Оптина Пустынь
Толкования
Священного
Писания
Новая книга
В издательстве нашего монастыря опубликована новая книга — «Житие священномученика Вениамина (Казанского), митрополита Петроградского и Гдовского, и иже с ним пострадавших преподобномученика Сергия (Шеина), мучеников Юрия Новицкого и Иоанна Ковшарова».
В новой книге известного русского агиографа архимандрита Дамаскина (Орловского) читателю предлагается житие митрополита Петроградского Вениамина (Казанского) — одного из первых святителей-священномучеников, не погрешивших своей душой, ни совестью во время начавшихся гонений и отдавших свою жизнь за Христа и Его Церковь.
Мы с детскою покорностию все должны переносить, и приятное, и неприятное, и за все прославлять благого Бога, т.е. пришла на нас какая скорбь или болезнь, будем говорить: слава Тебе, Господи! Умножились ли скорби и болезни, опять: слава Тебе, Господи! Безотрадные скорби и болезни усилились и ведут ко гробу, опять: слава Тебе, Господи!
оптинские
книги
Расписание Богослужений
пн | вт | ср | чт | пт | сб | вс |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
Последний фотоальбом
Видео
Духовные беседы с паломниками
АКАФИСТ ПРЕПОДОБНОМУ И БОГОНОСНОМУ ОТЦУ НАШЕМУ Илариону, СТАРЦУ ОПТИНСКОМУ
Егоже краегранесие: Иларион старец поется верно
Предназначен для келейного чтения просмотреть в DOC
Находится на рассмотрении в Комиссии по акафистам при Издательском Совете Русской Православной Церкви
Кондак 1
И збранному пастырю овец Христовых, ревностному прогонителю мысленных волков, богомудрому старцу Оптинскому, похвальная принесем пения. Ты же, отче, избави стадо твое от грехопадений лютых, и на пажити благодати воспитай тебе зовущия:
Радуйся, Иларионе, пастырей изрядное украшение.
Икос 1
Ликования пасхальнаго исполнил еси матерь твою, отче Иларионе, егда родился еси от нея в нощь светозарнаго Воскресения. Темже знамением сим Господь откры яко душа твоя не имать вкусити смерти во веки. Мы же в сени смертней живущии сице тебе вопием:
Радуйся, плоде пасхальныя радости.
Радуйся, чадо светозарнаго дне.
Радуйся, родителем твоим блаженства ходатаю.
Радуйся, присным твоим верный предстателю.
Радуйся, прежде смерти мертвым вменился еси.
Радуйся, прежде воскресения со святыми вселился еси.
Радуйся, нечувствие яко камень гробный от сердца твоего отваливый.
Радуйся, светлоангельским гласом совести душу твою просветивый.
Радуйся, страстей умерщвление.
Радуйся, добродетелей возрождение.
Радуйся, Иларионе, пастырей изрядное украшение.
Кондак 2
Апостольски поревновал еси о вере православной, отче преподобне, егда в саратовский край вселился еси, идеже раскольников множество бяху, ты же тьму лжеучения их православными догматы просветил еси, Богу в Троице славимому непрестанно взываяй: Аллилуия.
Икос 2
Ревностию Ильиною разжеглся еси, отче Иларионе, и чистоту правыя веры уяснил еси, студных же лжеучителей предал еси праведному суду. Мы же чудящеся о таковей любви твоей к чистоте учения Церкве Христовы сице тебе вопием:
Радуйся, пламеню ревности Божественныя.
Радуйся, источниче отеческаго учения.
Радуйся, столпе непоколебимый еретическими ветрами.
Радуйся, ловитво искусная на раскольническое собрание.
Радуйся, лжеименное знание разсекаяй яко паучину.
Радуйся, православное учение источаяй яко пучину.
Радуйся, мечу обоюдоострый Божия Слова.
Радуйся, стрело огненосная Церковнаго глагола.
Радуйся, правомыслящих утверждение.
Радуйся, лжемудрствующих посрамление.
Радуйся, Иларионе, пастырей изрядное украшение.
Кондак 3
Иноческому житию восхотел еси подражати, отче Иларионе, темже в Оптину пустынь к богомудрым старцам притекл еси, иже видяще тя благочестием светло украшенна, Богу благодарне воспеша: Аллилуия.
Икос 3
Оставль все земное попечение, Ангельскаго звания сподобился еси прияти от ангелоподобных старцев святых, от нихже и ангельскому деланию научился еси, како Богу подобает работати. Мы же вящему твоему преуспеянию чудящеся сице тебе вопием:
Радуйся, житию Ангельскому подражателю.
Радуйся, вышния светлости взыскателю.
Радуйся, страстей земных отсечение.
Радуйся, заповедей святых хранение.
Радуйся, быстрокрылый послушниче Льва и Макария.
Радуйся, скорбям Амвросиевым благосострадание.
Радуйся, ликостоянию Ангельскому причастниче.
Радуйся, иноческих борений подвижниче.
Радуйся, ангеломонашеский воине.
Радуйся, небомудренный человече.
Радуйся, Иларионе, пастырей изрядное украшение.
Кондак 4
Наставники себе избрал еси богомудрых старцев оптинских, иже молитвами своима и богоподражательным житием вдохнувша в тя дарования многия. Ты же яко богоприятный сосуд явился еси отче Иларионе, благодарными гласы поя Христу: Аллилуия.
Икос 4
Старчества чреду приял еси, отче Иларионе, от богоумудренных старцев оптинских Льва и Макария, имже со Амвросием верно послужил еси и дара благодати сыноположения сподобился еси, сего ради вопием ти:
Радуйся, сосуде благодати неизреченныя.
Радуйся, сынолепная чреда старческаго служения.
Радуйся от силы восходяй в силу.
Радуйся, многими дарами душу украсивый.
Радуйся, сотрудниче Амвросию на ниве духовней.
Радуйся, Льва и Макария отрасль благоплодная.
Радуйся, незабвенное памятование отеческих наставлений.
Радуйся, светоносная свеще старческих изречений.
Радуйся, яко колесница восшел еси от земли на небо.
Радуйся, яко милоть Ильину приял еси старческое служение.
Радуйся, Иларионе, пастырей изрядное украшение.
Кондак 5
Тьму разсеял еси греховную отче Иларионе, совести светильник вжег внутрь души твоея, юже уяснила есть благодать Всесвятаго Духа. Сего ради откровенным лицем на славу Божию взираяй, Богу просветившему тя благодарне воспел еси: Аллилуия.
Икос 5
Адаманта твердейши вера твоя явися отче Иларионе, еюже мудрования раскольническия яко идолы сокрушил еси, и честнейши злата бысть душевная твоя доброта, яко многи таланты от Бога приял еси. Сего ради яко евангельскаго купца тя похваляем сице:
Радуйся, возделывателю Христова винограда.
Радуйся, надежде преисполненная отрады.
Радуйся, тружениче понесый зной и дневный вар.
Радуйся, усугубивый от Бога данный ти дар.
Радуйся, точило евангельскаго слова.
Радуйся, вино утешения Христова.
Радуйся, премудрый купче стяжавый духовный бисер.
Радуйся, добрый торжниче умноживый сребро господина.
Радуйся, егоже ради обнища сокровища ада.
Радуйся, егоже ради исполнися житница слова.
Радуйся, Иларионе, пастырей изрядное украшение.
Кондак 6
Рачитель был еси преданий отеческих и монашеских уставов верный последователь явился еси, сего ради якоже точное мерило весов житие твое показал еси отче Иларионе, неуклоняяся ни на десно ни на шуя от преданий отеческих, Богу отцев твоих благодарно поя: Аллилуия.
Икос 6
Евангельское отче любомудрие стяжал еси и око ума твоего соблюл еси чисто по слову Христову, сего ради от греховныя тьмы избавил еси ослепленных душевныма очима, иже воспеша тебе похвалы сицевыя:
Радуйся, невидимых вещей видение.
Радуйся, забытых грехов обнаружение.
Радуйся, светильниче душевную тьму просвещаяй.
Радуйся, от прелести вражия нас избавляяй.
Радуйся, непорочныя совести гласе.
Радуйся, осенение мудрости в Божием страсе.
Радуйся, чистое зрение глубины душевныя.
Радуйся, познание ясное ея устроения.
Радуйся, имже свободу от грехов улучаем.
Радуйся, имже души Христу обручаем.
Радуйся, Иларионе, пастырей изрядное украшение.
Кондак 7
Целомудрие душа твоя стяжа отче Иларионе яко одежду ангельскую, и многими добродетельми душу твою окрылил еси. Сего ради ангелоподобную жизнь показал еси учеником твоим преподобне, ангельски Христа славословя: Аллилуия.
Икос 7
Постом очищся преподобне, и веры щитом вооружил еси себе, молитву непрестанную яко меч обоюдоострый восприим, враги невидимыя силою Божиею победил еси. Сего ради победныя венцы приносим и сице тебе поем:
Радуйся, правды поборниче.
Радуйся, лжи искоренителю.
Радуйся, крепость пороков разрушаяй.
Радуйся, дом добродетели созидаяй.
Радуйся, монашеских чинов славо добропобедная.
Радуйся, инокующим в бранех скорое вспоможение.
Радуйся, ратниче Христов диавола побеждаяй.
Радуйся, Ангелов в помощь нам призываяй.
Радуйся, яко тобою венец победы улучаем.
Радуйся, яко тобою отдохновение от браней приемлем.
Радуйся, Иларионе, пастырей изрядное украшение.
Кондак 8
Очистив сердце от страстей, евангельский нрав стяжал еси, отче Иларионе. Сего ради благодати сосуд избранный явился еси Всесвятаго Духа, Егоже действом светло украсил молитву твою, неизглаголанно взываяй ко Христу: Аллилуия.
Икос 8
Елеем доброделания отче богомудре светильник неугашен соблюл еси души твоея, во тьме греховней выну святяй и паству твою к Свету невечернему привлекаяй сказанием светлых твоих поучений, в нихже наставленнии возопиша тебе сице:
Радуйся, богогласная пастушеская свиреле.
Радуйся, богомудрое в добродетелех наставление.
Радуйся, прогнание мысленных татей.
Радуйся, ограждение от соблазнов братии.
Радуйся, цевнице движимая духоносными реченьми.
Радуйся, псалтире гласяй божественныя откровения.
Радуйся, лиро отеческих преданий.
Радуйся, кимвале раскольники устрашаяй.
Радуйся, языче медоречивый.
Радуйся, уста сладкоглаголивыя.
Радуйся, Иларионе, пастырей изрядное украшение.
Кондак 9
Труд подъял еси непрестанного о Господе трезвения и чистоты ума твоего от помышлений суетных охранение. Сего ради молитвою умною взыскал еси Господа Иисуса в клети сердечней, непрестанно взывая к Нему: Аллилуия.
Икос 9
Сладким именем Иисусовым распалил еси душевную твою доброту, яже пламенем любве Божественныя возгореся в твоем сердце. Сего ради любвеобильне приимал еси приходящих к тебе отче Иларионе, темже утешеннии и наставленнии в вере возопиша к тебе глаголюще:
Радуйся, пламеню веры апостольския.
Радуйся, теплото любве Иисусовыя.
Радуйся, оледеневшая сердца воспламеняяй.
Радуйся, пламень страстей остужаяй.
Радуйся, чистых созерцаний молние.
Радуйся, сердца сокрушаяй громе.
Радуйся, яко твердь сердечную просветил еси трезвением.
Радуйся, яко тучи помыслов прогоняеши молитвою.
Радуйся, егоже ради имя Иисусово призываем.
Радуйся, егоже ради Ангельскому деланию подражаем.
Радуйся, Иларионе, пастырей изрядное украшение.
Кондак 10
Яко от источника приснотекущаго, дарования твоя источаются отче предивне: овех убо от лампады помазанием исцелял еси, овех на источник посылал еси очиститися, овем грехи забытыя яко корень болезни открывал еси прозорливыма твоима очима. Темже вси от целебных твоих струй насладившиися благодарно поют Христу: Аллилуия.
Икос 10
Веры чистоту соблюл еси отче Иларионе и глубину догматов ясно познал еси, сего ради яко студенец чистыя воды явися житие твое жажду верных утоляющее. Мы же в пустыне страстей зноем соблазнов палимии, притекающе к тебе вопием:
Радуйся, кладезю отеческаго предания.
Радуйся, целебных струй излияние.
Радуйся, водоносец исполнь божественнаго утешения.
Радуйся, алавастр мирра непритворнаго смирения.
Радуйся, яко пучиною слез грехи наша потопляеши.
Радуйся, яко радостотворным плачем души наша оживляеши.
Радуйся, источниче приснотекущего веселия.
Радуйся, совести нашей с Богом примирение.
Радуйся, корень злобы изсушаяй.
Радуйся, свет веры источаяй.
Радуйся, Иларионе, пастырей изрядное украшение.
Кондак 11
Елеем милости твоея помажи нас отче Иларионе воспевающих твоя славныя и добропобедныя подвиги, имиже украсися обитель твоя, и подаждь нам победы над страстьми и грехми благодатию Божиею, яко да возвеличим Христа просветившего тя, вопиюще Ему: Аллилуия.
Икос 11
Разлучение души от тела приял еси добльственне отче Иларионе, подъемшу тебе подвиг болезни и поста, тридесят и три дни ничтоже вкушал еси токмо нетленную пищу — Тело Христово Имже освятился еси и в руце Божии дух твой предал, нам же оставил еси тело твое яко источник священия, к немуже притекающе сице тебе вопием:
Радуйся, кивоте содержаяй святыню.
Радуйся, сокровище духовныя благостыни.
Радуйся, обителище Духа Всеосвящающаго.
Радуйся, дароносице Святыя Тайны содержащая.
Радуйся, врачевателю смертных болезней.
Радуйся, искоренителю страха смерти.
Радуйся, яко в нетления красоту облеклся еси.
Радуйся, яко чудесами раку твою украсил еси.
Радуйся, имже от смертных грехов свобождаемся.
Радуйся, имже к вечной жизни привлекаемся.
Радуйся, Иларионе, пастырей изрядное украшение.
Кондак 12
На небеси обрел еси себе воздаяние отче Иларионе, от Христа Бога венец безсмертия приимь, зриши тамо красоты райския и лицезрения Самаго Господа Иисуса наслаждаешися. Темже помяни ны на земли тебе пения приносящия, да избавльшеся от всех зол твоим предстательством благодарно Христу возовем: Аллилуия.
Икос 12
Оптинскаго старчества явился еси поборниче отче Иларионе, на земли путь отцев соблюл еси и предание сохранил еси яко зеницу ока, отонудуже и светиши нам сущим в греховней нощи. Мы же яко путеводную звезду тя стяжахом, благодарно тебе вопием:
Радуйся, имже тьма раскола прогнася.
Радуйся, имже свет православия сияет.
Радуйся, догматов веры солнцезрачное блистание.
Радуйся, добродетелей духа небо многозвездное.
Радуйся, вес и мерило точнейшего разсуждения.
Радуйся, кристалловидная чистото сердечнаго трезвения.
Радуйся, союзе совести и Духа Всесвятаго.
Радуйся, непримиримая враждо на еретическое собрание.
Радуйся, яко тобою забытая грехи наша напоминаются.
Радуйся, яко тобою тайная сердца нашего очищается.
Радуйся, Иларионе, пастырей изрядное украшение.
Кондак 13
О, богомудре отче наш Иларионе, совести светлейший светильниче, помраченная наша сердца просвети светом богопознания, да узревше в нас живущий грех, яко покрывало тьмы, возопиим сущему в нас пребывающему Христу: Светодавче Боже, просвети тебе поющия: Аллилуия.
(Сей кондак глаголи трижды и абие 1 икос и 1 кондак)
Молитва ко преподобному отцу нашему Илариону:
О , Богомудре отче наш Иларионе, веры православныя истинный поборниче и крепкий молитвенниче о душах наших пред престолом Святыя Троицы! Ты ревностию зельною о вере православней распалився еще от юности твоея, явился еси яко страж неусыпный Церкви нашей, от расколоучителей храня паству ея. Ты якоже Илия древле, ревнуя поревновал еси о Бозе твоем, и студных лжеучителей предал еси праведному суду. Ты многия души спасл еси от погибельнаго заблуждения, и прельщенныя к разумению истины привел еси. Темже за правоту сердца твоего даровася ти от Бога благодать обильная исцелений и врачеваний, яко и дуси нечистиии не можаху терпети тя, и от страждущих удаляхуся. Ты и ныне, отче, яко жив сый, призри на паству твою и посети ю, и лукавыя наветы духов разори твоим предстательством. И разумы наша просвети, еже не внимати нам духовом обольстительным, выну всевающим в нас вражду, и нестроение, и разногласия, имиже разоряется Церковный мир и единодушие братии. Ей, отче, подаждь нам здравие душевное и телесное, совесть чисту и жительство незазорное. Испроси у Господа мир и благоденствие стране нашей и людем ея, веры правыя утверждение, и еретичествующих низложение, да укрепит святую Церковь русскую и обители твоей духовное возрождение дарует, во еже пети и прославляти великолепое и достопокланяемое Имя единосущныя и нераздельныя Троицы, Отца, и Сына и Святаго Духа, во век и в век века. Аминь.
Ина молитва ко преподобному отцу нашему Илариону, в граде Саратове составленная:
О , священная главо, преподобне и богоносне отче наш Иларионе, Оптинския обители украшение и саратовския земли похвало! Ты во дни земнаго жития своего никаго же приходящего к тебе отреяваяй, всем бо во благо бысть видение лица твоего и общение с тобою: страждущим явился еси помощник, скорбящим утешитель, ищущим Истины во всем учителю преизрядный. К сим же и дар во всяких недоуменных обстоятельствах вразумления, во всем благаго научения и телесных и душевных недугов врачевателя обильно в тебе явися. Ныне, на небесех Владыке всех предстоя и в почтенном Соборе всех оптинских старцев светло торжествуя, душа твоя светло веселится. Обаче, аще светлая душа твоя ныне на небесех престоит, рака же мощей твоих ныне с нами пребывает, яко источник благодати многотекущий. К сим же и молитвами твоими, святый отче, в славной обители Оптиной ныне пребываеши, в ней же преславно в житии своем подвизался еси. Сего ради молим тя: отче святый! Не остави нас, грешных, своим славным ходатайством у Христа Бога нашего. Буди каждому во всяком деле благом помощник преизрядный и во всяком добром начинании молитвами твоими споспешник. Сохрани нас от лукавых соблазнов суетного века сего, иже тщатся православную веру в стране нашей истребити и духом льстивых учений народ наш от Истины отвратити. Буди нам воистину пастырь добрый и учитель преизрядный, наставляя нас в Истине Православия непреткновенно ходити и верныя чада Православныя Церкве быти. Сохрани страну нашу и народ наш от всякого злаго обстояния, враги Церкве Христовой воздвизаемаго. Како и во дни земнаго жития твоего, буди всем вся: падающих воздвизаяй, малодушных утешаяй, немощных укрепляяй, неразумных и увлекшихся лживыми учениями века сего от лжи отвращаяй и на путь Истины наставляяй. Наипаче же в час кончины нашея споспешествуй нам на горьких мытарствах наших, да беспреткновенно прейдем от земли на небо и тамо со всеми святыми прославим Творца и Бога нашего Господа Иисуса Христа с Пречистою Его Материю и со всеми святыми во веки веков. Аминь.
Православные акафисты
Кондак 1
Избранному пастырю овец Христовых, ревностному прогонителю мысленных волков, богомудрому старцу Оптинскому, похвальная принесем пения. Ты же, отче, избави стадо твое от грехопадений лютых, и на пажити благодати воспитай тебе зовущия:
Радуйся, Иларионе, пастырей изрядное украшение.
Икос 1
Ликования пасхальнаго исполнил еси матерь твою, отче Иларионе, егда родился еси от нея в нощь светозарнаго Воскресения. Темже знамением сим Господь откры яко душа твоя не имать вкусити смерти во веки. Мы же в сени смертней живущии сице тебе вопием:
Радуйся, плоде пасхальныя радости.
Радуйся, чадо светозарнаго дне.
Радуйся, родителем твоим блаженства ходатаю.
Радуйся, присным твоим верный предстателю.
Радуйся, прежде смерти мертвым вменился еси.
Радуйся, прежде воскресения со святыми вселился еси.
Радуйся, нечувствие яко камень гробный от сердца твоего отваливый.
Радуйся, светлоангельским гласом совести душу твою просветивый.
Радуйся, страстей умерщвление.
Радуйся, добродетелей возрождение.
Радуйся, Иларионе, пастырей изрядное украшение.
Кондак 2
Апостольски поревновал еси о вере православной, отче преподобне, егда в саратовский край вселился еси, идеже раскольников множество бяху, ты же тьму лжеучения их православными догматы просветил еси, Богу в Троице славимому непрестанно взываяй: Аллилуия.
Икос 2
Ревностию Ильиною разжеглся еси, отче Иларионе, и чистоту правыя веры уяснил еси, студных же лжеучителей предал еси праведному суду. Мы же чудящеся о таковей любви твоей к чистоте учения Церкве Христовы сице тебе вопием:
Радуйся, пламеню ревности Божественныя.
Радуйся, источниче отеческаго учения.
Радуйся, столпе непоколебимый еретическими ветрами.
Радуйся, ловитво искусная на раскольническое собрание.
Радуйся, лжеименное знание разсекаяй яко паучину.
Радуйся, православное учение источаяй яко пучину.
Радуйся, мечу обоюдоострый Божия Слова.
Радуйся, стрело огненосная Церковнаго глагола.
Радуйся, правомыслящих утверждение.
Радуйся, лжемудрствующих посрамление.
Радуйся, Иларионе, пастырей изрядное украшение.
Кондак 3
Иноческому житию восхотел еси подражати, отче Иларионе, темже в Оптину пустынь к богомудрым старцам притекл еси, иже видяще тя благочестием светло украшенна, Богу благодарне воспеша: Аллилуия.
Икос 3
Оставль все земное попечение, Ангельскаго звания сподобился еси прияти от ангелоподобных старцев святых, от нихже и ангельскому деланию научился еси, како Богу подобает работати. Мы же вящему твоему преуспеянию чудящеся сице тебе вопием:
Радуйся, житию Ангельскому подражателю.
Радуйся, вышния светлости взыскателю.
Радуйся, страстей земных отсечение.
Радуйся, заповедей святых хранение.
Радуйся, быстрокрылый послушниче Льва и Макария.
Радуйся, скорбям Амвросиевым благосострадание.
Радуйся, ликостоянию Ангельскому причастниче.
Радуйся, иноческих борений подвижниче.
Радуйся, ангеломонашеский воине.
Радуйся, небомудренный человече.
Радуйся, Иларионе, пастырей изрядное украшение.
Кондак 4
Наставники себе избрал еси богомудрых старцев оптинских, иже молитвами своима и богоподражательным житием вдохнувша в тя дарования многия. Ты же яко богоприятный сосуд явился еси отче Иларионе, благодарными гласы поя Христу: Аллилуия.
Икос 4
Старчества чреду приял еси, отче Иларионе, от богоумудренных старцев оптинских Льва и Макария, имже со Амвросием верно послужил еси и дара благодати сыноположения сподобился еси, сего ради вопием ти:
Радуйся, сосуде благодати неизреченныя.
Радуйся, сынолепная чреда старческаго служения.
Радуйся от силы восходяй в силу.
Радуйся, многими дарами душу украсивый.
Радуйся, сотрудниче Амвросию на ниве духовней.
Радуйся, Льва и Макария отрасль благоплодная.
Радуйся, незабвенное памятование отеческих наставлений.
Радуйся, светоносная свеще старческих изречений.
Радуйся, яко колесница восшел еси от земли на небо.
Радуйся, яко милоть Ильину приял еси старческое служение.
Радуйся, Иларионе, пастырей изрядное украшение.
Кондак 5
Тьму разсеял еси греховную отче Иларионе, совести светильник вжег внутрь души твоея, юже уяснила есть благодать Всесвятаго Духа. Сего ради откровенным лицем на славу Божию взираяй, Богу просветившему тя благодарне воспел еси: Аллилуия.
Икос 5
Адаманта твердейши вера твоя явися отче Иларионе, еюже мудрования раскольническия яко идолы сокрушил еси, и честнейши злата бысть душевная твоя доброта, яко многи таланты от Бога приял еси. Сего ради яко евангельскаго купца тя похваляем сице:
Радуйся, возделывателю Христова винограда.
Радуйся, надежде преисполненная отрады.
Радуйся, тружениче понесый зной и дневный вар.
Радуйся, усугубивый от Бога данный ти дар.
Радуйся, точило евангельскаго слова.
Радуйся, вино утешения Христова.
Радуйся, премудрый купче стяжавый духовный бисер.
Радуйся, добрый торжниче умноживый сребро господина.
Радуйся, егоже ради обнища сокровища ада.
Радуйся, егоже ради исполнися житница слова.
Радуйся, Иларионе, пастырей изрядное украшение.
Кондак 6
Рачитель был еси преданий отеческих и монашеских уставов верный последователь явился еси, сего ради якоже точное мерило весов житие твое показал еси отче Иларионе, неуклоняяся ни на десно ни на шуя от преданий отеческих, Богу отцев твоих благодарно поя: Аллилуия.
Икос 6
Евангельское отче любомудрие стяжал еси и око ума твоего соблюл еси чисто по слову Христову, сего ради от греховныя тьмы избавил еси ослепленных душевныма очима, иже воспеша тебе похвалы сицевыя:
Радуйся, невидимых вещей видение.
Радуйся, забытых грехов обнаружение.
Радуйся, светильниче душевную тьму просвещаяй.
Радуйся, от прелести вражия нас избавляяй.
Радуйся, непорочныя совести гласе.
Радуйся, осенение мудрости в Божием страсе.
Радуйся, чистое зрение глубины душевныя.
Радуйся, познание ясное ея устроения.
Радуйся, имже свободу от грехов улучаем.
Радуйся, имже души Христу обручаем.
Радуйся, Иларионе, пастырей изрядное украшение.
Кондак 7
Целомудрие душа твоя стяжа отче Иларионе яко одежду ангельскую, и многими добродетельми душу твою окрылил еси. Сего ради ангелоподобную жизнь показал еси учеником твоим преподобне, ангельски Христа славословя: Аллилуия.
Икос 7
Постом очищся преподобне, и веры щитом вооружил еси себе, молитву непрестанную яко меч обоюдоострый восприим, враги невидимыя силою Божиею победил еси. Сего ради победныя венцы приносим и сице тебе поем:
Радуйся, правды поборниче.
Радуйся, лжи искоренителю.
Радуйся, крепость пороков разрушаяй.
Радуйся, дом добродетели созидаяй.
Радуйся, монашеских чинов славо добропобедная.
Радуйся, инокующим в бранех скорое вспоможение.
Радуйся, ратниче Христов диавола побеждаяй.
Радуйся, Ангелов в помощь нам призываяй.
Радуйся, яко тобою венец победы улучаем.
Радуйся, яко тобою отдохновение от браней приемлем.
Радуйся, Иларионе, пастырей изрядное украшение.
Кондак 8
Очистив сердце от страстей, евангельский нрав стяжал еси, отче Иларионе. Сего ради благодати сосуд избранный явился еси Всесвятаго Духа, Егоже действом светло украсил молитву твою, неизглаголанно взываяй ко Христу: Аллилуия.
Икос 8
Елеем доброделания отче богомудре светильник неугашен соблюл еси души твоея, во тьме греховней выну святяй и паству твою к Свету невечернему привлекаяй сказанием светлых твоих поучений, в нихже наставленнии возопиша тебе сице:
Радуйся, богогласная пастушеская свиреле.
Радуйся, богомудрое в добродетелех наставление.
Радуйся, прогнание мысленных татей.
Радуйся, ограждение от соблазнов братии.
Радуйся, цевнице движимая духоносными реченьми.
Радуйся, псалтире гласяй божественныя откровения.
Радуйся, лиро отеческих преданий.
Радуйся, кимвале раскольники устрашаяй.
Радуйся, языче медоречивый.
Радуйся, уста сладкоглаголивыя.
Радуйся, Иларионе, пастырей изрядное украшение.
Кондак 9
Труд подъял еси непрестанного о Господе трезвения и чистоты ума твоего от помышлений суетных охранение. Сего ради молитвою умною взыскал еси Господа Иисуса в клети сердечней, непрестанно взывая к Нему: Аллилуия.
Икос 9
Сладким именем Иисусовым распалил еси душевную твою доброту, яже пламенем любве Божественныя возгореся в твоем сердце. Сего ради любвеобильне приимал еси приходящих к тебе отче Иларионе, темже утешеннии и наставленнии в вере возопиша к тебе глаголюще:
Радуйся, пламеню веры апостольския.
Радуйся, теплото любве Иисусовыя.
Радуйся, оледеневшая сердца воспламеняяй.
Радуйся, пламень страстей остужаяй.
Радуйся, чистых созерцаний молние.
Радуйся, сердца сокрушаяй громе.
Радуйся, яко твердь сердечную просветил еси трезвением.
Радуйся, яко тучи помыслов прогоняеши молитвою.
Радуйся, егоже ради имя Иисусово призываем.
Радуйся, егоже ради Ангельскому деланию подражаем.
Радуйся, Иларионе, пастырей изрядное украшение.
Кондак 10
Яко от источника приснотекущаго, дарования твоя источаются отче предивне: овех убо от лампады помазанием исцелял еси, овех на источник посылал еси очиститися, овем грехи забытыя яко корень болезни открывал еси прозорливыма твоима очима. Темже вси от целебных твоих струй насладившиися благодарно поют Христу: Аллилуия.
Икос 10
Веры чистоту соблюл еси отче Иларионе и глубину догматов ясно познал еси, сего ради яко студенец чистыя воды явися житие твое жажду верных утоляющее. Мы же в пустыне страстей зноем соблазнов палимии, притекающе к тебе вопием:
Радуйся, кладезю отеческаго предания.
Радуйся, целебных струй излияние.
Радуйся, водоносец исполнь божественнаго утешения.
Радуйся, алавастр мирра непритворнаго смирения.
Радуйся, яко пучиною слез грехи наша потопляеши.
Радуйся, яко радостотворным плачем души наша оживляеши.
Радуйся, источниче приснотекущего веселия.
Радуйся, совести нашей с Богом примирение.
Радуйся, корень злобы изсушаяй.
Радуйся, свет веры источаяй.
Радуйся, Иларионе, пастырей изрядное украшение.
Кондак 11
Елеем милости твоея помажи нас отче Иларионе воспевающих твоя славныя и добропобедныя подвиги, имиже украсися обитель твоя, и подаждь нам победы над страстьми и грехми благодатию Божиею, яко да возвеличим Христа просветившего тя, вопиюще Ему: Аллилуия.
Икос 11
Разлучение души от тела приял еси добльственне отче Иларионе, подъемшу тебе подвиг болезни и поста, тридесят и три дни ничтоже вкушал еси токмо нетленную пищу — Тело Христово Имже освятился еси и в руце Божии дух твой предал, нам же оставил еси тело твое яко источник священия, к немуже притекающе сице тебе вопием:
Радуйся, кивоте содержаяй святыню.
Радуйся, сокровище духовныя благостыни.
Радуйся, обителище Духа Всеосвящающаго.
Радуйся, дароносице Святыя Тайны содержащая.
Радуйся, врачевателю смертных болезней.
Радуйся, искоренителю страха смерти.
Радуйся, яко в нетления красоту облеклся еси.
Радуйся, яко чудесами раку твою украсил еси.
Радуйся, имже от смертных грехов свобождаемся.
Радуйся, имже к вечной жизни привлекаемся.
Радуйся, Иларионе, пастырей изрядное украшение.
Кондак 12
На небеси обрел еси себе воздаяние отче Иларионе, от Христа Бога венец безсмертия приимь, зриши тамо красоты райския и лицезрения Самаго Господа Иисуса наслаждаешися. Темже помяни ны на земли тебе пения приносящия, да избавльшеся от всех зол твоим предстательством благодарно Христу возовем: Аллилуия.
Икос 12
Оптинскаго старчества явился еси поборниче отче Иларионе, на земли путь отцев соблюл еси и предание сохранил еси яко зеницу ока, отонудуже и светиши нам сущим в греховней нощи. Мы же яко путеводную звезду тя стяжахом, благодарно тебе вопием:
Радуйся, имже тьма раскола прогнася.
Радуйся, имже свет православия сияет.
Радуйся, догматов веры солнцезрачное блистание.
Радуйся, добродетелей духа небо многозвездное.
Радуйся, вес и мерило точнейшего разсуждения.
Радуйся, кристалловидная чистото сердечнаго трезвения.
Радуйся, союзе совести и Духа Всесвятаго.
Радуйся, непримиримая враждо на еретическое собрание.
Радуйся, яко тобою забытая грехи наша напоминаются.
Радуйся, яко тобою тайная сердца нашего очищается.
Радуйся, Иларионе, пастырей изрядное украшение.
Кондак 13
О, богомудре отче наш Иларионе, совести светлейший светильниче, помраченная наша сердца просвети светом богопознания, да узревше в нас живущий грех, яко покрывало тьмы, возопиим сущему в нас пребывающему Христу: Светодавче Боже, просвети тебе поющия: Аллилуия.
Сей Кондак читается трижды, затем Икос 1 и Кондак 1.
Молитва первая преподобному Илариону Оптинскому
О, Богомудре отче наш Иларионе, веры православныя истинный поборниче и крепкий молитвенниче о душах наших пред престолом Святыя Троицы! Ты ревностию зельною о вере православней распалився еще от юности твоея, явился еси яко страж неусыпный Церкви нашей, от расколоучителей храня паству ея. Ты якоже Илия древле, ревнуя поревновал еси о Бозе твоем, и студных лжеучителей предал еси праведному суду. Ты многия души спасл еси от погибельнаго заблуждения, и прельщенныя к разумению истины привел еси. Темже за правоту сердца твоего даровася ти от Бога благодать обильная исцелений и врачеваний, яко и дуси нечистиии не можаху терпети тя, и от страждущих удаляхуся. Ты и ныне, отче, яко жив сый, призри на паству твою и посети ю, и лукавыя наветы духов разори твоим предстательством. И разумы наша просвети, еже не внимати нам духовом обольстительным, выну всевающим в нас вражду, и нестроение, и разногласия, имиже разоряется Церковный мир и единодушие братии. Ей, отче, подаждь нам здравие душевное и телесное, совесть чисту и жительство незазорное. Испроси у Господа мир и благоденствие стране нашей и людем ея, веры правыя утверждение, и еретичествующих низложение, да укрепит святую Церковь русскую и обители твоей духовное возрождение дарует, во еже пети и прославляти великолепое и достопокланяемое Имя единосущныя и нераздельныя Троицы, Отца, и Сына и Святаго Духа, во век и в век века. Аминь.
Молитва вторая преподобному Илариону Оптинскому
О, священная главо, преподобне и богоносне отче наш Иларионе, Оптинския обители украшение и саратовския земли похвало! Ты во дни земнаго жития своего никаго же приходящего к тебе отреяваяй, всем бо во благо бысть видение лица твоего и общение с тобою: страждущим явился еси помощник, скорбящим утешитель, ищущим Истины во всем учителю преизрядный. К сим же и дар во всяких недоуменных обстоятельствах вразумления, во всем благаго научения и телесных и душевных недугов врачевателя обильно в тебе явися. Ныне, на небесех Владыке всех предстоя и в почтенном Соборе всех оптинских старцев светло торжествуя, душа твоя светло веселится. Обаче, аще светлая душа твоя ныне на небесех престоит, рака же мощей твоих ныне с нами пребывает, яко источник благодати многотекущий. К сим же и молитвами твоими, святый отче, в славной обители Оптиной ныне пребываеши, в ней же преславно в житии своем подвизался еси. Сего ради молим тя: отче святый! Не остави нас, грешных, своим славным ходатайством у Христа Бога нашего. Буди каждому во всяком деле благом помощник преизрядный и во всяком добром начинании молитвами твоими споспешник. Сохрани нас от лукавых соблазнов суетного века сего, иже тщатся православную веру в стране нашей истребити и духом льстивых учений народ наш от Истины отвратити. Буди нам воистину пастырь добрый и учитель преизрядный, наставляя нас в Истине Православия непреткновенно ходити и верныя чада Православныя Церкве быти. Сохрани страну нашу и народ наш от всякого злаго обстояния, враги Церкве Христовой воздвизаемаго. Како и во дни земнаго жития твоего, буди всем вся: падающих воздвизаяй, малодушных утешаяй, немощных укрепляяй, неразумных и увлекшихся лживыми учениями века сего от лжи отвращаяй и на путь Истины наставляяй. Наипаче же в час кончины нашея споспешествуй нам на горьких мытарствах наших, да беспреткновенно прейдем от земли на небо и тамо со всеми святыми прославим Творца и Бога нашего Господа Иисуса Христа с Пречистою Его Материю и со всеми святыми во веки веков. Аминь.
Чудеса по молитвам преп. Илариона Оптинского
1 октября мы чтим память преподобного Илариона Оптинского.
Этот замечательный подвижник имел неповторимый духовный опыт: будучи учеником самых первых Оптинских старцев Льва и Макария, продолжателем и хранителем Оптинских традиций, он с годами сам стал наставником и передал эстафету старчества следующему поколению Оптинских старцев.
Для людей нашего времени наставления преподобного Илариона особенно полезны, поскольку старец был прекрасным знатоком и искусным врачевателем душевных и духовных недугов, тех, что сейчас мы называем депрессией, неврозом, навязчивыми состояниями, разного рода зависимостями, фобиями.
Основными причинами этих заболеваний старец считал злопомнение, обидчивость, непримиримую вражду, непочитание родителей, нераскаянные грехи. Старец наставлял:
«Итак, причина наших болезней душевных и телесных суть грехи наши. Сообразно с сим и врачебство одно: страждущий человек должен внимательно рассмотреть себя, припомнить все грехи, совершенные им с семилетнего возраста, и сознать в особенности тот грех, в котором заключается причина болезни.
Потом он должен все эти грехи искренно исповедать пред священником, примириться с ближними, оставить всякую против них злобу и положить твердое намерение и начало не обращаться вновь на старые грехи и наконец с сокрушением приступить к принятию Святых Христовых Таин».
Если больные указывали на кого-либо как на причину своей болезни, то преподобный Иларион советовал испросить у того лица прощения, если оно живо, а если скончалось, то отслужить на его могиле панихиду о его упокоении, подавать о поминовении на проскомидиях и дома за него молиться, принести покаяние и понести епитимью.
Сохранились свидетельства чудесной помощи старца в исцелении душевных и духовных недугов.
«Новосильского уезда купец был два года одержим недугом, не дававшим ему ни минуты покоя и доводившим его до безумия. Ему представлялось, что будто со всех сторон его преследуют, хотят вязать и лишить жизни. Не будучи поэтому в состоянии заниматься своим торговым делом, А.Е. бегал от людей с блуждающим взором, произнося безсмысленные слова. Домашние боялись, чтобы он в припадке безумия не лишил себя жизни.
Более всех обеспокоена была этою болезнью его жена, придумавшая наконец свозить его в Оптину пустынь. Прибыв в обитель, она объяснила старцу болезнь мужа и просила его помощи.
Старец долго занимался с ним и из расспросов дознал, что главная причина болезни была его вражда и непокорность отцу, которую он таил в своем сердце. Старец долго убеждал А.Е. оставить злобу и попросить у отца прощения, доказывая ему, что только в таком случае он может надеяться на помощь Божию и избавиться от болезни.
Больной сперва долго упорствовал, оправдывал себя, а отца обвинял, но наконец изъявил готовность исполнить всё, что приказывал ему старец. Преподобный Иларион исповедал его, и больной, пробыв в обители после принятия Святых Таин еще три дня, поехал домой к отцу совершенно здоровым».
«Один купеческий приказчик из Нижнего, средних лет, холостой, страдал несколько лет болезнью, не дававшей ему покоя. Он, по словам его, ощущал, что кто-то нашептывает ему мысли о самоубийстве. Подойдет он к воде – голос шепчет ему: “Зачем тебе больше жить на свете? Утопись!” Увидит он огонь – голос внушает ему кинуться в огонь. Увидит он нож или какое острое орудие – голос внушает ему зарезаться, так как незачем ему оставаться на свете.
Исхудалый, изнуренный, со впалыми от душевного недуга глазами, он приехал с матерью своей в обитель, был у старца и на вопрос, от чего он страждет, объяснял, что, по его убеждению, он болен от того, что, когда ему еще было два года, мать прокляла его.
Старец долго занимался с ним, подробно расспросил его, о чем находил нужным, и заключил, что причина болезни не та, которую он приводит, а другая и болезнь послана ему в наказание за ложные взгляды относительно своей матери.
Мать была добрая старушка и очень его любила и желала ему всякого блага, а он думал, что она сделала его несчастным на всю жизнь. Долго он не соглашался с мнением старца. Наконец на исповеди старец, с помощью Божией, убедил его оставить ложное мнение, что его прокляла мать, и вместо того смириться перед нею и с чувством раскаяния испросить у нее прощения в оскорбительном мнении о ней.
Исполнив наставление старца, он удостоился принятия Святых Таин и явился к старцу уже в обновленном виде – покойный и счастливый; погибельных внушений он уже не слыхал; совесть его умиротворилась, и душа его, освященная таинствами покаяния и причащения, возвратилась к светлой жизни. Возвратясь в Нижний, он уже вел жизнь свою по наставлениям старца».
«Сохранилось трогательное повествование о послушнице Белевского монастыря Марии, ушедшей в Москву и там заболевшей нервными припадками. Старец предсказал ее возвращение в обитель, что и состоялось в 1871 году. Отец Иларион с любовью принял ее на исповедь и, когда с ней опять случился припадок, позаботился по его окончании самым подробным образом исповедать больную. По окончании исповеди утешал ее, как дитя, дал ей свои четки, своего служения просфору, святой воды и артос. Воду благословил ей пить при появлении припадка.
Отпуская больную, благословил ее и сказал: “Благодари Бога, теперь будешь ты жива, а ежели бы даже пришлось и умереть – милостив Господь! Буди Его святая воля! Помни же, что лучше быть учеником ученика, нежели жить, полагаясь на свой разум и по своей воле”. И, обращаясь к сопровождавшим ее сестрам, приказал, чтобы не оставляли больную.
По уходе больной старец очень был утешен тем, что больная могла принести чистосердечное покаяние, и говорил: “Сестры хотя и думают, что она не так опасна, но Бог знает, и здоровые иногда умирают, а больная, да еще в таком страдальческом положении, тем более небезопасна. Мы не знаем, что с нами может случиться и в следующую ночь или завтра. Что только можно было сделать, чтобы помочь бедной, всё сделано. В подобных случаях не должно откладывать, а пользоваться каждою минутой, чтобы не упустить душу, ищущую спасения, без возможной помощи”.
Возвращаясь в гостиницу, больная говорила сестрам: “Други мои! Как у меня теперь легко на душе! Давно не ощущало мое грешное сердце такого отрадного спокойствия духа и такого необъяснимого чувства, какое я вынесла от батюшки. Слава Богу за всё!”
Она попросила засветить лампадку, выпила святой воды, взяла четки, полученные ею от старца, и легла на койку, перекрестивши себя и ее крестным знамением. Сестры оставили больную и пошли ужинать. Поужинав и поговорив между собою о той утешительной перемене, которая в этот вечер произошла в состоянии больной, они возвратились к ней, чтобы вместе читать правило на сон грядущий, – но нашли Марию уже уснувшей вечным сном.
Узнав о кончине ее, старец сказал: “Этого нужно было ожидать, потому я и не решился вчера оставить ее без исповеди”».
«Одна помещица страдала серьезным внутренним расстройством. В Москве ее болезнь признали очень опасной, трудно или почти не излечимой, так как была она запущена, и помещица возвратилась из Москвы в трудном положении. В начале августа 1871 года она поехала в Киев, чтобы лечиться там у известного доктора.
Старцу выразили опасение относительно неисцелимости и вероятности плохого исхода ее болезни. Старец не отвергал эти опасения, был, напротив, как бы тревожен и сам разделял их. Но, удалившись затем из своей приемной в спальную келью и пробыв в ней в удалении около четверти часа, старец снова возвратился в приемную и уже стал положительно говорить в том смысле, что болезнь ее пройдет.
Очевидно, старец в спальне по молитве получил извещение о благополучном исходе ее болезни. Действительно, помещица после киевского лечения совсем оправилась».
В то время к болезням душевным относили и недуг, который уже в XX веке стали рассматривать как «право личности иметь свои убеждения», – неверие в Бога, атеизм. Вот пример исцеления от недуга неверия:
«Студент Московского университета тульский помещик А.П.А. дошел почти до полного неверия в Бога. Будучи проездом в обители, он имел продолжительные беседы со старцем. Полные искреннего участия и душевной доброты слова старца подействовали на молодого человека.
Он согласился признать свои заблуждения, провел по предложению старца в обители несколько дней, исповедался, принес покаяние, сподобился принять Святых Таин, к чему пред тем уже несколько лет не приступал, и поехал в Москву верующим и благочестивым христианином».
Поучения преподобного Илариона Оптинского
Память 1 октября
Много учил преп. Иларион о незлобивом и безгневном перенесении оскорблений, учил принимать их с самоукорением, как посланные Промыслом Божиим за грехи наши для душевной пользы.
Не стыдись обнажать струпы твои духовному наставнику и будь готов принять от него за грехи свои и посрамление, чтобы чрез него избежать вечного стыда.
Церковь есть для нас земное небо, где Сам Бог невидимо присутствует и назирает предстоящих, поэтому в церкви должно стоять чинно, с великим благоговением. Будем любить Церковь и будем к ней усердны; она нам отрада и утешение в скорбях и радостях.
В ободрение скорбящих старец часто говаривал: Аще Господь по нас, кто на ны? (Рим. 8:31).
Каждое дело необходимо начинать с призыванием в помощь имени Божия.
Часто говорил старец о хранении совести, о внимательном наблюдении за своими мыслями, действиями и словами, и о покаянии в них.
Учил немощи и недостатки подчиненных нести благодушно. “Замечания делай, – наставлял старец, – не давая пищи собственному самолюбию, соображая, мог ли бы ты сам понести то, что требуешь от другого”.
Если чувствуешь, что гнев объял тебя, сохраняй молчание и до тех пор не говори ничего, пока непрестанной молитвой и самоукорением не утишится твое сердце.
Полезнее для души сознавать себя во всем виноватым и последним из всех, нежели прибегать к самооправданию, которое происходит от гордости, а гордым Бог противится, смиренным же дает благодать.
Часто старец приводил изречение апостола: “Истинная любовь не раздражается, не мыслит зла, николиже отпадает”.
Если чувствуешь, что гнев объял тебя, сохраняй молчание и до тех пор не говори ничего, пока непрестанною молитвою и самоукорением не утишится твое сердце.
Мы не должны приписывать молитве своей чудодейственную силу, не должны думать, что просимое нами всегда Господом исполнится. Это мнение исходит от гордости и ведет в прелесть.
Монашеское дело наше: смириться, да поклониться, да попросить прощение – тем и оправдан.
При разговоре с другими осторожность в словах не мешает иметь, и молитву Иисусову на уме держать в то же время можно.
Должно стараться о всех людях иметь хорошее мнение. Один Бог – Сердцеведец, мы же о людях безошибочно судить не можем.
В случае какого-либо поползновения в делах, словах и мыслях нужно тотчас раскаиваться и, познавая свою немощь, смиряться и понуждать себя видеть свои грехи, а не исправления: от рассматривания грехов приходит человек в смирение и сердце сокрушенно и смиренно стяжавает, которого Бог не уничижит.
В помыслах самохваления надо смотреть свои грехи и помнить, что без помощи Божией мы ничего доброго и полезного не сделаем, наши одни только немощи и грехи.
Похвалам о себе не внимай и бойся их, помни – кто-то из святых отцов говорит: если кто хвалит тебя, жди от него и укоризну.
Ежели вы свое собственное сердце умиротворите к гневающемуся на вас, то и его сердцу Господь возвестит примириться с вами.
Желая жить или умереть там-то, а не там-то, мы составляем свою волю, желаем исполнять свои желания, чего мы делать не должны. Ни о чем таком не молите Господа, а молитесь, да будет над нами Его святая воля.
Потерпим немного, и получим вечное блаженство. Предадим забвению все утехи и радости земные – они не для нас. Сказано: где сокровище наше, тут будет и сердце наше (срв. Лк. 12:34), а сокровище наше на небеси, поэтому будем стремиться всем сердцем к Небесному Отечеству. Там все скорбное наше превратится в радость, поношение и уничижение – в славу, печали, слезы и воздыхания – в утешение, болезни и труды – в вечный безболезненный покой.
Когда пришла к нам скорбь, нужно ждать утешения, а за утешением нужно ждать опять скорби.
Нельзя прожить так, чтобы никто нас не опечалил или не оскорбил, а Апостол говорит: яко многими скорбьми подобает нам внити в Царствие Божие (Деян. 14:22), и тяготы друг друга носите, и тако исполните закон Христов (Гал. 6:2). Будем поэтому просить, чтобы нам с самоукорением и смирением нести скорби, не быть побежденными от зла, но благим побеждать злое и с Пророком сказать: с ненавидящими мира бех мирен (Пс. 119:6).
В случае какого-либо поползновения в делах, словах и мыслях необходимо тотчас раскаиваться и, познавая свою немощь, смиряться и понуждать себя видеть свои грехи, а не исправления; от рассматривания грехов приходит человек в смирение и сердце сокрушенно и смиренно стяжавает, которого Бог не уничижит.
– Читая писания святых отец, мы видим, что желающему очистить сердце от страстей нужно призывать Господа на помощь.
– Это так, но мы не можем творить молитву Иисусову без расхищения мыслей. С новоначальных не взыскивает Бог нерасхищаемой молитвы, она приобретается многим временем и трудами; как писание святых отец говорит: “Бог дает молитву молящемуся”, а молиться все-таки продолжать надо, устами и умом.
Молитвы Оптинских старцев
Оптина пустынь – удивительное место в Калужской области, где расположен Оптинский монастырь, ставший пристанищем старцев, которые обладали удивительным даром предвидения и исцеления. Они были истинно верующими, вознося молитвы за всех страждущих. В тяжелые времена богоборчества они не отказались от своей веры и с молитвой на устах принимали смерть. Им были свойственны духовная чистота, святость, непоколебимая вера. Молитва Оптинских старцев имеет великую силу и эффективна в самых разных жизненных ситуациях.
Текст молитвы Оптинских старцев на начало дня
Одной из эффективных принято считать молитву Оптинских старцев на начало дня. Она наполняет энергией, дает положительный заряд на целый день. Ее нужно произносить, как только человек проснулся утром. Молиться нужно с пониманием и осознанием каждого произнесенного слова, обращенного к Господу. Лучше, если молитва выучена наизусть, но если запомнить ее сложно, разрешается ее чтение по тексту.
Господи, дай мне с душевным спокойствием встретить все, что принесет мне наступающий день.
Дай мне всецело предаться воле Твоей Святой.
На всякий час сего дня во всем наставь и поддержи меня.
Какие бы я ни получал известия в течение дня, научи меня принять их со спокойной душою и твердым убеждением, что на все Святая воля Твоя.
Во всех словах и делах моих руководи моими мыслями и чувствами.
Во всех непредвиденных случаях не дай мне забыть, что все ниспослано Тобой.
Научи меня прямо и разумно действовать с каждым членом семьи моей, никого не смущая и не огорчая.
Господи, дай мне силу перенести утомление наступающего дня и все события в течение дня.
Руководи моею волею и научи меня молиться, верить, надеяться, терпеть, прощать и любить.
Чтение молитвы наполняет душу покоем уверенностью в силе добра и помощи Высших сил в самых трудных ситуациях.
Молитва последних Оптинских старцев на каждый день
Чтение молитвы Оптинских Старцев на каждый день должна произноситься каждое утро и может стать залогом удачного дня. При ее чтении нужно собраться, подумать о себе и своих близких, пожелать им доброго дня. Моление может звучать в двух вариантах: в коротком исполнении (см. выше) и полная молитва Оптинских старцев на каждый день:
Господи, дай мне с душевным спокойствием встретить все, что принесет мне наступающий день.
Господи, дай мне вполне предаться Твоей святой воле.
Господи, на всякий час этого дня во всем наставь и поддержи меня.
Господи, какие бы я ни получал известия в течение этого дня, научи принять их со спокойною душою и с твердым убеждением, что на все есть Твоя святая воля.
Господи, открой мне волю Твою святую для меня и окружающих меня.
Господи, во всех моих словах и помышлениях Сам руководи моими мыслями и чувствами.
Господи, во всех непредвиденных случаях не дай мне забыть, что все ниспослано Тобою.
Господи, научи правильно, просто, разумно обращаться со всеми домашними и окружающими меня, старшими, равными и младшими, чтобы мне никого не огорчить, но всем содействовать ко благу.
Господи, дай мне силу перенести утомления наступающего дня и все события в течение дня.
Господи, руководи Сам Ты моею волею и научи меня молиться, надеяться, верить, любить, терпеть и прощать.
Господи, не дай меня на произвол врагам моим, но ради имени Твоего святого Сам води и управляй мною.
Господи, просвети мой ум и сердце мое для разумения Твоих вечных и неизменных законов, управляющих миром, чтобы я, грешный раб Твой, мог правильно служить Тебе и ближним моим.
Господи, благодарю Тебя за все, что со мною будет, ибо твердо верую, что любящим Тебя все содействует ко благу.
Господи, благослови все мои выхождения и вхождения, деяния дел, слова и помышления, удостой меня всегда радостно прославлять, воспевать и благословлять Тебя, ибо Ты благословен еси во веки веков.
Молитвы Святому старцу Амвросию
Один из старцев, к которому часто обращаются с молитвами, Святой Амвросий. Преподобный Амвросий еще при жизни почитался как старец. У него просили совета, к нему прислушивались и поражались крепостью его веры. Молитвы Преподобному Амвросию Оптинскому творили чудеса. Их чтение исцеляло телесные и душевные недуги.
Преподобному Амвросию молятся: о здравии, укреплении веры, наставлении детей и в других житейских ситуациях.
О, вели́кий ста́рче и уго́дниче Бо́жий, преподо́бне о́тче наш Амвро́сие, О́птинская похвало́ и всея Руси́ учи́телю благоче́стия! Сла́вим твое́ во Христе́ смире́нное житие́, и́мже Бог превознесе́ и́мя твое́ еще́ на земли́ тебе́ су́ща, наипа́че же увенча́ тя Небе́сною че́стию по отше́ствии твое́м в черто́г сла́вы ве́чныя. Приими́ ны́не моле́ние нас, недосто́йных чад твои́х (имена́), чту́щих тя и призыва́ющих и́мя твое́ свято́е. Изба́ви нас твои́м предста́тельством пред Престо́лом Бо́жиим от всех ско́рбных обстоя́ний, душе́вных и теле́сных неду́гов, злых напа́стей, тлетво́рных и лука́вых искуше́ний. Низпосли́ оте́честву на́шему от Великодарови́таго Бо́га мир, тишину́ и благоде́нствие. Бу́ди непрело́жный покрови́тель Святы́я оби́тели сия́, в не́йже в преуспе́янии сам подвиза́лся еси́ и угоди́л еси́ все́ми в Тро́ице сла́вимому Бо́гу на́шему. Ему́ же подоба́ет вся́кая сла́ва, честь и поклоне́ние, Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Наиболее действенны утренние молитвы, которые дают заряд на целый день. С ними обращаются и к другим Оптинским старцам.
Среди действенных молитв последних Оптинских старцев выделяются те, которые непосредственно обращены к Господу с мольбами о помощи и поддержке во всех делах. В них – просьбы не ожесточиться в сложных ситуациях, преодолеть физическое и душевное утомление. Они просят руководства Господнего, его разумного совета при разрешении конфликтов и в других случаях.
Молитвы преподобного Антония Оптинского
О начале всякого дела
Боже, в помощь мою вонми, Господи, помощи ми потщися. Управи, Господи, все, еже дею, читаю и пишу, все, еже мыслю, глаголю и разумею, во славу Имене Твоего Святаго, да от Тебе на начало приемлет и в Тебе всяко дело мое кончится. Даруй ми, Боже, да ни словом, ни делом, ни помышлением прогневаю Тя, Создателя моего, но вся дела моя, советы и помышления да будут во славу Пресвятаго Имене Твоего. Боже, в помощь мою вонми, Господи, помощи ми потщися.
О семье
В руце превеликаго милосердия, о, Боже мой, вручаю: душу мою и многоболезненное тело, мужа, от Тебе мне даннаго, и всех возлюбленных детей. Ты буди Помощником нашим и Покровителем во всей жизни нашей, во исходе нашем и по кончине, в радости и печали, в счастии и несчастии, в болезни и здоровье, в жизни и смерти, во всем да будет с нами воля Твоя святая, яко на небеси и на земли. Аминь.
За врагов
Ненавидящих и обидящих нас, рабов Твоих (имена), прости, Господи, Человеколюбче: не ведят бо, что творят, и согрей их сердце на любовь к нам, недостойным.
Молитва преподобного Макария Оптинского
При плотской брани
О, Мати Господа моего Творца, Ты еси корень девства и неувядаемый цвет чистоты. О, Богородительнице! Ты ми помози, немощному плотскою страстию и болезненну сущу, едино бо Твое и с Тобою Твоего Сына и Бога имам заступление. Аминь.
Молитва преподобного Иосифа Оптинского
При нашествии помыслов
Господи Иисусе Христе, отжени от мене всякия неподобныя помыслы! Помилуй мя, Господи, яко немощен есмь… Ты бо еси Бог мой, содержай ум мой, да не преодолеют его помыслы нечистыя, но в Тебе, Творце моем, (он) да услаждается, яко велико есть Имя Твое любящим Тя.
Молитва преподобного Никона Оптинского исповедника
При скорби
Слава Тебе, Боже мой, за посланную мне скорбь, достойное по делом моим ныне приемлю. Помяни мя, егда приидеши во Царствии Твоем, и да будет на вся воля Твоя едина, благая и совершенная.
Молитва преподобного Анатолия Оптинского (Потапова)
От антихриста
Избави мя, Господи, от обольщения богомерзкаго злохитраго антихриста близгрядущаго, и укрый мя от сетей его в сокровенней пустыне спасения Твоего. Даждь ми, Господи, крепость и мужество твердаго исповедания Имени Твоего Святаго, да не отступлю страха ради диавольскаго, да не отрекуся от Тебе, Спасителя и Искупителя моего, от святыя Твоея Церкве. Но даждь ми, Господи, день и ночь плач и слезы о гресех моих и пощади мя, Господи, в час Страшнаго Суда Твоего. Аминь.
Молитва преподобного Нектария Оптинского
От антихриста
Господи, Иисусе Христе, Сыне Божий, грядый судити живым и мертвым, помилуй нас, грешных, прости грехопадения всей нашей жизни и ими же веси судьбами сокрый нас от лица антихриста в сокровенной пустыне спасения Твоего. Аминь.
Молитва преподобного Льва Оптинского
О некрещеных, умерших без покаяния и самоубийцах
Взыщи, Господи, погибшую душу раба Твоего (имярек): аще возможно есть, помилуй. Неизследимы судьбы Твои. Не постави мне в грех молитвы сей моей, но да будет святая воля Твоя. Аминь.
Редкие Богослужебные тексты
здесь выкладываются редкие Богослужебные тексты, переводы Богослужебных текстов на церковно-славянский язык. Пока еще не все они утверждены Боголсужебной комиссией. Публикуем только службы, тропари, кодаки и акафисты.
Оптинским старцам тропари
Оптинским старцам:
прп. Анатолию Старшему Оптинскому
тропарь глас 6: (о.Василия)
Святителю собеседниче достойный, / старцу смиренный послушниче, / благодати восприемниче и подателю, / освятил еси именем Христовым сердце свое, / преподобне отче Анатолие, / зерцало Духа Всесвятаго, / моли Жизнодавца Утешителя Христа / да помилует нас грешных / и спасет души наша.
прп. Анатолию Младшему Оптинскому,
тропарь глас 3: (о.Василия)
Яко голубь Ною истомленному, / тако ты, утешителю предивный явился еси нам, преподобне отче Анатолие, / спасения благовестниче, / миром души окрыляяй. / Темже молим тя и просим / земли спасения достигнути / сокрушенным сердцам нашим.
Преподобному Антонию Оптинскому
тропарь глас 2: (о.Василия)
Всем сердцем во Христе возлюбил еси / житие скитское и послушание брату богомудрому; / странствуя же от них далече, / в терпении стяжал еси душу твою. / Темже упокои тя Бог в дому воздыханий твоих, / окрест старца и брата возлюбленнаго, / преподобне отче Антоние, / не престай молитися о нас, / чтущих святую память твою.
Преподобному Варсонофию Оптинскому
тропарь глас 3:
Вертограда оптинскаго прозябение,/ и от земнаго воинства/ пришедый в воинство духовное,/ и преемником мудрых старцев/ зде соделавыйся,/ мудрых века сего обличителю и наставниче,/ и грядущих тяжких бед предвозвестителю/ преподобне отче, мудре Варсонофие,// испроси нам разума спасительнаго.
Преподобному Варсонофию Оптинскому
Ин тропарь глас 4: (о.Василия)
Воине доблестный и изряднейший, / светом откровения яко Павел озаренный, / вся во уметы Христа ради вменил еси, / иноческим подвигом подвизашеся, / течение сконча и веру соблюде, / вне стана со Христом смерть приял еси. / Темже зовем ти: / спасай нас молитвами твоими, / преподобне Варсонофие, отче наш.
Илариону Оптинскому прп.
Тропарь, глас 4:
Божественный врачеватель страстей, / веры искусный кормчий воистину, / благодать исцелений приял еси от Господа всех Царя, / Иларионе отче предивне, / и на демонов одолительныя победы, / вся тайная обличил еси, / еретичествующих умыслы разорив. / Темже молися Христу / от прелести диавольския мир избавити // и спасти души наша.
Ин тропарь, глас 2:
Велия веры твоея исправление, / во источниче молитв твоих яко на воде упокоения / дух твой, отче Иларионе, радовашеся, / огнем бо веры еретическую тьму попалил еси / и студных лжевещателей суду предал еси, / во правоверии иночествующия полки утвердил еси. / Темже, святе, молися Христу // мир даровати и просвещение душам нашим.
Кондак глас 2:
Разсуждения светильниче, / глубины сердца испытал еси, / мерило праведное благодатию Духа стяжав, / совесть соблюл еси чисту / и, просветив инок сословие, / целебник явился еси душевных страстей, / Иларионе Богомудре, /темже от бед и обстояний огради стадо твое, // любовию тя славящее.
преподобному Иосифу Оптинскому
тропарь глас 2: (о.Василия)
Старцу послужив преусердно, / облистаем был еси сиянием его славы / и преобразился еси телом и душею, / благообразне преподобне отче Иосифе, / светильниче пресветлый. / Темже чреду старчества унаследовав, / таинник Божия благодати явился еси. / Моли Человеколюбца Христа и Заступницу усердную / спастися душам нашим.
Преподобному Исаакию I Оптинскому
тропарь глас 1: (о.Василия)
О, велия твоя купля, / преподобне отче Исаакие, / село отеческое оставив, / покров Божия Матере приобрел еси / и игуменство с кротостию и незлобием, / обитель Заступницы Усердныя прославляя и украшая, / под сенью Ея упокоился еси. / Темже моли Владычицу нашу Богородицу / спасти от смерти души наша.
сщмч. Исаакию II Оптинскому
Тропарь, глас 1:
«От креста своего не побегу», / — тако глагола, священномучениче Исаакие, / веру свою даже до пролития крови пред безбожными засвидетельствовавый, / Оптины пустыни светлое украшение, / собора новомучеников похвало. / Христа Бога моли, / да спасет души наша // и дарует нам велию милость.
прп. Льву Оптинскому
тропарь глас 3: (о.Василия)
Яко скимен рыкая на сердце лукавое, / яко агнец незлобивый взирая на душу смиренную, преподобне отче Льве предивный, / младенство во Христе возлюбил еси, глаголя: / пою Богу моему дондеже есмь. / Темже моли милостиваго Господа / да подаст и нам область чады Божии быти / и с тобою пети Богу нашему.
Преподобному Макарию Оптинскому
тропарь глас 6:
Во глубину смирения нисшедый,/ на высоту прозрения/ Богом вознесен еси,/ преблаженне отче Макарие,/ Оптинская похвало,/ и всея земли Российския утешителю,/ знатных и простых наставниче,/ немощных врачу/ страстей и бесов прогонителю,/ молитвенниче велий пред Господем,/ купно с преподобным Львом,/ и всем собором старцев Оптинских// молися о душах наших.
тропарь глас 3: (о.Василия)
Сердце благодати исполненное / в ризе смирения и кротости / чрез все твое житие пронесе, / преподобне отче Макарие блаженне; / такожде жаждущих напоил еси, / скорбящих утешил еси, / болезнующих исцелил еси. / Темже испроси у Христа Бога росу благодати душам нашим, мира и велия милости.
Преподобному Моисею Оптинскому,
Тропарь глас 4: (о.Василия)
Сокровенный сердца человек явился еси / в красоте неистленной кроткаго и молчаливаго духа, / преподобне отче Моисее, / стадо твое добре упасл еси, / на камени веры обитель созидая, / на немже и храм сердца своего устрояя. / Темже моли Христа Бога нашего / и нам жити в дому Господнем / и вся дни живота нашего зрети красоту Господню / и посещати храм святый Его / во спасение душ наших.
преподобному Нектарию Оптинскому
тропарь глас 3:
Приял еси горчайший дар пророчества,/ в годину лютую гонения безбожнаго,/ и во юродства мантию себе облекл еси,/ преподобне отче Нектарие,/ скорбящих и гонимых/ сладостию слова врачевавый,/ напитай и наша огорченная сердца/ твоея мудрости нектаром,// и молися присно о чтущих тя.
преподобному Нектарию Оптинскому
ин тропарь глас 5: (о.Василия)
Неисследимы пути души твоея, / непостижимы тайны сердца твоего, / преподобне отче Нектарие, / но яко лучи пресветлыя словеса твоя, / благовествуют нам Царствие Божие, / еже и внутрь себя сокрыл еси. / Темже Христа Бога моли / спасти и просветити души наша.
прп. Никону Оптинскому исповеднику
тропарь глас 2:
Предстоя Престолу Божию, / яко един от избранных, / помяни в святых твоих молитвах / и нас недостойных, / чтущих память твою, / отче наш
Никоне, приснопамятне.
тропарь глас 2: (о.Василия)
Отрасле святая лозы старческия, / даже до севера и моря простершаяся, / плоды исповедничества украшенная / и венцем мучничества венчанная, / преподобне отче Никоне, / Оптины славо и похвало, / упование наше и утверждение, / не забуди убогих твоих, / имя твое святое призывающих.