Канон преподобному Иоанну Лествичнику, игумену Синайскому
Пе́снь 1
Ирмо́с: Во́ду проше́д, я́ко су́шу, и еги́петскаго зла́ избежа́в, изра́ильтянин вопия́ше: Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.
Припев: Преподо́бне о́тче на́ш Иоа́нне, моли́ Бо́га о на́с.
Во све́т невеще́ственный и у́мный от се́тования веще́ственных восте́к, Иоа́нне преподо́бне, моли́твами твои́ми, су́щими ко Го́споду, просвети́ мя.
Я́ко воздержа́ния сла́дость сса́в, отри́нул еси́ го́ресть страсте́й, те́мже па́че ме́да и со́та услажда́еши, о́тче, чу́вства на́ша.
Возше́д на высоту́ доброде́телей и долере́вностныя поплева́в сла́сти, сла́дость яви́лся еси́ спасе́ния, преподо́бне о́тче, па́стве твое́й.
Богоро́дичен: Прему́дрость и Сло́во О́тчее несказа́нно ро́ждшая, души́ моея́ лю́тую уврачу́й я́зву и се́рдца боле́знь укроти́.
Пе́снь 3
Ирмо́с: Ты́ еси́ утвержде́ние притека́ющих к Тебе́, Го́споди, Ты́ еси́ Све́т омраче́нных, и пое́т Тя́ ду́х мо́й.
Попали́л еси́ у́глем поще́ния, преподо́бне, страсте́й те́рние и гре́еши мона́шествующих состоя́ния.
Ми́ро освяще́ния, от по́стнических, преподо́бне, арома́т ве́сь сложи́лся еси́ в воню́ благоуха́ния Бо́жия.
В зако́нех обуче́ния поуча́яся, стра́сти погрузи́л еси́, я́коже ины́я ны́не фараони́ты, тече́нием сле́з твои́х.
Богоро́дичен: Уста́ви мое́ нестоя́нное помысло́в, Чи́стая, смуще́ние, Ма́ти Бо́жия, к Сы́ну Твоему́ направля́ющи движе́ние.
Конда́к, гла́с 1
Плоды́ присноцвету́щия, от твоея́ кни́ги принося́ уче́ния, прему́дре, услажда́еши сердца́, си́м с трезве́нием вне́млющих, блаже́нне: ле́ствица бо е́сть, ду́ши возводя́щая от земли́ к небе́сней и пребыва́ющей сла́ве ве́рою чту́щих тя́.
Седа́лен, гла́с 8
Виде́нием и дея́нием преесте́ственне просия́в, облиста́еши уче́ньми, зако́ны на́м положи́л еси́ богому́дрыя, блаже́нне, доброде́телей добро́ты степе́ни поста́вль и зло́бы ле́сти показа́в и ловле́ния. Отону́дуже возво́диши твои́м после́дующия боже́ственным уче́нием от страсте́й к безстра́стию, Иоа́нне равноа́нгельне, моли́ Христа́ Бо́га прегреше́ний оставле́ние пода́ти чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Богоро́дичен: Я́ко Де́ву и еди́ну в жена́х, Тя́, без се́мене ро́ждшую Бо́га пло́тию, вси́ ублажа́ем, ро́ди челове́честии: о́гнь бо всели́ся в Тя́ Божества́, и, я́ко младе́нца, дои́ши Зижди́теля и Го́спода. Те́м, а́нгельский и челове́ческий ро́д, досто́йно сла́вим пресвято́е Рождество́ Твое́, и согла́сно вопие́м Ти́: моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти, покланя́ющимся ве́рою пресвято́му Рождеству́ Твоему́.
Крестобогоро́дичен: А́гнца и Па́стыря и Изба́вителя, А́гница зря́щи на Кресте́, восклица́ше, пла́чущи, и го́рько рыда́ющи, вопия́ше: ми́р у́бо ра́дуется, прие́мляй Тобо́ю избавле́ние, утро́ба же Моя́ гори́т, зря́щи Твое́ распя́тие, е́же терпи́ши за милосе́рдие ми́лости. Долготерпели́ве Го́споди, ми́лости бе́здно и исто́чниче неисчерпа́емый, умилосе́рдися и да́руй согреше́ний оставле́ние, ве́рою пою́щим Боже́ственныя Стра́сти Твоя́.
Пе́снь 4
Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́ и просла́вих Твое́ Божество́.
Я́ко цве́тник благово́ннейший и доброде́телей ра́й одушевле́нный, воздержа́ние процве́л еси́, и́мже вся́ пита́еши, чту́щия тя́.
Законоположи́теля обуче́ния и мона́хов пра́вило кротча́йшее, я́ко Моисе́я тя́ и Дави́да, и́стинно стяжа́вше, о́тче, ублажа́ем.
Насажде́н на вода́х воздержа́ния, яви́лся еси́, блаже́нне, розга́, о́тче, благоцве́тнейшая, благоче́стия гро́зды произнося́щая.
Богоро́дичен: Под ле́том бы́вша, от Отца́ безле́тно возсия́вша, Богома́ти, на́м родила́ еси́, Его́же моли́ спасти́ пою́щия Тя́.
Пе́снь 5
Ирмо́с: Вску́ю мя́ отри́нул еси́ от лица́ Твоего́, Све́те незаходи́мый, и покры́ла мя́ е́сть чужда́я тма́ окая́ннаго? Но обрати́ мя, и к све́ту за́поведей Твои́х пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.
Погаси́в вся́ стра́сти росо́ю подвиго́в твои́х, о́тче блаже́нне, оби́льно вже́г огне́м любве́ и ве́ры воздержа́ния свети́льник, и просвеще́ние безстра́стия, и дне́ сы́н бы́л еси́.
Ве́ры гро́зд боже́ственным земледе́ланием твои́м, о́тче, воспита́л еси́, и в точи́ла вложи́л еси́, и изгне́л еси́ труды́ обуче́ния, и, ча́шу испо́лнив духо́вную воздержа́ния, весели́ши сердца́ па́ствы твоея́.
Претерпе́в до́блественно прило́ги и я́звы неви́димых враго́в, яви́лся еси́ сто́лп терпе́ния, утвержда́я па́ству твою́ па́лицею боже́ственною на па́житех воздержа́ния и на воде́ воспитова́я, блаже́нне.
Богоро́дичен: Ре́чем Твои́х усте́н, Всечи́стая, после́дующе, Тя́ ублажа́ем: с Тобо́ю бо вои́стинну вели́чия сотвори́вый Госпо́дь возвели́чи Тя́, и и́стинную Бо́жию Ма́терь рожде́йся из чре́ва Твоего́ показа́.
Пе́снь 6
Ирмо́с: Очи́сти мя́, Спа́се, мно́га бо беззако́ния моя́, и из глубины́ зо́л возведи́, молю́ся, к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя́, Бо́же спасе́ния моего́.
Собра́л еси́ в души́ Боже́ственное бога́тство Ду́ха — непоро́чную моли́тву, чистоту́, че́стность, бде́ние всегда́шнее, воздержа́ния труды́, и́миже до́м позна́лся еси́ Бо́жий.
Вещества́ до́льняго, прему́дре, прете́кл еси́ ху́дость, невеще́ственною же моли́твою у́м впери́в, и вы́шняго упокое́ния яви́лся еси́ насле́дник соверше́нством жития́.
По́тами по́стническими у́глие стре́л вра́жиих угаси́л еси́ вои́стинну и, о́гнь ве́ры вже́г, попали́л еси́ неве́рия ересе́й шата́ния.
Богоро́дичен: Возсия́ от Сио́на вы́шняго благоле́пие предложе́нием пло́ти по соедине́нию неизрече́нному, из Тебе́, Неискусобра́чная, обложе́нное, и ми́р просвети́.
Конда́к, гла́с 4
На высоте́ Госпо́дь воздержа́ния и́стинна тя́ положи́, я́коже звезду́ неле́стную, световодя́щую концы́, наста́вниче Иоа́нне, о́тче на́ш.
И́кос:
До́м Бо́жий я́ко вои́стинну тебе́ сама́го соде́лал еси́, о́тче, боже́ственными твои́ми доброде́тельми я́ве украси́в, я́ко зла́то све́тлое, ве́ру, наде́жду и любо́вь и́стинную, Боже́ственныя зако́ны излага́я, воздержа́нием обучи́вся, я́ко безпло́тен, ра́зум, му́жество, целому́дрие стяжа́в, смире́ние, и́мже возвы́сился еси́. Те́мже и, просвети́вся моли́твами непреста́нными, виде́нии та́йными впери́лся еси́ и небе́сныя прия́л еси́ селе́ния, наста́вниче Иоа́нне, о́тче на́ш.
Пе́снь 7
Ирмо́с: От Иуде́и доше́дше, о́троцы, в Вавило́не иногда́, ве́рою Тро́ическою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.
На зла́це вы́шняго Ца́рствия ста́до, о́тче, воспита́л еси́ и, жезло́м догма́тов зве́ри отгна́в ересе́й, воспе́л еси́: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
В го́рний вше́л еси́ неве́стнический черто́г Ца́рства Христо́ва, оде́ждею облече́н, досто́йною зва́вшаго, в не́мже и возле́гл еси́, вопия́: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Невла́жная грехми́ река́ яви́лся еси́ воздержа́ния, о́тче, по́мыслы потопля́я и скве́рну очища́я вопию́щих ве́рою: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Богоро́дичен: Из чре́ва Твоего́ про́йде воплоти́выйся, Де́во, все́х Госпо́дь. Те́мже Тя́, Богоро́дицу, му́дрствующе правосла́вно, Сы́ну Твоему́ зове́м: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Пе́снь 8
Ирмо́с: Царя́ Небе́снаго, Его́же пою́т во́и а́нгельстии, хвали́те и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Сто́лп тя́ одушевле́нный я́ко вои́стинну и о́браз воздержа́ния, о́тче, стяжа́вше, вси́ твою́ па́мять почита́ем, Иоа́нне.
Мно́жество ра́дуется мона́хов, и лику́ет преподо́бных собо́р и пра́ведных, вене́ц бо досто́йно с си́ми прия́л еси́.
Укра́шен доброде́тельми, в неве́стник неизрече́нныя сла́вы возше́л еси́, пе́снь воспева́я Христу́ во ве́ки.
Богоро́дичен: По́мощи я́же от Тебе́ тре́бующия не пре́зри, Де́во, пою́щия и превознося́щия Тя́ во ве́ки.
Пе́снь 9
Ирмо́с: Чи́стую сла́вно почти́м, лю́дие, Богоро́дицу, о́гнь Божества́ прии́мшую во чре́ве неопа́льно, пе́сньми велича́ем.
Вра́ч боля́щих в прегреше́ниих от Бо́га, блаже́нне, губи́тель же яви́лся еси́ и прогони́тель лука́вых духо́в, те́мже тя́ ублажа́ем.
Зе́млю, я́коже тли́ жили́ще, оста́вил еси́, о́тче, и в земли́ всели́лся еси́ кро́тких, и с ни́ми весели́шися, боже́ственныя наслажда́яся сла́дости.
Дне́сь де́нь пра́зднственный вся́ бо созыва́ет мона́шествующих стада́ в ли́к духо́вный, трапе́зу и сне́дь нетле́нныя жи́зни.
Богоро́дичен: В Тебе́ всели́вся, Всенепоро́чная, пре́жде родонача́льники злонра́внаго прельсти́вшаго человекоуби́йцу низложи́вый роди́ся и вся́ ны́ спасе́.
Свети́лен
Ми́ра пристра́стия, я́ко от скве́рны уклони́лся еси́ и, а́лчбою пло́ть увяди́в, обнови́л еси́ души́ кре́пость, преподо́бне, и сла́вою обогати́лся еси́ небе́сною, приснопа́мятне. Те́мже не преста́й моля́ся о на́с, Иоа́нне.
Богоро́дичен: Госпо́дственно Богоро́дицу Тя́ испове́дуем, Влады́чице, Тобо́ю спа́сшиися, и́бо Бо́га неизрече́нно родила́ еси́, разо́ршаго Кресто́м сме́рть, к Себе́ же привле́кшаго преподо́бных собо́ры, с ни́миже Тя́ восхваля́ем, Де́во.
Канон преподобному Иоанну Лествичнику
Творение Игнатиево. Глас 8.
Тропарь, глас 8. С лез твоих источники, пустыни безчадное напоил еси. И еже из глубины воздыхании, во сто труды разплодил еси. И бысть светилник вселенней сияя чюдесы, Иоанне отче наш. Моли Христа Бога спастися душам нашим.
Песнь 1. Ирмос.
В оду прошед, яко по суху, из Египетска зла избежав. Израильтянин вопияше: Избавителю Богу нашему поем.
Запев с поклоном: П реподобне отче Иоанне, моли Бога о нас.
В о Свете Невеществене и Мыслене, от печалей вещественых востек, Иоанне преподобне, молитвами си ко Господу мя просвети.
Запев. Я ко воздержания сладость ссав, отрину горесть страстей. Тем же паче меда и сота, насладил еси отче чювства наша.
Слава. В озшед на высоту добродетелей, и долу влекущия оплевал еси сласти. Сладость показася спасения, отче преподобне стаду твоему.
И ныне. П ремудрость и Слово Отчее, несказанно Рождьшая, души моея лютую исцели язву, и сердечную болезнь укроти.
Катавасия: И збави от бед рабы своя, преподобне отче Иоанне, яко вси по Бозе к тебе прибегаем, ты бо молиши о нас Христа, Бога нашего.
Песнь 3. Ирмос.
Т ы еси утвержение, притекающим Ти Господи, Ты же Свет омраченым, и поет Тя дух мой.
Запев. П опалил еси углием воздержания преподобне, страстное терние. И прохлаждаеши иноком совокупления.
Запев. М иро священия, от воздержанных славне аромат весь положился еси, в воню благоухания Богу.
Слава. В законех постных поучаяся, страсти потопил еси, якоже другия ныне фараониты, потоки слез твоих.
И ныне. У стави неуставное помышлении Чистая смущение, Мати Божия, иже Сыну Ти направляющи движение. Катавасия.
Седален, глас 8. Подобен. П ремудрости.
В идением и деянием паче естества восияв, облистаеши учении, законы нам положил еси Богомудрыя блаженне. Добродетелей доброты степени поставль, и злобе льсти показав и ловления. Отнюдуже возводиши, твоим последующыя божественым учением, от страстей к безстрастию. Иоанне равноангельне. Моли Христа Бога, грехов оставление подати, чтущим любовию святую память твою.
Слава, и ныне. Богородичен. Я ко Деву в женах, Тя без семене рождьшую Бога плотию, вси ублажаем роди человечестии. Огнь бо вселися в Тя Божественыи, и яко младенца доиши Зиждителя и Господа. Тем же ангельскии и человеческии род, достойно славим Пресвятое Рожество Твое. И согласно вопием Ти, моли Христа Бога, прегрешением оставление даровати, воспевающим достойно славу Твою.
Крестобогородичен. А гньца и Пастыря и Избавителя, Агница зрящи на Кресте висяща, восклицааше слезящи, и горко взывающи. Мир убо радуется прием Тобою избавление. Утроба же Моя горит, зрящи Твоего распятия, еже терпиши за милосердие милости, Долготерпеливе Господи, милости Бездно, и Источниче Неисчерпаемыи, умилосердися и даруй согрешением оставление, иже верою Твоя воспевающим Божественая Страдания.
Песнь 4. Ирмос.
У слышах Господи смотрения Твоего Таиньство, разумех дела Твоя, и прославих Твое Божество.
Запев. Я ко в породе благовонней добродетелей, в раи одушевлене, воздержанием процвел еси. Им же вся питаеши чтущыя тя.
Запев. З аконоположника воздержанию, иноком правило кротости, яко Моисея тя и Давыда, воистину стяжавше, отче ублажаем.
Слава. Н аслажден быв при водах воздержания, отче блаженне, лоза явися богораслена, благочестия грозды износя.
И ныне. П од летом бывша, иже от Отца безлетно Восиявшаго, Богомати нам родила еси. Его же моли, спасти поющыя Тя. Катавасия.
Песнь 5. Ирмос.
В скую мя отрину, от лица Твоего Свете Незаходяи, покрыла мя есть чюжа тма окаяннаго. Но обрати мя, и к свету заповедей Твоих пути моя направи молютися.
Запев. П огасив страсти росою подвиг твоих, отче блаженне, богатно вжегл еси, огнем любве и веры, воздержания светилник. И просвещение безстрастия, и дни сын явился еси.
Запев. В еры грозд божественым деланием, отче воспител еси. И в точилех постави, и изгнете болезньми пощения. И чашю наполнил еси духовну воздержания, веселуеши сердца стаду твоему.
Слава. П ретерпев доблествене, прилоги и биения невидимых враг, показася столп терпения. Утвержая стадо твое палицею Божественою, при пажитех воздержания, и на воде воспите е блаженне.
И ныне. Е дина рождьши Девою. Едина Муженеискусна явися Всенепорочная. Во утробе бо Слово Отчее приемши Безначалное, млеком доиши Девице. Чюдо Страшно, и девьствующи, Законы обновляеши естества. Катавасия.
Песнь 6. Ирмос.
О чисти мя Спасе, многа бо беззакония моя, и из глубины зол возведи мя молюся. К Тебе бо возвах и услыша мя Боже спасения моего.
Запев. С обрал еси в души, Божествено богатьство Духа. Непорочну молитву. Чистоту красну. Бдение твердо, воздержания болезни. Ими же храм показася Богу.
Запев. З емленыя вещи мудре, мимо текл еси худость. Невещественою же молитвою на Небеса возлете, и Вышняго приятия наследник явися, жития совершением.
Слава. П оты постническими, угли стрел вражиих погасил еси воистину. И огнь веры вжег, попалил еси неверия ересем шатания.
И ныне. П рияла еси воистину Божественое Слово в ложесна Своя, и Сего паче естества Пречистая родила еси. Его же мольбами умоли от бед вся избавити рабы Твоя. Катавасия.
Кондак, глас 4. Подобен. Я вися днесь.
Н а высоте Господь воздержания, воистину тя постави, яко же звезду нелестную, просвещающа концы, наставниче Иоанне отче наш.
Икос. Х рам Богу яко воистину себе содела отче, божествеными добродетельми твоими мудре украсил еси, якоже злато издалеча. Веру и надежду и любовь истинную, Божествении обеты полагая. Воздержанием постився яко безплотен. Мудрость мужество целомудрие стяжав, смирением же вознесеся. Тем же и просвещься молитвами непрестанными. Видении тайными окрилатев, и Небесная достиже Жилища, наставниче Иоанне отче наш.
Песнь 7. Ирмос.
И же от Июдеи дошедше отроцы в Вавилон древле, верою утвержении, пламень пещныи попраша глаголюще: отец наших Боже благословен еси.
Запев. В злаце Вышняго Царства, стадо отче воспител еси. И жезлом учении, звери отгнав ересем. Пояше, отец наших Боже благословен еси.
Запев. В Вышнюю вниде Чертожную Трапезу Царя Христа, во одежю облечен достойну звания. Наню же и зван бысть. Вопия, отец наших Боже благословен еси.
Слава. Н е омочився грехи, река воздержания отче показася нам. Помышления потопляя и скверны очищая, вопиющим с верою, отец наших Боже благословен еси.
И ныне. И збавихомся вси, от страстей и бед обстоянии, и недуг многообразных, молитвами Ти пречистыми, Богомати взывающии, отец наших Боже благословен еси. Катавасия.
Песнь 8. Ирмос.
Ц аря Небеснаго, Его же поют вои ангельстии, хвалите людие и превозносите Его во веки.
Запев. С толп тя одушевлен яко воистину, и образ воздержания отче стяжавше. Вси твою Иоанне память почитаем.
Запев. С обор радуется иноческии, ликуют преподобных соньмы и праведных. Венец бо достойно приял еси.
Слава. У крашен добродетельми, в невестнице неизреченныя славы возлегл еси, песнь воспевая Христу во веки.
И ныне. П оглощена болезньми и падшася, возстави Богомати, яко да Тя славлю во вся веки. Катавасия.
Песнь 9. Ирмос.
Ч истую и Преславную поем людие Богородицу, Огнь Божества приемшую во утробе неопально в песнех величаем.
Запев с поклоном. Ц елитель недугующим в падениих, от Бога показася. Очистник же блаженне, и прогонитель лукавым духом. Тем тя вси величаем.
Запев. З емлю яко тлению жилище оставил еси отче, и в землю вселься кротких. И с ними радуешися, Божественым наслаждением.
Слава. П редел неуклонен веры, и воздержанию образ имуще, подвиги твоя воистинну, Зиждителя песньми величаем.
И ныне. В Тя вселься Пренепорочная иже первие родоначалным злообразно запенша, человекоубиицу низложь, родися, и вся ны спасл есть. Катавасия.
Библиотека. Архив «Русской веры»
Библиотека нашего сайта — это уникальная коллекция материалов, жемчужиной которого является «Лицевой летописный свод Ивана Грозного». Кроме того, в библиотеке впервые размещён старообрядческий Архив Канцелярии архиепископа Московского и Всея Руси (РГАДА, фонд 1475).
Канон святому преподобному Иоанну Лествичнику (Каноны святым)
Песнь 1.
Ирмос:
Во свет невещественный и умный от сетования вещественных востек, Иоанне преподобне, молитвами твоими, сущими ко Господу, просвети мя.
Яко воздержания сладость ссав, отринул еси горесть страстей, темже паче меда и сота услаждаеши, отче, чувства наша.
Возшед на высоту добродетелей и долеревностныя поплевав сласти, сладость явился еси спасения, преподобне отче, пастве твоей.
Богородичен: Премудрость и Слово Отчее несказанно рождшая, души моея лютую уврачуй язву и сердца болезнь укроти.
Песнь 3.
Ирмос:
Попалил еси углем пощения, преподобне, страстей терние и грееши монашествующих состояния.
Миро освящения, от постнических, преподобне, аромат весь сложился еси в воню благоухания Божия.
В законех обучения поучаяся, страсти погрузил еси, якоже иныя ныне фараониты, течением слез твоих.
Богородичен: Устави мое нестоянное помыслов, Чистая, смущение, Мати Божия, к Сыну Твоему направляющи движение.
Кондак, глас 1.
Плоды присноцветущия, от твоея книги принося учения, премудре, услаждаеши сердца, сим с трезвением внемлющих, блаженне: лествица бо есть, души возводящая от земли к небесней и пребывающей славе верою чтущих тя.
Седален, глас 8.
Видением и деянием преестественне просияв, облистаеши ученьми, законы нам положил еси богомудрыя, блаженне, добродетелей доброты степени поставль и злобы лести показав и ловления. Отонудуже возводиши твоим последующия божественным учением от страстей к безстрастию, Иоанне равноангельне, моли Христа Бога прегрешений оставление подати чтущим любовию святую память твою.
Богородичен: Яко Деву и едину в женах, Тя, без семене рождшую Бога плотию, вси ублажаем, роди человечестии: огнь бо вселися в Тя Божества, и, яко младенца, доиши Зиждителя и Господа. Тем, ангельский и человеческий род, достойно славим пресвятое Рождество Твое, и согласно вопием Ти: моли Христа Бога согрешений оставление даровати, покланяющимся верою пресвятому Рождеству Твоему.
Крестобогородичен: Агнца и Пастыря и Избавителя, Агница зрящи на Кресте, восклицаше, плачущи, и горько рыдающи, вопияше: мир убо радуется, приемляй Тобою избавление, утроба же Моя горит, зрящи Твое распятие, еже терпиши за милосердие милости. Долготерпеливе Господи, милости бездно и источниче неисчерпаемый, умилосердися и даруй согрешений оставление, верою поющим Божественныя Страсти Твоя.
Песнь 4.
Ирмос:
Яко цветник благовоннейший и добродетелей рай одушевленный, воздержание процвел еси, имже вся питаеши, чтущия тя.
Законоположителя обучения и монахов правило кротчайшее, яко Моисея тя и Давида, истинно стяжавше, отче, ублажаем.
Насажден на водах воздержания, явился еси, блаженне, розга, отче, благоцветнейшая, благочестия грозды произносящая.
Богородичен: Под летом бывша, от Отца безлетно возсиявша, Богомати, нам родила еси, Егоже моли спасти поющия Тя.
Песнь 5.
Ирмос:
Погасив вся страсти росою подвигов твоих, отче блаженне, обильно вжег огнем любве и веры воздержания светильник, и просвещение безстрастия, и дне сын был еси.
Веры грозд божественным земледеланием твоим, отче, воспитал еси, и в точила вложил еси, и изгнел еси труды обучения, и, чашу исполнив духовную воздержания, веселиши сердца паствы твоея.
Претерпев доблественно прилоги и язвы невидимых врагов, явился еси столп терпения, утверждая паству твою палицею божественною на пажитех воздержания и на воде воспитовая, блаженне.
Богородичен: Речем Твоих устен, Всечистая, последующе, Тя ублажаем: с Тобою бо воистинну величия сотворивый Господь возвеличи Тя, и истинную Божию Матерь рождейся из чрева Твоего показа.
Песнь 6.
Ирмос:
Собрал еси в души Божественное богатство Духа — непорочную молитву, чистоту, честность, бдение всегдашнее, воздержания труды, имиже дом познался еси Божий.
Вещества дольняго, премудре, претекл еси худость, невещественною же молитвою ум вперив, и вышняго упокоения явился еси наследник совершенством жития.
Потами постническими углие стрел вражиих угасил еси воистинну и, огнь веры вжег, попалил еси неверия ересей шатания.
Богородичен: Возсия от Сиона вышняго благолепие предложением плоти по соединению неизреченному, из Тебе, Неискусобрачная, обложенное, и мир просвети.
Кондак, глас 4.
На высоте Господь воздержания истинна тя положи, якоже звезду нелестную, световодящую концы, наставниче Иоанне, отче наш.
Дом Божий яко воистинну тебе самаго соделал еси, отче, божественными твоими добродетельми яве украсив, яко злато светлое, веру, надежду и любовь истинную, Божественныя законы излагая, воздержанием обучився, яко безплотен, разум, мужество, целомудрие стяжав, смирение, имже возвысился еси. Темже и, просветився молитвами непрестанными, видении тайными вперился еси и небесныя приял еси селения, наставниче Иоанне, отче наш.
Песнь 7.
Ирмос:
На злаце вышняго Царствия стадо, отче, воспитал еси и, жезлом догматов звери отгнав ересей, воспел еси: отец наших Боже, благословен еси.
В горний вшел еси невестнический чертог Царства Христова, одеждею облечен, достойною звавшаго, в немже и возлегл еси, вопия: отец наших Боже, благословен еси.
Невлажная грехми река явился еси воздержания, отче, помыслы потопляя и скверну очищая вопиющих верою: отец наших Боже, благословен еси.
Богородичен: Из чрева Твоего пройде воплотивыйся, Дево, всех Господь. Темже Тя, Богородицу, мудрствующе православно, Сыну Твоему зовем: отец наших Боже, благословен еси.
Песнь 8.
Ирмос:
Столп тя одушевленный яко воистинну и образ воздержания, отче, стяжавше, вси твою память почитаем, Иоанне.
Множество радуется монахов, и ликует преподобных собор и праведных, венец бо достойно с сими приял еси.
Украшен добродетельми, в невестник неизреченныя славы возшел еси, песнь воспевая Христу во веки.
Богородичен: Помощи яже от Тебе требующия не презри, Дево, поющия и превозносящия Тя во веки.
Песнь 9.
Ирмос:
Врач болящих в прегрешениих от Бога, блаженне, губитель же явился еси и прогонитель лукавых духов, темже тя ублажаем.
Землю, якоже тли жилище, оставил еси, отче, и в земли вселился еси кротких, и с ними веселишися, божественныя наслаждаяся сладости.
Днесь день празднственный вся бо созывает монашествующих стада в лик духовный, трапезу и снедь нетленныя жизни.
Богородичен: В Тебе вселився, Всенепорочная, прежде родоначальники злонравнаго прельстившаго человекоубийцу низложивый родися и вся ны спасе.
Светилен.
Мира пристрастия, яко от скверны уклонился еси и, алчбою плоть увядив, обновил еси души крепость, преподобне, и славою обогатился еси небесною, приснопамятне. Темже не престай моляся о нас, Иоанне.
Богородичен: Господственно Богородицу Тя исповедуем, Владычице, Тобою спасшиися, ибо Бога неизреченно родила еси, разоршаго Крестом смерть, к Себе же привлекшаго преподобных соборы, с нимиже Тя восхваляем, Дево.
Икона Лествица
На 4-й неделе Великого поста почитают особенного святого, иконы с изображением, которого нечасто встретишь в православных храмах мира. Это Иоанн Лествичник. Синайский монах, 40 лет проведший в отшельничестве и оставивший в конце жизни великий духовный труд в виде книги «Лествица Рая», навсегда вошел в церковную историю, а его образ занял особенное место в иконописи.
- 12 апреля
- четвертое воскресенье Великого поста
В середине VI века в Синайский монастырь (в настоящее время Монастырь Святой Екатерины на Синайском полуострове в Египте) пришел 16-летний юноша по имени Иоанн. Решив посвятить себя служению Господу, он стал послушником, а спустя четыре года принял монашеский постриг. Ведомый духовными исканиями, через 19 лет он удалился в пустынное место, где провел в отшельничестве сорок лет в молитве и за написанием книг. Под конец жизни его, глубокого старика, разыскали монахи Синайского монастыря и уговорили вернуться в обитель в качестве игумена. На четыре года Иоанн возглавил монастырь и написал по просьбе братии духовный труд, который назвал «Лествица рая». Этот итог монашеского пути, изложенный простым и понятным языком, стал на долгие времена одной из важнейших книг для иноков. Шло время, и «Лествица», переписываемая монахами, все больше и больше дополнялась иллюстрациями, которые в итоге перекочевали в иконопись. Так появилась совершенно уникальная икона «Лествица Иоанна Лествичника».
Икона «Лествица Иоанна Лествичника»
Существует несколько вариантов этой иконы, самый знаменитый из которых хранится в монастыре Святой Екатерины на Синайском полуострове. На ней изображена ведущая в рай к Иисусу Христу лестница, по которой поднимаются монахи, одолеваемые бесами. Это емкое, аллегорическое изображение борьбы воли человека со страстями на пути к добродетели. Ступени лестницы символизируют, что духовное совершенство достигается не сразу, а постепенно, шаг за шагом.
В книге «Лествица» каждая из ступеней означает определенные этапы самосовершенствования для верующих, включающие в себя борьбу с мирской суетой, с пороками, преодоление преград в аскетической жизни
Последние ступени лестницы особенно важны: после побед над искушениями настает пора освоения добродетелей, три из которых самые главные – это вера, надежда и любовь. Без них не войти в Царство Божие. Количество ступеней лестницы – тридцать –тоже неслучайно. Цифра отсылает нас к тридцати годам самосовершенствования Иисуса Христа, предшествовавшим началу его служения человечеству. На иконе «Лествица Иоанна Лествичника» мы видим, как испытания ждут человека на каждой ступени пути. Кто-то падает с лестницы в самом начале, кто-то сбивается с нравственного пути в середине, а кто-то сдается почти у самого верха. Примечательно, что ангелы изображены в стороне, они застыли в молитве и не вмешиваются в ход событий. Тем самым иконописец показывает зрителю, что борьба с бесами (страстями, искушениями) в руках самого человека, зависит от его воли. На самой вершине лестницы изображен сам Иоанн, протягивающий свиток со своим сочинением Иисусу Христу. Он прошел этот путь.
Существует несколько вариантов иконы «Лествица». В версиях русских иконописцев, как правило, больше подробностей. К примеру, часто изображаются рай со святыми, храм.
Икона Иоанн Лествичник
Вместе с «Лествицей» появлялись и отдельные иконы с ликом самого Иоанна Лествичника.
Как правило, святой изображался в монашеском облачении с куколем на голове и свитком или книгой в руках. Иногда Иоанн Лествичник был представлен на иконе не один, а в окружении других святых — Георгия и Власия.
Икона «Иоанн Лествичник, Георгий и Власий»
Знаменитая икона «Иоанн Лествичник, Георгий и Власий» была написана неизвестным новгородским автором в XIII веке, в настоящее время хранится в Государственном Русском Музее в Санк-Петербурге. На ней изображены три фигуры – Иоанна Лествичника, воина великомученика Георгия и епископа Власия. Заметно возвышающаяся фигура Иоанна и ее центральное место в композиции символизируют огромный вклад Преподобного в познание истины Учения.
Строгость и выразительность образов иконы «Иоанн Лествичник, Георгий и Власий» напоминают верующим о том, что дело спасения требует самоотверженности, крепости духа и силы воли.
Молитвы преподобному Иоанну Лествичнику
Тропарь святому Иоанну Лествичнику
Слез твоих теченьми пустыни безплодное возделал еси, и иже из глубины воздыханьми во сто трудов уплодоносил еси, и был еси светильник вселенней, сияя чудесы, Иоанне отче наш, моли Христа Бога, спастися душам нашим.
Кондак святому Иоанну Лествичнику
Плоды присноцветущия, от твоея книги принося учения премудре, услаждаеши сердца, сим с трезвением внемлющих блаженне: лествица бо есть души возводящая от земли к небесней и пребывающей славе, верою чтущих тя.
ЦЕРКОВНО-БОГОСЛУЖЕБНЫЯ КНИГИ
МИНЕИ БОГОСЛУЖЕБНЫЯ (СЕНТЯБРЬ-АВГУСТЪ).
Мѣ́сяца Ма́рта въ 30-й де́нь.
Преподо́бнаго отца́ на́шего Іоа́нна, списа́теля Лѣ́стницы.
[ ВЕЧЕРЪ, ]
Стихи́ры, гла́съ 8. Подо́бенъ: О , пресла́внаго чудесе́!
О тче Іоа́нне преподо́бне, * вы́ну вои́стинну Бо́жія * въ горта́ни возноше́нія носи́лъ еси́, * поуча́яся дѣ́тельнѣйшимъ * богодохнове́ннымъ словесе́мъ, всему́дре, * и отту́ду истека́ющею благода́тію обогати́лся еси́, * бы́въ блаже́нъ, * нечести́выхъ всѣ́хъ совѣ́тованія низвраща́я.
О тче Іоа́нне пресла́вне, * сле́зъ исто́чники * ду́шу очи́стивъ * и всено́щными стоя́ніи Бо́га уми́лостививъ, * впери́лся еси́ къ любле́нію сего́, блаже́нне, и красотѣ́, * ея́же досто́йно ны́нѣ наслажда́ешися, * непреста́нно ра́дуяся, * съ сострада́льцы твои́ми, * богому́дре преподо́бне.
О тче Іоа́нне преподо́бне, * впери́въ у́мъ къ Бо́гу вѣ́рою, * мірска́го смѣше́нія омерзи́лъ еси́ нестоя́нное * и, кре́стъ тво́й воспріи́мъ, * Всеви́дцу послѣ́довалъ еси́, * тѣ́ло необузда́нное * по́двигами по́стничества * по́мыслу порабо́тивъ, * си́лою Боже́ственнаго Ду́ха.
Аще случи́тся суббо́та или́ недѣ́ля, пое́тся самогласе́нъ. Сла́ва, гла́съ 6:
П реподо́бне о́тче, во всю́ зе́млю изы́де вѣща́ніе исправле́ній твои́хъ, тѣ́мъ на небесѣ́хъ обрѣ́лъ еси́ мзду́ трудо́въ твои́хъ, де́монскія погуби́лъ еси́ полки́ и а́нгельскія дости́глъ еси́ чи́ны, и́хже житію́ непоро́чно поревнова́лъ еси́. Дерзнове́ніе имѣ́я ко Христу́ Бо́гу, ми́ръ испроси́ душа́мъ на́шимъ.
Аще по́стенъ де́нь, пое́тся по стихи́рахъ: Сла́ва, и ны́нѣ, богоро́диченъ или́ крестобогоро́диченъ. [ Пи́саны въ 31-й де́нь. ]
[ Богоро́диченъ, гла́съ 8:
Д ѣ́вства сосу́дъ * и чи́стое Бо́жіе и кра́сное жили́ще, * молю́ Тя, Всечестна́я: * ду́шу мою́ утѣ́ши, * озло́бленную я́домъ зміи́нымъ * и умерщвле́нную преступле́ньми, * я́ко да сла́влю Тя́, * вѣ́рныя вся́ возвели́чившую, * Богора́дованная.
Крестобогоро́диченъ. Подо́бенъ: О , пресла́внаго чудесе́!
Ч то́ зри́мое видѣ́ніе, * е́же Мои́ма очи́ма ви́дится, о Влады́ко! * Содержа́й всю́ тва́рь, * на дре́во воздви́женъ бы́въ, * и умира́еши, всѣ́мъ дая́й жи́знь, — * Богоро́дица, пла́чущися, глаго́лаше, * егда́ узрѣ́ на Крестѣ́ возноси́ма, * и́же изъ Нея́ неизрече́нно возсія́вшаго * Бо́га и Человѣ́ка.]
На стихо́внѣ, Сла́ва, гла́съ 8. Самогла́сенъ:
М она́ховъ мно́жества наста́вника тя́ почита́емъ, о́тче на́шъ Іоа́нне, твое́ю бо стезе́ю вои́стинну пра́во ходи́ти позна́хомъ. Блаже́нъ еси́, Христу́ рабо́тавъ, и вра́жію обличи́лъ еси́ си́лу, а́нгеловъ собесѣ́дниче и преподо́бныхъ соприча́стниче и пра́ведныхъ, съ ни́миже моли́ся Го́сподеви, поми́ловатися душа́мъ на́шимъ.
Тропа́рь, гла́съ 8:
С ле́зъ твои́хъ тече́ньми пусты́ни безпло́дное воздѣ́лалъ еси́, и и́же изъ глубины́ воздыха́ньми во сто́ трудо́въ уплодоноси́лъ еси́, и бы́лъ еси́ свѣти́льникъ вселе́ннѣй, сія́я чудесы́, Іоа́нне, о́тче на́шъ, моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́мъ на́шимъ.
Инъ тропа́рь, гла́съ 4:
[ НА УТРЕНИ, ]
Кано́нъ, творе́ніе Игна́тіево. Гла́съ 8.
Ирмо́съ: В о́ду проше́дъ, я́ко су́шу, и еги́петскаго зла́ избѣжа́въ, изра́ильтянинъ вопія́ше: Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́мъ.
В о свѣ́тъ невеще́ственный и у́мный отъ сѣ́тованія веще́ственныхъ восте́къ, Іоа́нне преподо́бне, моли́твами твои́ми, су́щими ко Го́споду, просвѣти́ мя.
Я ко воздержа́нія сла́дость сса́въ, отри́нулъ еси́ го́ресть страсте́й, тѣ́мже па́че ме́да и со́та услажда́еши, о́тче, чу́вства на́ша.
В озше́дъ на высоту́ добродѣ́телей и долѣре́вностныя поплева́въ сла́сти, сла́дость яви́лся еси́ спасе́нія, преподо́бне о́тче, па́ствѣ твое́й.
Богоро́диченъ: П рему́дрость и Сло́во Отчее несказа́нно ро́ждшая, души́ моея́ лю́тую уврачу́й я́зву и се́рдца болѣ́знь укроти́.
Ирмо́съ: Т ы́ еси́ утвержде́ніе притека́ющихъ къ Тебѣ́, Го́споди, Ты́ еси́ Свѣ́тъ омраче́нныхъ, и пое́тъ Тя́ ду́хъ мо́й.
П опали́лъ еси́ у́глемъ поще́нія, преподо́бне, страсте́й те́рніе и грѣ́еши мона́шествующихъ состоя́нія.
М ѵ́ро освяще́нія, отъ по́стническихъ, преподо́бне, арома́тъ ве́сь сложи́лся еси́ въ воню́ благоуха́нія Бо́жія.
В ъ зако́нѣхъ обуче́нія поуча́яся, стра́сти погрузи́лъ еси́, я́коже ины́я ны́нѣ фараони́ты, тече́ніемъ сле́зъ твои́хъ.
Богоро́диченъ: У ста́ви мое́ нестоя́нное помысло́въ, Чи́стая, смуще́ніе, Ма́ти Бо́жія, къ Сы́ну Твоему́ направля́ющи движе́ніе.
Конда́къ, гла́съ 1. Подо́бенъ: Л и́къ а́нгельскій.
П лоды́ присноцвѣту́щія, отъ твоея́ кни́ги принося́ уче́нія, прему́дре, услажда́еши сердца́, си́мъ съ трезвѣ́ніемъ вне́млющихъ, блаже́нне: лѣ́ствица бо е́сть, ду́ши возводя́щая отъ земли́ къ небе́снѣй и пребыва́ющей сла́вѣ вѣ́рою чту́щихъ тя́.
Та́же, сѣда́ленъ, гла́съ 8. Подо́бенъ: П рему́дрости.
В идѣ́ніемъ и дѣя́ніемъ преесте́ственнѣ просія́въ, облиста́еши уче́ньми, зако́ны на́мъ положи́лъ еси́ богому́дрыя, блаже́нне, добродѣ́телей добро́ты степе́ни поста́вль и зло́бы ле́сти показа́въ и ловле́нія. Отону́дуже возво́диши твои́мъ послѣ́дующія боже́ственнымъ уче́ніемъ отъ страсте́й къ безстра́стію, Іоа́нне равноа́нгельне, моли́ Христа́ Бо́га прегрѣше́ній оставле́ніе пода́ти чту́щимъ любо́вію святу́ю па́мять твою́.
Сла́ва, и ны́нѣ, богоро́диченъ:
Я ко дѣ́ву и еди́ну въ жена́хъ, Тя́, безъ сѣ́мене ро́ждшую Бо́га пло́тію, вси́ ублажа́емъ, ро́ди человѣ́честіи: о́гнь бо всели́ся въ Тя́ Божества́, и, я́ко младе́нца, дои́ши Зижди́теля и Го́спода. Тѣ́мже, а́нгельскій и человѣ́ческій ро́дъ, досто́йно сла́вимъ пресвято́е Рождество́ Твое́, и согла́сно вопіе́мъ Ти́: моли́ Христа́ Бо́га согрѣше́ній оставле́ніе дарова́ти, покланя́ющимся вѣ́рою пресвято́му Рождеству́ Твоему́.
А гнца и Па́стыря и Изба́вителя, Агница зря́щи на Крестѣ́, восклица́ше, пла́чущи, и го́рько рыда́ющи, вопія́ше: мíръ у́бо ра́дуется, пріе́мляй Тобо́ю избавле́ніе, утро́ба же Моя́ гори́тъ, зря́щи Твое́ распя́тіе, е́же терпи́ши за милосе́рдіе ми́лости. Долготерпѣли́ве Го́споди, ми́лости бе́здно и исто́чниче неисчерпа́емый, умилосе́рдися и да́руй прегрѣше́ній оставле́ніе, вѣ́рою пою́щимъ Боже́ственныя Стра́сти Твоя́.
Ирмо́съ: У слы́шахъ, Го́споди, смотре́нія Твоего́ та́инство, разумѣ́хъ дѣла́ Твоя́ и просла́вихъ Твое́ Божество́.
Я ко цвѣ́тникъ благово́ннѣйшій и добродѣ́телей ра́й одушевле́нный, воздержа́ніе процвѣ́лъ еси́, и́мже вся́ пита́еши, чту́щія тя́.
З аконоположи́теля обуче́нія и мона́ховъ пра́вило кротча́йшее, я́ко Моисе́я тя́ и Дави́да, и́стинно стяжа́вше, о́тче, ублажа́емъ.
Н асажде́нъ на вода́хъ воздержа́нія, яви́лся еси́, блаже́нне, розга́, о́тче, благоцвѣ́тнѣйшая, благоче́стія гро́зды произнося́щая.
Богоро́диченъ: П одъ лѣ́томъ бы́вша, отъ Отца́ безлѣ́тно возсія́вша, Богома́ти, на́мъ родила́ еси́, Его́же моли́ спасти́ пою́щія Тя́.
Ирмо́съ: В ску́ю мя́ отри́нулъ еси́ отъ лица́ Твоего́, Свѣ́те незаходи́мый, и покры́ла мя́ е́сть чужда́я тма́ окая́ннаго? Но обрати́ мя, и къ свѣ́ту за́повѣдей Твои́хъ пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.
П огаси́въ вся́ стра́сти росо́ю подвиго́въ твои́хъ, о́тче блаже́нне, оби́льно вже́гъ огне́мъ любве́ и вѣ́ры воздержа́нія свѣти́льникъ, и просвѣще́ніе безстра́стія, и дне́ сы́нъ бы́лъ еси́.
В ѣ́ры гро́здъ боже́ственнымъ земледѣ́ланіемъ твои́мъ, о́тче, воспита́лъ еси́, и въ точи́ла вложи́лъ еси́, и изгне́лъ еси́ труды́ обуче́нія, и, ча́шу испо́лнивъ духо́вную воздержа́нія, весели́ши сердца́ па́ствы твоея́.
П ретерпѣ́въ до́блественно прило́ги и я́звы неви́димыхъ враго́въ, яви́лся еси́ сто́лпъ терпѣ́нія, утвержда́я па́ству твою́ па́лицею боже́ственною на па́житехъ воздержа́нія и на водѣ́ воспитова́я, блаже́нне.
Богоро́диченъ: Р ѣ́чемъ Твои́хъ усте́нъ, Всечи́стая, послѣ́дующе, Тя́ ублажа́емъ: съ Тобо́ю бо вои́стинну вели́чія сотвори́вый Госпо́дь возвели́чи Тя́, и и́стинную Бо́жію Ма́терь рожде́йся изъ чре́ва Твоего́ показа́.
Ирмо́съ: О чи́сти мя́, Спа́се, мно́га бо беззако́нія моя́, и изъ глубины́ зо́лъ возведи́, молю́ся, къ Тебѣ́ бо возопи́хъ, и услы́ши мя́, Бо́же спасе́нія моего́.
С обра́лъ еси́ въ души́ Боже́ственное бога́тство Ду́ха — непоро́чную моли́тву, чистоту́, че́стность, бдѣ́ніе всегда́шнее, воздержа́нія труды́. Имиже до́мъ позна́лся еси́ Бо́жій.
В ещества́ до́льняго, прему́дре, прете́клъ еси́ ху́дость, невеще́ственною же моли́твою у́мъ впери́въ, и вы́шняго упокое́нія яви́лся еси́ наслѣ́дникъ соверше́нствомъ житія́.
П о́тами по́стническими у́гліе стрѣ́лъ вра́жіихъ угаси́лъ еси́ вои́стинну и, о́гнь вѣ́ры вже́гъ, попали́лъ еси́ невѣ́рія ересе́й шата́нія.
Богоро́диченъ: В озсія́ отъ Сіо́на вы́шняго благолѣ́піе предложе́ніемъ пло́ти по соедине́нію неизрече́нному, изъ Тебе́, Неискусобра́чная, обложе́нное, и мíръ просвѣти́.
Конда́къ, гла́съ 4. Подо́бенъ: Я ви́лся еси́.
Н а высотѣ́ Госпо́дь воздержа́нія и́стинна тя́ положи́, я́коже звѣзду́ неле́стную, свѣтоводя́щую концы́, наста́вниче Іоа́нне, о́тче на́шъ.
Д о́мъ Бо́жій я́ко вои́стинну тебе́ самаго́ содѣ́лалъ еси́, о́тче, боже́ственными твои́ми добродѣ́тельми я́вѣ украси́въ, я́ко зла́то свѣ́тлое, вѣ́ру, наде́жду и любо́вь и́стинную, Боже́ственныя зако́ны излага́я, воздержа́ніемъ обучи́вся, я́ко безпло́тенъ, ра́зумъ, му́жество, цѣлому́дріе стяжа́въ, смире́ніе, и́мже возвы́сился еси́. Тѣ́мже и, просвѣти́вся моли́твами непреста́нными, видѣ́ніи та́йными впери́лся еси́ и небе́сныя прія́лъ еси́ селе́нія, наста́вниче Іоа́нне, о́тче на́шъ.
Ирмо́съ: О тъ Іуде́и доше́дше, о́троцы, въ Вавило́нѣ иногда́, вѣ́рою Тро́ическою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще: отце́въ Бо́же, благослове́нъ еси́.
Н а зла́цѣ вы́шняго Ца́рствія ста́до, о́тче, воспита́лъ еси́ и, жезло́мъ догма́товъ звѣ́ри отгна́въ ересе́й, воспѣ́лъ еси́: оте́цъ на́шихъ Бо́же, благослове́нъ еси́.
В ъ го́рній вше́лъ еси́ невѣ́стническій черто́гъ Ца́рства Христо́ва, оде́ждею облече́нъ, досто́йною зва́вшаго, въ не́мже и возле́глъ еси́, вопія́: оте́цъ на́шихъ Бо́же, благослове́нъ еси́.
Н евла́жная грѣхми́ рѣка́ яви́лся еси́ воздержа́нія, о́тче, по́мыслы потопля́я и скве́рну очища́я вопію́щихъ вѣ́рою: оте́цъ на́шихъ Бо́же, благослове́нъ еси́.
Богоро́диченъ: И зъ чре́ва Твоего́ про́йде воплоти́выйся, Дѣ́во, всѣ́хъ Госпо́дь. Тѣ́мже Тя́, Богоро́дицу, му́дрствующе правосла́вно, Сы́ну Твоему́ зове́мъ: оте́цъ на́шихъ Бо́же, благослове́нъ еси́.
Ирмо́съ: Ц аря́ Небе́снаго, Его́же пою́тъ во́и а́нгельстіи, хвали́те и превозноси́те во вся́ вѣ́ки.
С то́лпъ тя́ одушевле́нный я́ко вои́стинну и о́бразъ воздержа́нія, о́тче, стяжа́вше, вси́ твою́ па́мять почита́емъ, Іоа́нне.
М но́жество ра́дуется мона́ховъ, и лику́етъ преподо́бныхъ собо́ръ и пра́ведныхъ, вѣне́цъ бо досто́йно съ си́ми прія́лъ еси́.
У кра́шенъ добродѣ́тельми, въ невѣ́стникъ неизрече́нныя сла́вы возше́лъ еси́, пѣ́снь воспѣва́я Христу́ во вѣ́ки.
Богоро́диченъ: П о́мощи я́же отъ Тебе́ тре́бующія не пре́зри, Дѣ́во, пою́щія и превознося́щія Тя́ во вѣ́ки.
Ирмо́съ: Ч и́стую сла́вно почти́мъ, лю́діе, Богоро́дицу, о́гнь Божества́ пріи́мшую во чре́вѣ неопа́льно, пѣ́сньми велича́емъ.
В ра́чь боля́щихъ въ прегрѣше́ніихъ отъ Бо́га, блаже́нне, губи́тель же яви́лся еси́ и прогони́тель лука́выхъ духо́въ, тѣ́мже тя́ ублажа́емъ.
З е́млю, я́коже тли́ жили́ще, оста́вилъ еси́, о́тче, и въ земли́ всели́лся еси́ кро́ткихъ, и съ ни́ми весели́шися, боже́ственныя наслажда́яся сла́дости.
Д не́сь де́нь пра́зднственный вся́ бо созыва́етъ мона́шествующихъ стада́ въ ли́къ духо́вный, трапе́зу и снѣ́дь нетлѣ́нныя жи́зни.
Богоро́диченъ: В ъ Тебѣ́ всели́вся, Всенепоро́чная, пре́жде родонача́льники злонра́внаго прельсти́вшаго человѣкоубíйцу низложи́вый роди́ся и вся́ ны́ спасе́.
Свѣти́ленъ. Подо́бенъ: Ж ены́, услы́шите.
М íра пристра́стія, я́ко отъ скве́рны уклони́лся еси́ и, а́лчбою пло́ть увяди́въ, обнови́лъ еси́ души́ крѣ́пость, преподо́бне, и сла́вою обогати́лся еси́ небе́сною, приснопа́мятне. Тѣ́мже не преста́й моля́ся о на́съ, Іоа́нне.
Г оспо́дственно Богоро́дицу Тя́ исповѣ́дуемъ, Влады́чице, Тобо́ю спа́сшіися, и́бо Бо́га неизрече́нно родила́ еси́, разо́ршаго Кресто́мъ сме́рть, къ Себѣ́ же привле́кшаго преподо́бныхъ собо́ры, съ ни́миже Тя́ восхваля́емъ, Дѣ́во.
Источникъ: Минíа, мѣ́сяцъ Ма́ртъ. — Кíевъ: Въ тѵпогра́фіи Кíево-Пече́рской Ла́ѵры, 1893. — Л. 166 об. – 170.
Открывший нам опыт подвижников преподобный Иоанн Лествичник
Спасибо что зашли на наш сайт, перед тем как начать чтение вы можете подписаться на интересную православную mail рассылку, для этого вам необходимо кликнуть по этой ссылке «Подписаться»
По смирению святые редко делятся с окружающими сокровенными переживаниями изустно, и еще реже – пишут о них. Но есть книга, хоть немного приоткрывающая завесу над «святая святых» — опытом подвижников. Написана она игуменом Синайской горы Иоанном. По имени книги его и называют Лествичником.
Иоанн Лествичник
XV в.
23.5 × 18.8 × 2.2 см
Монастырь св. Екатерины, Синай, Египет
Содержание страницы
Житие
В монастырях не принято было расспрашивать вновь пришедших о прошлой жизни и пути к иночеству. Меняя имя и образ жизни, человек начинал жить с чистого листа. Потому вовсе не сохранилось сведений о жизни до монашества многих подвижников. Был таким и Синайский игумен.
Семья
История не сохранила с полной достоверностью ни мирского имени Иоанна, ни сведений, какой была его семья. Неясен даже примерный год рождения подвижника.
Впрочем, благочестивое предание предполагает, что родители Иоанна – прославленные в лике преподобных Ксенофонт и Мария. Этой чета известна была многим в Византии. Жизнь благочестивой семьи перевернула потеря детей. Сыновья, Иоанн и Аркадий, отправились получать образование в Берит. По дороге корабль попал в шторм. Братья потеряли друг друга из виду, будучи выброшены на берег в разных местах. Каждый из них оплакивал другого, как погибшего. И оба, независимо друг от друга, решили стать иноками. А через несколько лет, промыслом Божиим, встретились в Иерусалиме.
Полезные материалы
Там же братьев-монахов, согласно преданию, нашли родители, отправившиеся искать потерянных сыновей. Семья воссоединилась, чтобы вновь расстаться – потрясенные чудом с детьми, Ксенофонт и Мария также избрали монашеский путь. Предполагают, что именно такими могли быть обстоятельства прихода Иоанна в монастырь. Достоверно же известен только возраст его пострига – 20 лет, и имя старца, его первого духовника – Мартирий.
Синайский монастырь
Гора Синай, связанная с историей еще Ветхого Завета, место явления Господа пророку Моисею – издавна привлекала подвижников.
В одной из них подвизался и Иоанн.
Об иноческом пути Иоанна известно немного. Считается, что в монастыре он прожил около 20 лет. Труд, молитва, работа над собой, совершенное послушание своему авве. Такими ревностными подвижниками были многие Синайские отцы. Впрочем, Иоанн уже в молодые годы отличался от многих особыми духовными дарованиями. Возможно, они не проявлялись внешне, но духоносным отцам были очевидны.
Как-то, посещая других подвижников, Мартирий и его ученик пришли к авве Анастасию. Внимательно посмотрев на Иоанна, тот вдруг стал расспрашивать Мартирия о юном монахе: кто он, кем пострижен?
А другой подвижник, авва Иоанн Синаит, встретив Мартирия с учеником, умыл ноги Иоанну и облобызал его руку. На вопрос же своего послушника, почему он оказал такое почтение юному и неизвестному монаху, Иоанн ответил:
Отшельничество
Пророчества старцев, а может быть – похвалы братий смиренному Иоанну и опасность впасть в превозношение, стали причиной его ухода на отшельническую жизнь. Уходу Иоанна предшествовала кончина его аввы, Мартирия. Возможно, иноки, любя Иоанна и зная пророчества святых о нем, уже тогда хотели сделать его игуменом.
Так проходила жизнь Иоанна. Он сроднился с Синайской пустыней – за 40 лет лишь раз посетил Египет.
Игумен Синайской горы
Между тем приспело время совершиться пророчествам об Иоанне. После сорокалетних отшельнических трудов насельники обители Неопалимой Купины упросили Иоанна принять на себя управление монастырем. Иоанн отказывался, но братия настаивали и требовали, желая видеть на игуменстве славного подвижника, «нового Моисея», как его называли.
Тогда же игумен другого монастыря, Раифского, соименный святому также Иоанн, попросил преподобного отца сделать то, что подвижники делали крайне неохотно, опасаясь впасть в гордыню и тщеславие: поделиться своим подвижническим опытом, начертав иночествующим удобный путь к спасению:
Просьба Раифского игумена, казалось Иоанну, превышала силы. Он писал в ответ:
Так появилась «Лествица», драгоценное творение, написанное святым ради послушания брату, желавшему узнать о его опыте.
Чудеса
Авва Иоанн по смирению скрывал данные ему духовные дарования. Лишь иногда люди имели возможность узнать о совершаемом смиренным иноком – о благодатных знамениях рассказывали ученики и приходившие к Иоанну монахи и миряне.
Спасение от смерти
Один раз послушник Иоанна, Моисей, работал, нося землю на скудный огород пустынников. От дневной жары он изнемог и лег несколько отдохнуть в тени скалы. В то время Иоанн, будучи в келье, услышал голос, повелевавший встать и молиться за Моисея, находящегося в опасности. Иоанн тут же выполнил повеленное.
Тогда же Моисею, задремавшему в тени, вдруг послышалось, что его зовет старец. Послушник вскочил и побежал на зов. И тут от скалы оторвалась каменная глыба, упавшая точно на то место, где он спал несколькими минутами раньше. Так молитвами духовного отца инок избежал напрасной смерти.
Исцеление от страсти
Однажды к Иоанну пришел монах Исаакий, которого сильно мучила похоть и блудные помысли. Не зная, что делать, он пал к ногам аввы, прося исцеления. «Станем, друг, оба на молитву» — сказал ему Иоанн, растроганный верой Исаакия. И во время молитвы нечистые помыслы и желания навсегда оставили инока.
Явление пророка Моисея
В день, когда авва Иоанн поставлен был игуменом монастыря Неопалимой Купины, сошлось множество иноков других монастырей на его поставление. Братия устроила трапезу. Многие видели тогда неизвестного человека, одетого по-иудейски. Он ходил среди братии, помогая готовить пищу, раздавая поварам распоряжения. После трапезы пришедшего никто не нашел.
Спасение от засухи
Составитель жития Иоанна пишет, что в Палестине однажды долго не было дождя. По молитве аввы Иоанна пошел обильный дождь. «И нет ничего тут невероятного; ибо волю боящихся Его сотворит Господь и молитву их услышит,» — говорит автор жития.
Кончина
Управление обителью аввой Иоанном продолжалось всего 4 года.
Местонахождение мощей преподобного в настоящее время неизвестно.
Лествица и другие сочинения
Подвижником и практиком, а не писателем был смиренный Иоанн. Хотя имел он хорошее образование, но написал совсем немного. «Лествица райская» — таково полное название главного труда аввы Иоанна. Название «Лествица», или лестница, означает этапы, как бы ступени духовного роста, ведущие к святости и Богообщению.
Лествица. Фрагмент иконы
По числу лет возраста Христа (до выхода на проповедь Евангелия), «райская лестница» содержит 30 ступеней духовного восхождения, каждой из который посвящается отдельная беседа. Первой ступенью авва Иоанн считает отречение от мира и мирских пристрастий. Затем путем послушания и покаяния, борьбы со страстями, подвижник восходит к святости.
Сразу по появлении «Лествицы» на нее стали делаться толкования для монашествующих и желающих подвизаться в духовном делании мирян. Считается, что первым толкователем был Иоанн, игумен Раифский, по просьбе которого книга и написана. Лучшим руководством для иноков считал «Лествицу» прп. Феодор Студит.
На славянский язык книга переведена, как считается, уже в X в., а новый перевод сделан в Болгарии в XIV в. Предполагается, что на Русь переводы «Лествицы» попали после Крещения. Книга была любимым чтением монахов и мирян. С XVI в. «Лествица» не раз издавалась в России и печатно, в том числе в переводе на современный русский язык.
Иные творения
Творения аввы немногочисленны. Среди них известны:
- слово «К пастырю», написанное также по просьбе Иоанна Раифского. В слове представлен образ пастыря – настоятеля обители, говорится о его качествах и обязанности в отношении братии
- письмо тому же Иоанну Раифскому в ответ на просьбу о написании «Лествицы»
Цитаты
Изречения Иоанна Лествичника разнообразны, касаются как монахов, так и мирян.
О Боге
«Иное есть промысл Божий; иное – Божия помощь; иное – хранение; иное – милость Божия; и иное – утешение. Промысл Божий простирается на всякую тварь. Помощь Божия подается только верным. Хранение Божие бывает над такими верными, которые поистине верны. Милости Божией сподобляются работающие Богу; а утешения – любящие Его».
«Посвящай начатки дня твоего Господу; ибо кому прежде отдашь их, того они и будут».
О молитве
«Долго пребывая на молитве, и не видя плода, не говори: я ничего не приобрел. Ибо самое пребывание в молитве есть уже приобретени»
О помыслах во время молитвы
«Не скорби, будучи расхищаем мыслями, но благодушествуй и непрестанно воззывай ум ко вниманию; ибо никогда не быть расхищаему мыслями свойственно одному Ангелу».
О посте
«Не думай, что ты по причине воздержания пасть не можешь; ибо некто, и ничего не вкушавший, был свержен с неба»
О покаянии и смирении
«Прежде падения нашего бесы представляют нам Бога человеколюбивым, а после падения жестоким»
«Если от одной этой страсти (гордости) некто ниспал с неба, то должно исследовать, не возможно ли смирением и без других добродетелей взойти на небо?»
О страстях
«Часто, совершая дела добродетели, мы тайно выполняем сплетенные с ними страсти. Например, со страннолюбием сплетается объедение, с любовью — блуд, с рассуждением — коварство, с мудростью — хитрость, с кротостью — тонкое лукавство, медлительность и леность, прекословие, самочиние и непослушание, с молчанием сплетается кичливость учительства, с радостью — возношение, с надеждою — ослабление, с любовью — опять осуждение ближнего, с безмолвием — уныние и леность, с чистотою — чувство огорчения, со смиренномудрием — дерзость. Ко всем же сим добродетелям прилипает тщеславие»
«Стыдно тщеславиться чужими украшениями и крайнее безумие – гордиться Божиими дарованиями».
О «железном» Исидоре
Автор «Лествицы» не просто поучает читателя, но и наставляет его примерами иноческой жизни и подвига. Вот одна из таких историй, о монахе Исидоре.
«Некоторый муж по имени Исидор, из князей города Александрии, удалился в сию обитель. Всепреподобный пастырь оный, приняв его, заметил, что он весьма коварен, суров, зол и горд. Посему премудрейший сей отец покушается человеческим вымыслом преодолеть бесовское коварство и говорит Исидору: «Если ты истинно решился взять на себя иго Христово, то хочу, чтобы ты прежде всего обучился послушанию». Исидор отвечал ему: «Как железо кузнецу, передаю себя тебе, святейший отче, в повиновение».
Тогда великий отец немедленно назначает обучительный подвиг сему железному Исидору и говорит: «Хочу, чтобы ты, истинный брат, стоял у ворот обители и всякому входящему и исходящему человеку кланялся до земли, говоря: «помолись обо мне, отче, ибо я одержим злым духом».
Исидор так послушался своего отца, как Ангел Господа. Когда же провел семь лет в этом подвиге и пришел в глубочайшее смирение и умиление, тогда приснопамятный отец, после семилетнего законного искуса и беспримерного Исидорова терпения, пожелал его, как достойнейшего, причислить к братии и сподобить рукоположения. Но он много умолял пастыря, чтобы ему позволили там же и тем же образом оканчивать подвиг, неясно намекая сими словами на то, что кончина его приближается и что Господь призывает его к себе, что и сбылось…
Спросил я сего великого Исидора, когда он еще был в живых: какое во время пребывания его у ворот ум его имел делание? Достопамятный сей, желая оказать мне пользу, не скрыл от меня этого. «Вначале, — говорил он, — я помышлял, что продал себя в рабство за грехи мои, и потому со всякой горестью, самонасилием и кровавым понуждением делал поклоны. По прошествии же года сердце мое уже не ощущало скорби, ожидая от Самого Господа награды за терпение. Когда минул еще один год, я уже в чувстве сердца стал считать себя недостойным и пребывания в обители, и видения отцов, и зрения на лица их, и причащения Святых Таин, и, поникши очами долу, а мыслью еще ниже, уже искренне просил входящих и исходящих помолиться обо мне»(«Лествица», слово 4, 23–24).
Неделя Иоанна Лествичника
Так называется 4 воскресенье, или «неделя», Великого Поста. В этот день воспоминается преподобный Иоанн, чья «Лествица» более 1000 лет учит верующих духовному деланию и работе над собой.
Иконография
Иконописные образы прп. Иоанна можно разделить на
- собственно традиционные изображения святого;
- иконы, изображающие этапы духовного возрастания согласно «Лествице».
Первые иконы св. Иоанна появились, вероятно, почти сразу после его кончины. Однако наиболее ранние из дошедших до нас образов относятся к X в. На них Иоанн изображался седовласым, в монашеском одеянии и имеющим в руках свиток. На свитке обычно писалось какое-либо изречение из «Лествицы».
Почти всегда изображения прп. Иоанна присутствовали в рукописях его книги: списки «Лествицы» всегда богато иллюстрировались. Здесь святой изображен как помогающий людям на пути восхождения к Небу.
Путь этот представлен как лестница из 30 ступеней. На вершине ее – образ Христа, встречающего святых в Своем Царстве, и Ангелов. Прп. Иоанн писался иногда у подножия лестницы, как помогающий хотящим спастись, иногда же – на верхней ступени, как сам достигший совершенства.
Видение преподобного Иоанна Лествичника, с житием и монашескими подвигами
Москва, вторая половина XVI в.
Дерево, темпера
157 × 127 см
Рыбинский государственный историко-архитектурный и художественный музей-заповедник, Россия
По небесной лестнице поднимаются ищущие спасения. Ярко изображается трудность пути к спасению: многие падают, увлекаемые бесами, но многие доходят и до конца.
Храмы
Предельно скромный при жизни, прп. Иоанн не удостоился большого количества освященных в его честь храмов и по кончине. В России сейчас насчитывается не более 15-20 церквей, посвященных преподобному, включая приделы. Наиболее известны:
- «Иван Великий» в Московском Кремле. Первый храм на этом месте датируется XIV в., он сооружен в правление князя Ивана Калиты. В начале XVI в. церковь перестроена итальянскими мастерами. Сооружена высокая колокольня. Современный вид она получила в XVII в. при царе Борисе Годунове;
Архитектурный ансамбль колокольни «Иван Великий»
Ряд храмов Иоанна Лествичника закрыты, разрушены в советские годы и до настоящего времени не восстановлены. Среди них:
- надвратная церковь Кирилло-Белозерского монастыря, сооруженная на средства детей Ивана Грозного, Иоанна и Феодора. Главный престол храма посвящен был святому покровителю старшего сына, Ивана;
- деревянный храм прп. Иоанна в г. Томске, построенный около 1912 г. в. и закрытый после 1917 г. Здание храма перестроили после революции, сейчас там жилые помещения.
Несколько храмов преподобного открыты в последние годы:
- в г. Смоленске небольшой храм построен в 2014 г.;
- в с. Куровка Московской области в 1996-2000 г. возведен Иоанновский храм местной единоверческой общины.
Дни памяти
- 30 марта (12 апреля) – память преставления;
- 4 Неделя Великого Поста (переходящее празднование).
О чем молятся преподобному
- о духовном преуспеянии и решимости на пути к спасению;
- об избавлении от тяжелых искушений.
Тихий и скромный Иоанн путем смирения восходил на небо – и взошел. Ныне, стоя у подножия Лествицы в небеса, говорит он:
И не бойтесь, что не получится. Трудно, сложно, но возможно. При помощи Божией возможно всё.
Автор: Наталья Сазонова
Тропарь преподобному Иоанну Лествичнику, игумену Синайскому
Пусты́нный жи́тель и в телеси́ А́нгел/ и чудотво́рец яви́лся еси́, богоно́се о́тче наш Иоа́нне,/ посто́м, бде́нием, моли́твою Небе́сная дарова́ния прии́м,/ исцеля́еши неду́жныя и ду́ши ве́рою притека́ющих ти./ Сла́ва Да́вшему ти кре́пость,/ сла́ва Венча́вшему тя,// сла́ва Де́йствующему тобо́ю всем исцеле́ния.
Кондак преподобному Иоанну Лествичнику, игумену Синайскому
На высоте́ Госпо́дь воздержа́ния и́стинна тя положи́,/ я́коже звезду́ неле́стную, световодя́щую концы́,// наста́вниче Иоа́нне, о́тче наш.