаголати: «Из корене благородна изошел еси, но прельстился еси, и неведомо коего Бога чтишь новаго, некоего, глаголемаго Христа, противнаго богом нашым». Ты же, достославне Клименте, отвеща ему: «Единаго истиннаго Бога Отца ведаю и Ему с Единосущним Сыном и Святым Духом покланяюся и пою: Аллилуиа».
Множайшая о Бозе Вседержителе глаголюща, не обрете в тебе епарх вины и посла известие к царю Траяну, возвещающи о тебе, исповедниче Христов, яко воста на тя народ богов ради и не престает вопияти: обаче вернаго свидетельства не обретается. Радуяся посрамлению клеветников твоих, зовем ти:
Радуйся, благовестниче веры Христовой.
Радуйся, умягчивый сердце грознаго епарха.
Радуйся, обличителю идольскаго нечестия.
Радуйся, посрамителю клеветников.
Радуйся, не убоявыйся грознаго суда римскаго царя.
Радуйся, повергнувый на осуждение противника Христова.
Радуйся, приявый венец мучения за Триединаго Бога.
Радуйся, созидателю храмов во славу Святыя Троицы.
Радуйся, всеблаженне Клименте, священномучениче богоносне.
Слышав царь Траян о тебе, яко о благовестнике неведомаго ему Бога, отписа епарху: «Или да богом идольским жертву принесет, или на заточение на место пусто близ Херсониса послан будет». Таков ответ уведев, епарх моляше тя, да не избираеши самовольнаго того изгнания, но да пожреши богам и свободен будеши. Ты же, святе Клименте, извествоваше епарху, яко изгнания того не боишися и на всяком месте будеши благовестити о Христе и пети Ему: Аллилуиа.
Словеса твоя, богоносне Клименте, умилиша епарха и плакаше той, глаголя ти сице: «Бог, Емуже ты всем сердцем служиши, поможет ти во изгнании, на неже осужден еси». Восхваляя тя, яко Петра, камень веры, с веселием глаголем:
Радуйся, непокоривыйся богопротивному велению цареву.
Радуйся, за Христа изгнание приявый.
Радуйся, предпочтивый заточение перетерпети, неже без Христова света на свободе жити.
Радуйся, мученическим праведным венцем украшенный.
Радуйся, изгнанниче за веру апостольскую.
Радуйся, умиливый врага Христовы Церкве.
Радуйся, страдальче за имя Христово.
Радуйся, сопутствуемь на заточение многими от благоверных.
Радуйся, всеблаженне Клименте, священномучениче богоносне.
Достигшу ти, святе, на то место, на неже в заточение осужден был еси, ныне нарицаемое Инкерман богохранимый, обрел еси тамо паче двух тысящ христиан, осужденныя на тесание камения в горах оных: и ты с ними к тому приставлен был еси. Тако неисповедимыми путьми Господь Бог посылает заточенным утешение благодатное, да и мы в печалех будем благонадежны, и да поем Ему чистым сердцем: Аллилуиа.
Видевше христиане Инкерманстии новаго сожителя и ведяще тя иерарха, угодника Божия, вси единодушно со слезами и воздыхании приступиша к тебе, глаголюще: «Помолися о нас, святителю, да достойны явимся обетования Христова». Ты же рекл еси им: «Несмь достоин таковыя Владыки моего благодати, яко сподобился быти причастник венца вашего»; и работа с ними, утешая и утверждая их полезными словесы. Сего ради глаголем ти, угодниче Божий:
Радуйся, учителю христианскаго смирения.
Радуйся, столпе благочестия.
Радуйся, просветивый твоими богомудрыми устами многая.
Радуйся, утешителю в заточении сущих.
Радуйся, чудесно на утоление жажды заключенным воду открывый.
Радуйся, многих обращенных ко Христу в водах тех крестивый.
Радуйся, живыя воды новый источник с собою принесый.
Радуйся, яко тобою вся страна Инкерманския приняла еси святую веру.
Радуйся, всеблаженне Клименте, священномучениче богоносне.
Уведев Траян кесарь, яко и в Инкермане множество людей тобою во Христа вероваша, посла некоего игемона в ту страну, иже пришед многих христиан изби: тебе же, угодника Божия преславнаго, повеле посадити в ладью и везти на средину моря, и тамо, привязав котву к вые твоей, воврещи во глубину и утопити, да не обрящут христиане тела твоего. Приемля сей венец мученичества, ты по обычаю умиленною душею воспел еси Богу: Аллилуиа.
Бывшу утоплению твоему, священномучениче Клименте, стояху вернии на брезе, рыдающе плачем велиим; посем ученицы твои Корнелий и Фив глаголаста народу: помолимся единодушно, да явит нам Господь честное тело мученика Своего. Молящуся же народу, уступи море недра своя и показа тело твое: хотящым же верным честное мученичестее тело оттуда взяти, бысть откровение учеником, да оставят быти тамо тело твое, яко всякое лето имать тако, море отступати, дающе путь хотящым приходити на поклонение. Того ради ублажаем тя сице:
Радуйся, благовестниче веры Христовой.
Радуйся, идолы поправый.
Радуйся, единый за многих пострадавый.
Радуйся, приявый венец мучения за Триединаго Бога.
Радуйся, оплаканный велиим рыданием благочестивых.
Радуйся, прославленный Богом.
Радуйся, яко тобою несказанная чудеса совершаются.
Радуйся, заре, светло блистающая миру христианскому.
Радуйся, всеблаженне Клименте, священномучениче богоносне.
Царствующу Никифору царю греческому, приспевшей памяти твоей, святителю отче Клименте, не отступи море, якоже во вся прешедшая лета: и бяше тако до пятидесяти лет и вящше. Егда же наста в Херсонисе епископ Георгий блаженный, той печален бысть вельми о сем, яко море не отступает от мощей толикаго угодника Божия, аки под спудом водами покровенны суть. Сего ради воззва святитель люди к молитве, да усердно поют Богу: Аллилуиа.
Во дни блаженнаго Георгиа, иже в Херсонисе епископствовал бе, приидоста в той град два учителя словенская, святии Кирилл и Мефодий: с ними купно собра святитель вся благоверныя люди, и идоша со псалмы и песньми на край моря, хотяще получити тело твое, священномучениче; но не разступися море. Зашедшу же солнцу, вседоша в корабль, и в полунощи свет возсия от моря, и явися первая глава, потом же вси мощи твои, угодниче Божий. Радуяся обретению мощей твоих, восхваляем тя, чудотворче святый, тако:
Радуйся, яко тобою хромии шествуют.
Радуйся, яко тобою всяким недугом болящие здрави бывают.
Радуйся, яко молитвами твоими бесы прогнаны быша.
Радуйся, избранный сосуд благодати Господа нашего Иисуса Христа
Радуйся, всеблаженне Клименте, священномучениче богоносне.
О всечестный учениче верховнаго апостола Петра, новый Петре веры Христовой, вторый Моисею, священномучениче Клименте, просвещенный учением великаго апостола, венчанный венцем мученичества! Испроси нам молитвами твоими благодать Святаго Духа сохраняти веру Христову и церковныя спасительныя обычаи, да расточится безбожие. Умоли, угодниче Божий, Милосердаго Творца, да излиется на нас благодать Святаго Духа, просвещающая наши души, да попалит Господь Бог страстей наших огнепальная стремления, да сохранит нас от всякия злобы, да спасет от напастей, бед и скорбей, и да пребудем верными христианами до конца жизни нашея, сохраняя в сердцах наших памятование печалей, болезней и трудов твоих, во славу Бога Отца и Сына и Святаго Духа. Аминь.
Иже от Бога чудодействы, преславно удивляя вселенныя концы мира, священный страдальче, паче естества морю составы водам содеваеши разделение, в честней памяти твоей всегда притекающым усердно в богозданную ти церковь чудесным твоим мощем, и по всенароднем хождении море во едино течение чудодетельно твориши, Клименте предивный: моли Христа Бога спастися душам нашым.
Божественнаго винограда священнодеянна всем лоза явися, каплющи сладость премудрости, молитвами твоими, всечестне, да тебе исткану, яко багряницу, песнь мысленную принесем, Клименте святе, спаси рабы твоя.
Иже во святых, отец наших и священномученика, Климента, папы Римскаго
Тропа́рь, гла́с 4:
Бо́же оте́ц на́ших, творя́й при́сно с на́ми по Твое́й кро́тости, не отста́ви ми́лость Твою́ от на́с, но моли́твами и́х в ми́ре упра́ви живо́т на́ш.
Та́же кано́н пра́здника со ирмосо́м на 6 и святы́х о́ба кано́на на 8.
Кано́н свята́го Кли́мента. Творе́ние Феофа́ново. Гла́с 8.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Во́ду проше́д, я́ко су́шу, и еги́петскаго зла́ избежа́в, изра́ильтянин вопия́ше: Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.
Припев: Священномучениче Клименте, моли Бога о нас.
От Петра́ боже́ственнаго научи́вся, апо́столов верхо́внаго, и от него́ навы́к Боже́ственное зна́ние, о́тче, и́дольскую ле́сть обличи́л еси́.
Ло́зу богонасажде́ну на земли́, плоды́ доброде́тельныя уче́ний всеблагочести́вых Христо́с тя́ предлага́ет, и́стинно су́щий цвету́щь виногра́д.
Во вся́ концы́ протече́ вои́стинну Боже́ственных повеле́ний твое́ веща́ние, Кли́менте му́дре, и вся́ просвети́ Тро́ицу богосло́вити во еди́нстве Божества́.
Богоро́дичен: Се́ прорече́ния проро́ческая о Тебе́ прия́ша коне́ц вои́стинну, Сло́во бо без се́мене заче́шни, Богороди́тельнице, пло́тию родила́ еси́.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Стра́х Тво́й, Го́споди, всади́ в сердца́ ра́б Твои́х и бу́ди на́м утвержде́ние, Тя́ во и́стине призыва́ющих.
Бога́тно излия́ся Ду́ха благода́ть в твоя́ устна́, му́дре, е́юже вся́ просвети́л еси́ боже́ственными твои́ми уче́нии и Христу́ приве́л еси́.
Огне́м воздержа́ния ты́ попали́л еси́ страсте́й огнепа́льная стремле́ния и хра́м себе́ соверши́в Ду́ха Боже́ственнаго, доблему́дренне о́тче.
На го́ру боже́ственных доброде́телей возше́д и мра́ком покры́вся разу́мным, узре́л еси́ неизрече́нную в чи́стей души́ твое́й духо́вную зарю́.
Богоро́дичен: Неизрече́нно зачала́ еси́, Пречи́стая, Спа́са и Го́спода, изба́вльшаго на́с от лю́тых, Тя́ во и́стине призыва́ющих.
Седа́лен Кли́мента, гла́с и подо́бен то́йже.
Возсия́в, я́коже со́лнца заря́, и блиста́еши, преподо́бне, всему́ ми́ру све́тло уче́нии твои́ми, богогла́се Кли́менте светоно́сне, му́чеников похвало́.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, Ты́ моя́ и си́ла, Ты́ мо́й Бо́г, Ты́ мое́ ра́дование, не оста́вль не́дра Отча, и на́шу нищету́ посети́в. Те́м с проро́ком Авваку́мом зову́ Ти: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.
От за́пада прише́д, блаже́нне, к восто́ку, Петру́ примеси́лся еси́ апо́столу: и того́ боже́ственными светлостьми́ и уче́нии просвеща́емь, с ни́м возвеща́я спаси́тельное Сло́во, за́падную всю́ проте́кл еси́ страну́.
Други́й Моисе́й, Кли́менте му́дре, бы́л еси́, зако́ны Боже́ственныя все́м излага́я и свяще́нная пиша́ уче́ния, и церко́вное все́ вчиня́еши исполне́ние. Отсю́ду законополо́жника тя́ и учи́теля вси́ иму́ще, ве́рою чти́м.
По́стническими по́ты очи́стився, священнонача́льник, блаже́нне, яви́лся еси́, к благочести́вей ве́ре Христо́вей вся́ возводя́ боже́ственными твои́ми сказа́нии, пострада́в же зако́нно, подо́бне боле́зни сплете́ вене́ц, приснопа́мятне.
Богоро́дичен: С Бо́гом Тя́ засту́пницу стяжа́хом, Ты́ бо Ма́ти Бо́жия была́ еси́ Творца́ и Соде́теля, на́ш о́браз прие́мша, Пренепоро́чная, и Того́ спа́сша от тли́ и сме́рти и сла́вою Боже́ственною просла́вльшаго.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Просвети́ на́с повеле́нии Твои́ми, Го́споди, и мы́шцею Твое́ю высо́кою Тво́й ми́р пода́ждь на́м, Человеколю́бче.
Во све́те за́поведей ходя́ Госпо́дних, ча́до вои́стинну яви́лся еси́ Того́, блаже́нне, нело́жное.
Всего́ на земли́ ты́ отре́клся еси́ пристра́стия, священнонача́льниче, да бу́дущее благосла́вие получи́ши и све́тлости сла́вы Христо́вы.
Му́ченическими укра́шен светлостьми́, со Ангелы ны́не предстои́ши Влады́це, о пою́щих моли́ся.
Богоро́дичен: Ма́ти Бо́жия, ве́рою Тя́ пою́щия от бе́д изба́ви моли́твами Твои́ми, Де́во, я́ко Тя́ предста́тельницу ве́мы, Чи́стая.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Очи́сти мя́, Спа́се, мно́га бо беззако́ния моя́, и из глубины́ зо́л возведи́, молю́ся, к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя́, Бо́же спасе́ния моего́.
Ре́вностию разжже́н Госпо́дни любве́, му́дре, и́дольскую ле́сть обличи́л еси́ кре́пко слове́сными противле́нии и чуде́сными явле́нии, всехва́льне.
Недрема́нно соблю́л еси́ о́ко се́рдца твоего́, за зло́бу ника́коже воздрема́в, сла́вне, Боже́ственными восхожде́нии вчиня́я доброде́телей к верхо́вному.
Яко иера́рх че́стен, вяза́ти и реши́ти прегреше́ния вла́сть прии́м от Спа́са Христа́, мно́гих мои́х прегреше́ний до́лг разреши́, возводя́ к покая́нию.
Богоро́дичен: Твои́ми мольба́ми, Чи́стая, бе́д и напа́стей исхи́ти мя́ лю́тых и изба́ви мя́, молю́ся, Ты́ бо стена́ еси́ неразруши́ма, и приста́нище, и покро́в, и необори́мое утвержде́ние.
Конда́к, гла́с 4. Подо́бен: Яви́лся еси́ дне́сь.
Це́ркве недви́жимии и боже́ственнии пи́ргове, благоче́стия боже́ственнии столпи́ вои́стинну кре́пцыи, Кли́менте с Петро́м всехва́льнии, ва́шими моли́твами соблюди́те вся́.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Отроцы богочести́вии в Вавило́не, о́бразу злато́му не поклони́шася, но посреде́ пе́щи о́гненныя, ороша́еми, пе́снь воспева́ху, глаго́люще: превозноси́мый отце́в и на́ш Бо́же, благослове́н еси́.
Якоже у́тро, возсия́л еси́, просвеща́я земли́ вся́ концы́ и но́щь преле́стную отгоня́, богогла́се, и́дольскаго безбо́жия, — благослове́н еси́, — вопия́, — Бо́же оте́ц на́ших.
Вся́ спасти́ хотя́ Бо́г твои́ми моли́твами, прозре́ние дарова́ Сиси́нию, и души́, и телеси́ очеса́ отве́рз, о́тче, отту́ду просвеща́ется Боже́ственною ба́нею.
Струи́ исцеле́ний то́чиши от боже́ственныя твоея́ ра́ки, Кли́менте сла́вне, страсте́й мно́гих избавля́еши всегда́ притека́ющия к тебе́ и пою́щия: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Богоро́дичен: Подоба́ше без се́мене воплоща́емому из Тебе́ проити́, Де́во Пречи́стая, Ты́ бо возрасла́ еси́ все́х, Чи́стая, пребо́льши. Те́мже Ти́ непреста́нно зове́м: благослове́н Пло́д чре́ва Твоего́.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Мусики́йским орга́ном согласу́ющим и лю́дем безчи́сленным, покланя́ющимся о́бразу в Деи́ре, три́ о́троцы не повину́вшеся, Го́спода воспева́ху и славосло́вяху во вся́ ве́ки.
Учени́к бы́в Петро́в, Боже́ственныя нра́вы того́ подража́я, Кли́менте страда́льче, те́мже и престо́ла прее́мник и́стинно показа́лся еси́, просвеща́я всю́ тва́рь.
Та́йно очервлени́в твоя́ устна́ ча́шею му́дрости, Кли́менте, изры́гнул еси́ Боже́ственных уче́ний пучи́ну, потопля́ющую демоностра́шие, душа́м же челове́ческим источа́ющую спасе́ние.
Яко пречестну́ю у́тварь, Це́рковь, стяжа́вши твоя́ Боже́ственная законоположе́ния, о тебе́ хва́лится и вся́ подвиза́ет твою́ па́мять ве́рою почита́ти во вся́ ве́ки.
Богоро́дичен: Мари́е Де́во Богоро́дице, Бо́га Спа́са челове́ком ро́ждшая пло́тию, спаси́ ве́рою пою́щия Твое́ Рождество́ и превознося́щия во вся́ ве́ки.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Вои́стинну Богоро́дицу, Тя́ испове́дуем, спасе́ннии Тобо́ю, Де́во Чи́стая, с безпло́тными ли́ки Тя́ велича́юще.
Тече́ние твое́ соверши́в мно́гими по́двиги и несомне́нно соблю́д ве́ру Христо́ву, пра́ведным венце́м украси́лся еси́.
Яко спа́сл еси́ о́трока дре́вле, удержа́на в мо́ри ле́тным обхожде́нием, му́чениче Христо́в, си́це глубины́ грехо́вныя и мене́ спаси́.
Любо́вию тя́ чту́щия, Кли́менте страстоте́рпче, от напа́стей, и бе́д, и скорбе́й спаси́, моля́ Зижди́теля Христа́.
Богоро́дичен: Ра́дости мое́ се́рдце испо́лни, Де́во, Яже ра́дости прие́мшая исполне́ние, грехо́вную печа́ль потребля́ющи.
Молитва священномученику Клименту, папе Римскому
О всечестный учениче верховнаго апостола Петра, новый Петре веры Христовой, вторый Моисею, священномучениче Клименте, просвещенный учением великаго апостола, венчанный венцем мученичества! Испроси нам молитвами твоими благодать Святаго Духа сохраняти веру Христову и церковныя спасительныя обычаи, да расточится безбожие. Умоли, угодниче Божий, Милосердаго Творца, да излиется на нас благодать Святаго Духа, просвещающая наши души, да попалит Господь Бог страстей наших огнепальная стремления, да сохранит нас от всякия злобы, да спасет от напастей, бед и скорбей, и да пребудем верными христианами до конца жизни нашея, сохраняя в сердцах наших памятование печалей, болезней и трудов твоих, во славу Бога Отца и Сына и Святаго Духа. Аминь.
Православная Жизнь
Священномученик Климент – апостол от 70-ти, четвертый епископ (папа) Рима родился в очень знатной семье, состоявшей в родстве с императорской фамилией. Будучи разлучен в младенчестве с родителями и братьями, он вырос среди чужих людей. Как и все знатные римские юноши, Климент получил блестящее образование, но светские науки его не увлекали. Едва став совершеннолетним, он покидает Рим. В Святую Землю, в Палестину, где жил и страдал Христос и проповедуют его апостолы – вот куда влечет юного Климента.
Священномученик Климент Римский, папа Римский
Приехав в Александрию, он слушает проповеди ученого благовестника Варнавы и становится горячим приверженцем нового учения. По прошествии некоторого времени Климент в своих странствованиях встречает апостола Петра, принимает от него Святое Крещение, становится одним из его ближайших учеников (Флп.4:3). Евангельская проповедь помогла Клименту чудесным образом обрести свою семью, которую он считал погибшей: среди учеников первоверховного апостола оказываются два его брата-близнеца, чуть позже он находит родителей. Надо ли говорить, что вся семья после этого приняла христианство и стала проповедовать спасительное учение.
Незадолго до своей мученической кончины апостол Петр рукополагает Климента во епископа. После смерти св. Петра, св. Лина и св. Анаклета, с 92 по 101 год Римским епископом является апостол Климент. Добродетельная жизнь и святительский подвиг Климента являли благотворный пример для гордых римских граждан, многие из которых стали последователями Христа. Житие сщмч. сохранило нам пример того, как однажды на праздник Пасхи после проповеди апостола крестилось сразу 424 человека, среди которых были представители всех римских сословий – от рабов до членов императорской семьи.
Обеспокоенные успехами христианского иерарха, язычники донесли о нем императору Траяну, обвинив святителя в неуважении к римским богам. Разгневанный император велит изгнать Климента из столицы, приговорив его к ссылке. Многие из учеников апостола последовали за ним в Инкерманские каменоломни, находящиеся недалеко от Херсонеса Таврического, предпочитая добровольную ссылку разлуке с духовным отцом.
Инкерманские каменоломни были традиционным местом ссылки христиан. Нелегкая жизнь подвижников была особенно тяжела из-за отсутствия питьевой воды. По молитве святителя Климента Ангел Господень, явившийся в виде Агнца, указывает место источника. Это чудо привлекло к святителю Клименту множество людей. Слушая ревностного проповедника, сотни язычников обращались ко Христу. Каждый день крестилось по пятьсот и более человек. Там же, в каменоломнях, был вырублен храм, в котором он проповедовал. В 101 году священномученик Климент был умерщвлен по приказу императора; его утопили, бросив в море с грузом на шее. Климент прославился многими чудесами, череда которых не прекратилась и после его кончины. По молитвам его верных учеников – Корнилия и Фивы и всего христианского населения Херсонеса море отошло, и они нашли на дне, в нерукотворной «Ангельской» церкви нетленное тело своего учителя. После этого каждый год в день мученической кончины Климента море отступало и в течение семи дней люди молились у мощей праведника.
Так было до начала IX века. В это время мощи стали недоступны, море не отступало. В начале 60-х годов IX века мощи чудесным образом появились на поверхности моря, этому предшествовала соборная молитва Херсонесского духовенства и пришедших в город ученых проповедников – Константина-философа и его брата Мефодия. Константин-философ считал, что сщмч. Климент покровительствует его миссионерской деятельности и делу просвещения славянских народов. Как показало время, это действительно было так. Когда через несколько лет братья принесли к папскому престолу переведенные на славянский язык и написанные славянскими письменами богослужебные книги, навстречу им вышел сам папа Адриан, узнав о том, что они принесли в Рим мощи их святого соотечественника – апостола Климента. Во многом благодаря принесенным мощам миссия моравских братьев закончилась удачно: славянские книги были освящены папой, и в святом городе впервые на богослужении наряду с латынью зазвучала славянская молитва. Это было равносильно чуду! В Западной церкви в ту пору была распространена так называемая «трехъязычная» ересь, когда только три языка считались богослужебными: древнееврейский, греческий и латынь. Константин, придя в Рим, постригся в монахи, приняв имя Кирилл, и вскоре умер. Памятуя о заслугах просветителя перед престолом св. Петра, его по настоянию папы Адриана хоронят в церкви св. Климента.
Крестившись в Херсонесе, князь Владимир Святой переносит часть мощей сщмч. Климента (голову) и мощи св. Фивы, его ученика, с собой в Киев, положив их в Десятинной церкви в приделе во имя сщмч. Климента. Таким образом, мощи сщмч. Климента были первой христианской святыней, появившейся на Руси.
Молитвы
Тропарь священномученику Клименту, папе Римскому, глас 4
И́же от Бо́га чудоде́йствы/ пресла́вно удивля́я вселе́нныя концы́ ми́ра,/ свяще́нный страда́льче,/ па́че естества́ мо́рю, соста́вы вода́м содева́еши разделе́ние/ в честне́й па́мяти твое́й/ всегда́ притека́ющим усе́рдно в Богозда́нную ти́ це́рковь,/ чуде́сным твои́м моще́м,/ и по всенаро́дном хожде́нии/ мо́ре во еди́но тече́ние чудоде́тельне твори́ши,/ Кли́менте преди́вный,// моли́ Христа́ Бо́га, спасти́ся душа́м на́шим.
Кондак священномученику Клименту, папе Римскому, глас 2
Боже́ственнаго виногра́да священнооде́янна/ все́м лоза́ яви́ся,/ ка́плющи сла́дость прему́дрости,/ моли́твами твои́ми, всече́стне,/ да тебе́ истка́ну я́ко багряни́цу,/ песнь мы́сленную принесе́м,/ Кли́менте свя́те:// спаси́ рабы́ твоя́.
Молитва священномученику Клименту, папе Римскому
О, всечестны́й учениче́ верхо́внаго апо́стола Петра́, но́вый Пе́тре ве́ры Христо́вой, вторы́й Моисе́ю, священному́чениче Кли́менте, просвеще́нный уче́нием вели́каго апо́стола, венча́нный венце́м му́ченичества! Испроси́ на́м моли́твами твои́ми благода́ть Свята́го Ду́ха сохраня́ти ве́ру Христо́ву и церко́вныя спаси́тельныя обы́чаи, да расточи́тся безбо́жие. Умоли́, уго́дниче Бо́жий, Милосе́рдаго Творца́, да излие́тся на на́с благода́ть Свята́го Ду́ха, просвеща́ющая на́ши ду́ши, да попали́т Госпо́дь Бо́г страсте́й на́ших огнепа́льная стремле́ния, да сохрани́т на́с от вся́кия зло́бы, да спасе́т от напа́стей, бе́д и скорбе́й, и да пребу́дем ве́рными христиа́нами до конца́ жи́зни на́шея, сохраня́я в сердца́х на́ших па́мятование печа́лей, боле́зней и трудо́в твои́х, во сла́ву Бо́га Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха. Ами́нь.