Акафист святителю Стефану Великопермскому, епископу Пермскому чудотворцу: текст, для чего читают

Святитель Стефан епископ Великопермский

АКАФИСТ СВЯТИТЕЛЮ СТЕФАНУ, ЕПИСКОПУ ВЕЛИКОПЕРМСКОМУ

Кондак 1

В озбранный святителю, учителю премудрый, равноапостольный Стефане, всем верою к тебе прибегающим источаяй многоцелебныя дары, похвальная восписуем ти любовию творящии память твою; ты же, имеяй дерзновение ко Господу, от всяких нас бед свободи, зовущих:

Радуйся, Стефане, великий чудотворче.

Икос 1

А нгельское твое во плоти житие провидев всея твари Создатель, от юности твоея уготова тя в сосуд честен, темже научи вопити тебе сице:

Радуйся, трехлетней сущей матери твоей, блаженным Прокопием святитель возвещенный; радуйся, прежде рождения твоего великим прореченный.

Радуйся, рождением своим родителей удививый; радуйся, благочестивых родителей богоприятное испрошение.

Радуйся, от благочестиваго корене отрасль святейшая; радуйся, в научении книжнем паче сверстник просвещенный.

Радуйся, в юности разум совершенный явивый; радуйся, измлада Христа возлюбивый.

Радуйся, ярем Его носивый; радуйся, мир и благая его презревый.

Радуйся, плоть свою духови покоривый; радуйся, изрядное благодати жилище.

Радуйся, Стефане, великий чудотворче.

Кондак 2

В идя тщету мирских попечений, блаженне Стефане, отшел еси от дому родителей твоих, водворяяся с работающими Богу во иночестем житии; темже жизнь твою не мирови, но Богу посвятил еси, благоприятно Ему вопия: Аллилуиа.

Икос 2

Р азум, плотскому человеку неуразуменный, от юности твоея стяжав, богомудре Стефане, удивил еси талантами любомудрыя души твоея. Темже взываем ти сице:

Радуйся, образе кротости духовныя; радуйся, вместо временных благих вечная стяжавый.

Радуйся, чистоты усердный хранителю; радуйся, терпения богомудрый учителю.

Радуйся, братолюбия зерцало; радуйся, постников первостоятелю.

Радуйся, молитвами твоими дивная сотворивый; радуйся, иноком правило благочестия.

Радуйся, святителей собеседниче; радуйся, терпением видимых и невидимых врагов победивый.

Радуйся, веры поборниче; радуйся, апостолов подражателю.

Радуйся, Стефане, великий чудотворче.

Кондак 3

С ила Вышняго, в душеспасительных подвизех чудно укрепившая тя, угодниче Христов Стефане, показа пермяном перваго проповедника Евангелия, потом перваго епископа и молитвенника, да вси, просвещаеми светом добродетелей твоих, дивному во святых Своих Богу взываем: Аллилуиа.

Икос 3

И мея данную ти от Бога благодать недуги отгоняти, был еси пастырь добрый, по горам нечестия заблуждающих обретаяй и на путь истинный направляяй. Сего ради, молитвами твоими врачуеми, взываем ти:

Радуйся, богомерзкаго идолослужения искоренителю; радуйся, ересей истребителю.

Радуйся, правоверия насадителю; радуйся, заблуждающих наставниче.

Радуйся, миролюбцев обличителю; радуйся, сластолюбцев наказателю.

Радуйся, враждебных примирителю; радуйся, малодушных утешителю.

Радуйся, злобы и зависти исторгателю; радуйся, к воздержанию путеводителю.

Радуйся, к трезвенному житию наставниче; радуйся, во унынии закосневающих исправителю.

Радуйся, Стефане, великий чудотворче.

Кондак 4

Б урю злых помыслов прилежно от себе постом и молитвами отражая, явился еси храм Духа Святаго, о Немже непрестанно от юности твоея во всяком благочестии и чистоте пребывая, обыкл еси воспевати Богу: Аллилуиа.

Икос 4

С лышав архиерей Ростовский Арсений целомудренное житие твое и тщание во славословии и в воспевании дивных дел Божиих, действующу и наставляющу Святому Духу, призва тя в клир и града Устюга в соборнем храме проглагола тя чтецем; потом во иночестем житии паче иных потрудившася, Коломенский архиерей Герасим, приосенением тогожде Святаго Духа, постави тя диакона и пресвитера, и в сем священнем достоинстве действием Божественныя благодати показался еси мирови добрый наставник монахов и мирских, да славяще Бога, в Троице покланяемаго, взываем и тебе:

Радуйся, мудрости небесныя жилище; радуйся, радости истинныя причастниче.

Радуйся, миром небесным приосененный; радуйся, долготерпения искус стяжавый.

Радуйся, веры христианския правило; радуйся, благости Божественныя струя.

Радуйся, кротости духовныя доблий хранителю; радуйся, воздержания учителю.

Радуйся, соль мира; радуйся, светильниче всесветлый.

Радуйся, на свещнице нетления всем светити поставленный; радуйся, граде, верху горы стояй.

Радуйся, Стефане, великий чудотворче.

Кондак 5

Б оготечная звезда северовосточная явился еси, егда просвещения ради светом богопознания в идольския земли текл еси, да вси, познавше Творца вселенныя, с нами единеми усты и единем сердцем Ему вопиют: Аллилуиа.

Икос 5

В идев доброту души твоея, многими даровании свидетельствуему, архиерей Герасим, по твоему желанию снабдив для крещения людей и освящения церквей потребными, с радостию отпусти тя в Великую Пермь. Мы же апостольство твое чествуем приветствии сими:

Радуйся, апостолов единоревнителю; радуйся, мудрости сосуде.

Радуйся, разумное светило; радуйся, тайн Божиих вещателю.

Радуйся, кротости Евангельския образе; радуйся, боговедения рачителю.

Радуйся, благочестия столпе; радуйся, страха Божия приятелище.

Радуйся, духовная трубо Евангелия; радуйся, органе псалмопения и славословия.

Радуйся, премудрый наставниче; радуйся, ко блаженству вечному путеводителю.

Радуйся, Стефане, великий чудотворче.

Кондак 6

П роповедник боговедения неленостен был еси в неведущей Бога земли, и благим своим житием любовь и благоверие к вещанием твоим приобрел еси толикое, яко и невернии, чтуще добрая дела твоя, научишася тобою взывати Богу: Аллилуиа.

Икос 6

В озсия христианское благочестие в земли, растленней идолослужением, егда начал еси Божественное семя в безбожных сеяти, и утверждая их в вере истинней примером своим, всего себе посвятил еси Богу; мы же похвальная восписуем ти:

Радуйся, волю, ищущую нетления, стяжавый; радуйся, главу горния мудрости исполнивый.

Радуйся, земная мудрования презревый; радуйся, очи от мирския прелести отвративый.

Радуйся, уста на хваление Господа употребивый; радуйся, язык к божественней проповеди устроивый.

Радуйся, руце прострый на молитву и подаяние милостыни; радуйся, теми же множество книг душеспасительных написавый.

Радуйся, сердце твое постом и молитвою в жилище Духа Святаго уготовавый; радуйся, нозе ко бдению и благовествованию мира направивый.

Радуйся, все твое тело воздержанием удручивый; радуйся, непрестанным богомыслием душу и тело освятивый.

Радуйся, Стефане, великий чудотворче.

Кондак 7

Х отя тайну вечнаго спасения пермяном поведати, потщался еси первее навыкнути несведомому их словеси и близкий к ним быти беседник; таже составив письмена и ими к назиданию их и службе Божественней потребная изобразив многая писания, даровал еси пособие пети: Аллилуиа.

Икос 7

Н овое и спасительное слышавше учение пермстии людие, овии ругахуся, овии же крещения просяху, и чудящеся дивному житию твоему, с учением, из уст исходящим, согласному, прославиша Бога; ты же потщался еси крещением просвещати люди и к славословию Божию освящати храмы. Сего ради воспеваем тебе:

Радуйся, пастырю добрый; радуйся, Христов новый исповедниче.

Радуйся, учителю премудрый; радуйся, апостольство твое свято совершивый.

Радуйся, идольскую лесть упразднивый; радуйся, луче света Евангельскаго.

Радуйся, тьмы заблуждения истребителю; радуйся, неверных учением своим удививый.

Радуйся, кротостию своею гордость мирскую поправый; радуйся, овцы Христовы во едино стадо совокупивый.

Радуйся, духовную паству твоими к Богу благоприятными молитвами оградивый; радуйся, всем призывающим тя скорый помощниче.

Радуйся, Стефане, великий чудотворче.

Кондак 8

С транное чудо показал еси, богомудре Стефане, предав огню скверную идольскую божницу, егда с разными орудии обступиша тя бесовстии чтителе, убити тя хотяще; ты же, моляся о обращении заблуждающих, молчаливою кротостию сих победил еси, воспевая Богу: Аллилуиа.

Икос 8

В есь, Стефане пречудне, телом и душею посвятился еси Богу, пребывая в непрестанных трудех Божественнаго богословия и презирая угрожения нечестивых, претящих ти проповедати славу Божию. Сего ради вопием ти:

Радуйся, земный ангеле; радуйся, небесный человече.

Радуйся, вития непобедимый; радуйся, воине Христов неустрашимый.

Радуйся, христианскаго благочестия истинный ревнителю; радуйся, врагов Церкве Христовы обличителю.

Радуйся, нечестивых витий посрамителю; радуйся, столпе, от нощи неведения к Солнцу Правды приводяй.

Радуйся, уста божественная, миру спасение возвещающая; радуйся, гласе небесныя истины, буих умудряяй.

Радуйся, неверных светом Евангелия Христова просветивый; радуйся, подобно теплоте солнечней, оледеневшая сердца их согреявый и тем плод мног Церкви Божией принесый.

Радуйся, Стефане, великий чудотворче.

Кондак 9

В се естество ангельское возвеселися о твоем благочестии и чистоте, о твоем мужестве, терпении, бдении в молитвах, пощении и по Бозе ревности; во онех бо претерпевая, яко безплотен явился еси. Мы же прославляющемуся чрез тебе Богу взываем: Аллилуиа.

Икос 9

В итии многовещаннии безбожных, чары творящии, онемеша: сила бо крестная превозмогаше всем их волхвованием. Мы же, видевше на видимых и невидимых врагов победительная, усердно вопием ти:

Радуйся, несумненною верою дивная сотворивый; радуйся, живым на Бога Живаго упованием чтителей бесовских посрамивый.

Радуйся, за любовь к Богу и ближнему душу твою положивый; радуйся, крепости божественныя приятелище.

Радуйся, органе, возвещаяй славу Божию; радуйся, громе, устрашаяй соблажняющия.

Радуйся, идольския лести истребителю; радуйся, диавольских козней обличителю.

Радуйся, гордости его сокрушителю; радуйся, плоды трудов твоих во сто уплодоносивый.

Радуйся, неверных умудривый твоими нравы; радуйся, погибающих руководствуяй ко приятию вечныя славы.

Радуйся, Стефане, великий чудотворче.

Кондак 10

С пасти хотя Пермскую землю, всемерно потщался еси просветити ю святым Крещением; потом своима рукама идолов раздробляя и сокрушая богомерзкая капища, на развалинах их церкви христианския, монастыри и училища довольная воздвигл и научил еси Единому Триипостасному Богу пети: Аллилуиа.

Икос 10

С тена и укрепление в нечестии пермяном пансотник волхв с велиею дерзостию в сонмищи глагол безумный утверди: кто пройдет в зимнее время невредим водою и кто огня не устрашится, того вера есть истинная, и жертвоприношение Творцу неба и земли есть приятное. Ты же, смиренномудрия вещая глаголы, ко Всевышнему о помощи взывал еси, и верою, вся возмощи о имени Его стяжав упование, повлекл еси суемудраго волхва в пламень огненный. Он же, силою Божиею устрашенный, исповеда пред всеми свое безсилие и малодушных обольщение. И тако всея Пермския страны в веру истинную свершися обращение. Сего ради блажим тя, премудре Стефане, сими:

Радуйся, щите Православия; радуйся, смиренномудрия зерцало.

Радуйся, великаго упования образе; радуйся, ковчеже чудес, Богом устроенный.

Радуйся, злочестиваго волхва славно препревый и из земли тоя изгнавый; радуйся, последователи его на путь истинный обративый.

Радуйся, князя мира сего посрамивый; радуйся, жертвоприношения идольская упразднивый.

Радуйся, труды пермян от лова зверей им в пользу сотворивый; радуйся, благая их, вместо душевреднаго пред идолы сожжения, в потребу им и на службу человеком показавый, и тако страну их умудривый.

Радуйся, пределы российския проповедию слова Божия разширивый; радуйся, не токмо временная, но и вечная благая пермяном открывый.

Радуйся, Стефане, великий чудотворче.

Кондак 11

П ение молебное приносим ти, святителю Стефане, егоже, на возвратнем из Перми пути молящася Святей Троице и благословляюща обитель, преподобный Сергий Радонежский умныма очима за несколько поприщ провидев, благодарным со братиею на трапезе почтил есть поклонением. Мы же, всегдашняго тя о душах наших стяжавше молитвенника и щедроты твоя изчести не могуще, благодарными сердцем и усты Богу, тобою действующему всем исцеления, взываем: Аллилуиа.

Икос 11

С ветоподательный светильник сущим во тьме идолослужения, отче Стефане, явился еси, и до конца паству твою бодренно упасл еси, ограждая новопросвещенныя люди своими к Богу молитвами и поставляя из них самих пастырей и учителей Перми; посем, скончавая течение твое, о немже пророчески предсказал еси, мощи твоя многоцелебныя царствующему граду Москве в залог молитв твоих и теплаго ходатайства даровал еси, духом же со ангельскими чинми ликуеши. Сего ради восхваляюще тя, глаголем:

Радуйся, духом везде верныя посещаяй; радуйся, от адския погибели изымаяй.

Радуйся, от сетей льстиваго избавляяй; радуйся, вместо временных вечная блага нам подаваяй.

Радуйся, врачу, раны греховныя исцеляяй; радуйся, вместо смерти живота вечнаго ходатаю.

Радуйся, недужных целителю; радуйся, особенный России хранителю.

Радуйся, всем прибегающим к тебе крепкое забрало; радуйся, царствующаго града украшение.

Радуйся, светило всероссийское; радуйся, ангелов собеседниче.

Радуйся, Стефане, великий чудотворче.

Кондак 12

Б лагодать цельбы стяжавшаго, великаго во святителех Стефана почтим сердцем и усты; и да вящшее благим его подвигом воздадим чествование, потщимся всемерно подражати его добродетелем, да благоприятно Богу вопием: Аллилуиа.

Икос 12

П оюще твое, Стефане святителю, о призывающих тя в помощь теплое предстательство и от врагов видимых и невидимых скорое заступление, хвалим тя вси, равноапостольный богопроповедниче, и веруем, яко Господь и Бог, проповеданный тобою в Перми и прославляемый в телеси твоем, молитвами твоими вся нам дарствует. Темже вопием ти:

Радуйся, нищетою духовною Царство Небесное получивый; радуйся, покаяния и умиления слезами утешение вечное улучивый.

Радуйся, кротостию земли новыя наследие приявый; радуйся, алкая и жаждая правды, ныне насыщаяйся.

Радуйся, милостынями обретый помилование; радуйся, чистотою сердца сподобивыйся зрети Бога.

Радуйся, миротвореньми Богу усыновивыйся; радуйся, терпением правды ради Царство Небесное стяжавый.

Радуйся, поношеньми и претерпением всех зол Христа ради ублаживыйся; радуйся, твоим примером нам путь ко спасению открывый.

Радуйся, молитвами твоими труды и подвиги облегчаяй; радуйся, предстательством твоим у Христа Бога вечное спасение нам подаваяй.

Радуйся, Стефане, великий чудотворче.

Кондак 13

О великий святителю, равноапостольный Стефане, малое сие моление наше приемь, умоли Подвигоположника и Совершителя Иисуса, да избавит царствующий град и всякий град и страну христианскую от нахождения иноплеменных, от ересей и расколов и от всякия напасти, и да измет грядущия муки всех, Ему вопиющих: Аллилуиа.

Это кондак читается трижды, затем икос 1-й «Ангельское твое…» и кондак 1-й «Возбранный святителю. ».

Молитва

О Богоосвященный и равноапостольный Стефане, новый Боговедения проповедниче и просветителю Крещением святым великопермских, во идолопоклонстве живущих людий, ко истинному Евангельскому свету путеводителю, пастырю добрый и учителю премудрый, Духа Святаго сосуде избранный, Христоподражательный в Небесный Сион наставниче и руководителю, образ благонравия всем, благочестно жити желающим, благоискусный мысленнаго корабля, чрез море мира сего к Небесному пристанищу плавающаго, правителю, дивный во иерарсех, увенчанный Божественною благодатию, всероссийский светильниче, великий чудотворче и молитвенниче теплый! К тебе во умилении сердца моего, аз, окаянный и грешный, благонадежно притекаю и вопию, прося, смиренный, помощи твоея и теплаго ко Преблагому Богу ходатайства, да твоими Богоприятными молитвами испросиши ми от Него человеколюбную милость, оставление многих моих согрешений, души и телеси здравие со спасением, и яко Благ и Человеколюбец да благоволит безбедно в мире сем ходити ми до скончания живота моего, во время же разлучения моего от жизни сея, дух мой в покаянии и мире Ангелом Своим святым милостивно прияти, да даст ми мимо мрачных, и злоковарных, и лютых духов демонских на воздусе проити невозбранно, и к Нему непостыдно предстати поклонитися, и безсмертныя и блаженныя жизни сподобитися со всеми святыми во веки. Аминь.

Читайте также:  Акафист праведным Богоотцам Иоакиму и Анне: текст, для чего читают

Текст книги “Акафист святителю Стефану, епископу Пермскому”

Представленный фрагмент произведения размещен по согласованию с распространителем легального контента ООО “ЛитРес” (не более 20% исходного текста). Если вы считаете, что размещение материала нарушает чьи-либо права, то сообщите нам об этом.

Оплатили, но не знаете что делать дальше?

Автор книги: Сборник

Жанр: Религия: прочее, Религия

Текущая страница: 1 (всего у книги 1 страниц)

Акафист святи́телю Стефану Пермскому

Акафист святи́телю Стефану Пермскому

Кондак 1

Возбра́нный святи́телю, учи́телю прему́дрый, равноапо́стольный Стефа́не, всем ве́рою к тебе́ прибега́ющим источа́яй многоцеле́бныя дары́, похва́льная воспису́ем ти любо́вию творя́щии па́мять твою́; ты же, име́яй дерзнове́ние ко Го́споду, от вся́ких нас бед свободи́, зову́щих:

Ра́дуйся, Стефа́не, вели́кий чудотво́рче.

Икос 1

А́нгельское твое́ во пло́ти житие́ прови́дев всея́ тва́ри Созда́тель, от ю́ности твоея́ угото́ва тя в сосу́д че́стен, те́мже научи́ вопи́ти тебе́ си́це:

Ра́дуйся, трехле́тней су́щей ма́тери твое́й, блаже́нным Проко́пием святи́тель возвеще́нный;

Ра́дуйся, пре́жде рожде́ния твоего́ вели́ким прорече́нный.

Ра́дуйся, рожде́нием свои́м роди́телей удиви́вый;

Ра́дуйся, благочести́вых роди́телей богоприя́тное испроше́ние.

Ра́дуйся, от благочести́ваго ко́рене о́трасль святе́йшая;

Ра́дуйся, в науче́нии кни́жнем па́че све́рстник просвеще́нный.

Ра́дуйся, в ю́ности ра́зум соверше́нный яви́вый;

Ра́дуйся, измла́да Христа́́ возлюби́вший.

Ра́дуйся, яре́м Его́ носи́вый;

Ра́дуйся, мир и блага́я его́ презре́вый.

Ра́дуйся, плоть свою́ ду́хови покори́вый;

Ра́дуйся, изря́дное благода́ти жили́ще.

Ра́дуйся, Стефа́не, вели́кий чудотво́рче.

Кондак 2

Ви́дя тщету́ мирски́х попече́ний, блаже́нне Стефа́не, отше́л еси́́ от до́му роди́телей твои́х, водворя́яся с рабо́тающими Бо́гу во и́ночестем житии́; тем же жизнь твою́ не ми́рови, но Бо́гу посвяти́л еси́, благоприя́тно Ему́ вопия́: Аллилу́иа.

Икос 2

Р́азум, пло́тскому челове́ку неуразуме́нный, от ю́ности твоея́ стяжа́в, богому́дре Стефа́не, удиви́л еси́ тала́нтами любому́дрия души́ твоея́. Те́мже взываем ти си́це:

Ра́дуйся, о́бразе кро́тости духо́вныя;

Ра́дуйся, вме́сто време́нных благи́х ве́чная стяжа́вый.

Ра́дуйся, чистоты́ усе́рдный храни́телю;

Ра́дуйся, терпе́ния богому́дрый учи́телю.

Ра́дуйся, братолю́бия зерца́ло;

Ра́дуйся, постников первостоятелю.

Ра́дуйся, моли́твами твои́ми ди́вная сотвори́вый;

Ра́дуйся, и́ноком пра́вило благоче́стия.

Ра́дуйся, святи́телей собесе́дниче;

Ра́дуйся, терпе́нием ви́димых и неви́димых враго́в победи́вый.

Ра́дуйся, ве́ры побо́рниче;

Ра́дуйся, апо́столов подража́телю.

Ра́дуйся, Стефа́не, вели́кий чудотво́рче.

Кондак 3

Си́ла Вы́шняго, в душеспаси́тельных по́двизех чу́дно укрепи́вшая тя, уго́дниче Христо́в Стефа́не, показа́ пермя́ном пе́рваго пропове́дника Ева́нгелия, пото́м пе́рваго епи́скопа и моли́твенника, да вси, просвеща́еми све́том доброде́телей твои́х, ди́вному во святы́х Свои́х Бо́гу взыва́ем: Аллилу́иа.

Икос 3

Име́я да́нную ти от Бо́га благода́ть неду́ги отгоняти, был еси́ па́стырь до́брый, по горам нече́стия заблужда́ющих обрета́яй и на путь и́стинный направля́яй. Сего́ ра́ди, моли́твами твои́ми врачу́еми, взыва́ем ти:

Ра́дуйся, богоме́рзкаго идолослуже́ния искорени́телю;

Ра́дуйся, е́ресей истреби́телю.

Ра́дуйся, правове́рия насади́телю;

Ра́дуйся, заблужда́ющих наста́вниче.

Ра́дуйся, миролю́бцев обличи́телю;

Ра́дуйся, сластолю́бцев наказа́телю.

Ра́дуйся, вражде́бных примири́телю;

Ра́дуйся, малодушных утешителю.

Ра́дуйся, зло́бы и за́висти исторга́телю;

Ра́дуйся, к воздержа́нию путеводи́телю.

Ра́дуйся, к тре́звенному житию́ наста́вниче;

Ра́дуйся, во уны́нии закоснева́ющих исправи́телю.

Ра́дуйся, Стефа́не, вели́кий чудотво́рче.

Кондак 4

Бу́рю злых по́мыслов приле́жно от себе́ посто́м и моли́твами отра́жая, яви́лся еси́ храм Ду́ха Свята́го, о Не́мже непреста́нно от ю́ности твоея́ во вся́ком благоче́стии и чистоте́ пребывая, обвы́кл еси́ воспева́ти Бо́гу: Аллилу́иа.

Икос 4

Слы́шав архие́рей Росто́вский Арсе́ний целому́дренное житие́ твое́ и тща́ние во славосло́вии и воспева́нии ди́вных дел Бо́жиих, де́йствующу и наставля́ющу Свято́му Ду́ху, призва́ тя и клир и гра́да У́стюга в собо́рнем хра́ме проглаго́ла тя чтеце́м; пото́м во и́ночестем житии́ па́че ины́х потруди́вшася Коло́менский архиере́й Гера́сим, приосене́нием того́жде Свята́го Ду́ха, поста́ви тя диа́кона и пресви́тера, и в сем свяще́ннем досто́инстве де́йствием Боже́ственныя благода́ти показа́лся еси́ ми́рови до́брый наста́вник мона́хов и мирски́х, да сла́вяще Бо́га, в Тро́ице покланя́емаго, взыва́ем и тебе́:

Ра́дуйся, му́дрости небе́сныя жили́ще;

Ра́дуйся, ра́дости и́стинныя прича́стниче.

Ра́дуйся, ми́ром небе́сным приосене́нный;

Ра́дуйся, долготерпе́ния и́скус стяжа́вый.

Ра́дуйся, ве́ры христиа́нския пра́вило;

Ра́дуйся, бла́гости Боже́ственныя струя́.

Ра́дуйся, кро́тости духо́вныя до́блий храни́телю;

Ра́дуйся, воздержа́ния учи́телю.

Ра́дуйся, соль ми́ра;

Ра́дуйся, свети́льниче всесве́тлый.

Ра́дуйся, на све́щнице нетле́ния всем свети́ти поста́вленный;

Ра́дуйся, гра́де, ве́рху горы́ стоя́й.

Ра́дуйся, Стефа́не, вели́кий чудотво́рче.

Кондак 5

Боготе́чная звезда́ се́веро-восто́чная яви́лся еси́, егда́ просвеще́ния ра́ди све́том богопозна́ния в и́дольския земли́ текл еси́, да вси, позна́вше Творца́ вселе́нныя, с на́ми еди́неми усты́ и еди́нем се́рдцем Ему́ вопию́т: Аллилу́иа.

Икос 5

Ви́дев доброту́ души́ твоея́, мно́гими дарова́нии свиде́тельствуему, архиере́й Гера́сим, по твоему́ жела́нию снабди́в для креще́ния люде́й и освяще́ния церкве́й потре́бными с ра́достию отпусти́ тя в Вели́кую Пермь. Мы же апо́стольство твое́ че́ствуем приве́тствии си́ми:

Ра́дуйся, апо́столов единоревни́телю;

Ра́дуйся, му́дрости сосу́де.

Ра́дуйся, разу́мное свети́ло;

Внимание! Это ознакомительный фрагмент книги.

Если начало книги вам понравилось, то полную версию можно приобрести у нашего партнёра – распространителя легального контента ООО “ЛитРес”.

Представленный фрагмент произведения размещен по согласованию с распространителем легального контента ООО “ЛитРес” (не более 20% исходного текста). Если вы считаете, что размещение материала нарушает чьи-либо права, то сообщите нам об этом.

Святитель Стефа ́ н (Великопермский) , епископ Пермский

Дни памяти

5 июня – Собор Ростово-Ярославских святых

28 июня (переходящая) – Собор Вологодских святых

19 июля – Собор Радонежских святых

6 сентября (переходящая) – Собор Московских святых

14 февраля (переходящая) – Собор святых Пермской митрополии

Житие

Свя­ти­тель Сте­фан, про­све­ти­тель Пер­ми, апо­стол зы­рян, ро­дил­ся око­ло 1340 го­да в се­мье устюж­ско­го при­чет­ни­ка Си­мео­на. Под вли­я­ни­ем сво­ей бла­го­че­сти­вой ма­те­ри Ма­рии, об­ла­дая боль­ши­ми спо­соб­но­стя­ми, он с юных лет про­яв­лял необык­но­вен­ное усер­дие к слу­же­нию Церк­ви: в один год вы­учил­ся чи­тать свя­щен­ные кни­ги и по­мо­гал от­цу в церк­ви при бо­го­слу­же­нии, ис­пол­няя долж­ность ка­но­нар­ха и чте­ца.

В мо­ло­до­сти свя­той при­нял ино­че­ство в мо­на­сты­ре в честь свя­ти­те­ля Гри­го­рия Бо­го­сло­ва в Ро­сто­ве. Мо­на­стырь сла­вил­ся бо­га­тым книж­ным со­бра­ни­ем. Свя­той Сте­фан хо­тел чи­тать свя­тых от­цов в под­лин­ни­ке и для это­го изу­чал гре­че­ский язык. В юно­сти, по­мо­гая от­цу в церк­ви, он ча­сто бе­се­до­вал с зы­ря­на­ми. Те­перь, овла­дев бо­га­той цер­ков­ной куль­ту­рой, свя­той Сте­фан го­рел же­ла­ни­ем об­ра­тить зы­рян ко Хри­сту.

Для про­све­ще­ния зы­рян он со­ста­вил аз­бу­ку их язы­ка и пе­ре­вел на него несколько цер­ков­ных книг. За по­дви­ги бла­го­че­стия Ро­стов­ский епи­скоп Ар­се­ний (1374–1380) по­свя­тил его в сан иеро­ди­а­ко­на. При­го­то­вив се­бя к мис­си­о­нер­ской де­я­тель­но­сти, свя­ти­тель Сте­фан явил­ся в Моск­ву (1379 г.) к Ко­ло­мен­ско­му епи­ско­пу Ге­ра­си­му, ко­то­рый управ­лял то­гда де­ла­ми мит­ро­по­лии, и про­сил его: “Бла­го­сло­ви ме­ня, Вла­ды­ко, ид­ти в стра­ну язы­че­скую – Пермь. Хо­чу учить свя­той ве­ре невер­ных лю­дей. Я ре­шил­ся или при­ве­сти их ко Хри­сту, или сло­жить у них за Хри­ста го­ло­ву”. Епи­скоп с ра­до­стью бла­го­сло­вил его и по­свя­тил в сан иеро­мо­на­ха. Он снаб­дил его ан­ти­мин­са­ми, свя­тым ми­ром и бо­го­слу­жеб­ны­ми кни­га­ми, а ве­ли­кий князь Ди­мит­рий Иоан­но­вич дал ему охран­ные гра­мо­ты.

Из Устю­га свя­той Сте­фан спу­стил­ся по Се­вер­ной Двине до впа­де­ния в нее Вы­че­гды, от­ку­да на­чи­на­лись по­се­ле­ния зы­рян. Мно­го тру­дов, борь­бы, ли­ше­ний и скор­бей вы­тер­пел про­по­вед­ник ве­ры Хри­сто­вой, жи­вя сре­ди языч­ни­ков, по­кло­няв­ших­ся идо­лам, “ог­ню, во­де, де­ре­вьям, кам­ню и зо­ло­той ба­бе, и ку­дес­ни­ком, и волх­вом, и дре­вью”.

Осо­бо бла­го­го­ве­ли зы­ряне пе­ред так на­зы­ва­е­мой “про­куд­ли­вой бе­ре­зой”. Гро­мад­ная по тол­щине и вы­шине бе­ре­за рос­ла на воз­вы­шен­ном ме­сте. Зы­ряне со­би­ра­лись к ней и при­но­си­ли в жерт­ву до­бы­тых зве­рей. Свя­той Сте­фан по­ста­вил свою кел­лию невда­ле­ке от бе­ре­зы и ис­поль­зо­вал со­бра­ния суе­вер­ных языч­ни­ков у де­ре­ва, чтобы учить их свя­той ис­тине. За­тем свя­той Сте­фан сру­бил и сжег бе­ре­зу для ис­ко­ре­не­ния суе­ве­рия. Зы­ряне со­би­ра­лись убить его. Свя­той об­ра­тил­ся к ним с про­по­ве­дью: “Су­ди­те са­ми, силь­ны ли бо­ги ва­ши, ко­гда они не мо­гут за­щи­тить се­бя от ог­ня? Бо­ги ли они, ко­гда так немощ­ны, да и не име­ют не толь­ко смыс­ла, но и слу­ха и зре­ния? И от ме­ня, сла­бо­го, не су­ме­ло за­щи­тить се­бя ва­ше бо­же­ство. Не та­ко­вы же ли и все дру­гие бо­ги ва­ши? Не та­ков Бог Хри­сти­ан­ский. Он ви­дит все, все зна­ет и Все­мо­гущ, ибо со­здал весь мир и о всем про­мыш­ля­ет. И как Он благ, осо­бен­но к зна­ю­щим Его! Я же­лаю вам добра, про­по­ве­дуя вам Ис­тин­но­го Бо­га. Он бу­дет лю­бить вас, бу­дет бла­го­тво­рить вам, ко­гда ста­не­те чтить Его ис­кренне”. На ме­сте “про­куд­ли­вой бе­ре­зы” свя­той Сте­фан по­стро­ил храм в честь Ар­хан­ге­ла Ми­ха­и­ла, низ­ло­жи­те­ля ду­хов тьмы.

Кре­стив­ши­е­ся зы­ряне са­ми ста­ли ис­треб­лять то, че­му рань­ше по­кло­ня­лись: ру­би­ли свя­щен­ные де­ре­вья, со­кру­ша­ли идо­лов; бо­га­тые да­ры, пред­на­зна­чен­ные для язы­че­ских жерт­вен­ни­ков, они при­но­си­ли свя­то­му Сте­фа­ну. Он ве­лел слу­жив­ше­му при нем зы­ря­ни­ну Мат­фею все пре­да­вать ог­ню и лишь доз­во­лял упо­треб­лять по­лот­но на об­вер­ты­ва­ние ног.

Но окон­ча­тель­ный пе­ре­лом в зы­ря­нах про­изо­шел по­сле то­го, как свя­той Сте­фан по­сра­мил их глав­но­го жре­ца Па­му, ко­то­рый вос­стал про­тив рас­про­стра­не­ния свя­той ве­ры. Жрец всту­пил в спор со свя­тым Сте­фа­ном. “У вас, хри­сти­ан, – го­во­рил Па­ма, – один Бог, а у нас мно­го по­мощ­ни­ков и на су­ше, и на во­де, по­да­ю­щих нам счаст­ли­вую лов­лю в ле­сах и ее из­быт­ка­ми снаб­жа­ю­щих Моск­ву, ор­ду и даль­ние стра­ны; они со­об­ща­ют нам в волх­во­ва­нии тай­ны, недо­ступ­ные вам”. Свя­той Сте­фан от­ве­чал, что Ис­тин­ный Бог – один; все­мо­гу­ще­ство – од­но, а бес­си­лие бо­гов-идо­лов оче­вид­но по опы­ту. По­сле дол­гих спо­ров жрец Па­ма в оправ­да­ние сво­ей ве­ры вы­звал­ся прой­ти сквозь огонь и во­ду и то­го же по­тре­бо­вал от свя­то­го Сте­фа­на. “Я не по­веле­ваю сти­хи­я­ми, – сми­рен­но от­ве­чал свя­той Сте­фан, – но Хри­сти­ан­ский Бог ве­лик: иду с то­бой” и, помолившись, взял Паму за руку, чтобы идти в огонь. Па­ма за­тре­пе­тал и мо­лил из­ба­вить его от вер­ной смер­ти. “Вы сви­де­те­ли, – ска­зал свя­той Сте­фан со­брав­ше­му­ся на­ро­ду, – сам он по­тре­бо­вал ре­шить спор о ве­ре ог­нем и во­дой и, од­на­ко, не хо­чет кре­стить­ся. За ко­го счи­тать те­перь Па­му? Что с ним де­лать?”. “Об­ман­щи­ка пре­дать смер­ти, – от­ве­тил на­род, – ес­ли от­пу­стить Па­му, он на­де­ла­ет те­бе па­ко­стей”. “Нет, – от­ве­тил свя­той, – Хри­стос ме­ня по­слал не пре­да­вать ко­го-ли­бо смер­ти, а учить. Па­ма не хо­чет при­нять спа­си­тель­ной ве­ры, пусть его упор­ство на­ка­жет его, но не я”. Па­ма был вы­гнан. В бла­го­дар­ность Гос­по­ду за по­бе­ду над гла­вой языч­ни­ков свя­той Сте­фан по­стро­ил на Ви­ше­ре храм в честь свя­ти­те­ля Ни­ко­лая. По­сле это­го про­по­ведь свя­то­го о Хри­сте ста­ла ид­ти все успеш­нее.

В 1383 го­ду свя­той Сте­фан был по­став­лен епи­ско­пом Ма­лой Пер­ми. Как люб­ве­обиль­ный отец он неустан­но за­бо­тил­ся о сво­ей пастве. Для утвер­жде­ния в ве­ре но­во­об­ра­щен­ных свя­ти­тель Сте­фан при хра­мах от­кры­вал учи­ли­ща, где свя­щен­ные кни­ги изу­ча­лись на перм­ском язы­ке. Свя­ти­тель при­смат­ри­вал­ся к уча­щим­ся, учи­ты­вал их спо­соб­но­сти с тем, чтобы из них ста­вить свя­щен­ни­ков и диа­ко­нов. Неко­то­рых уче­ни­ков свя­ти­тель Сте­фан на­учил пи­сать по-перм­ски. Свя­ти­тель стро­ил церк­ви, в ко­то­рых ста­вил свя­щен­ни­ков из зы­рян, ввел бо­го­слу­же­ние на зы­рян­ском язы­ке.

Свя­ти­тель Сте­фан пе­ре­вел на зы­рян­ский язык Ча­со­слов, Псал­тирь, из­бран­ные чте­ния из Еван­ге­лия и Апо­сто­ла, Па­ре­мий­ник, Сти­хи­рарь, Ок­то­их, несколь­ко празд­нич­ных служб и Бо­же­ствен­ную ли­тур­гию.

Во вре­мя неуро­жая свя­ти­тель снаб­жал зы­рян хле­бом, мно­го раз из­бав­лял их от на­си­лия и взя­ток ти­унов, об­лег­чал им по­да­ти, за­щи­щал от на­па­де­ний дру­гих пле­мен, хо­да­тай­ствуя за них в Москве. Пло­дом его по­дви­гов и доб­ро­де­те­лей ста­ло об­ра­ще­ние всей об­шир­ной Перм­ской зем­ли к хри­сти­ан­ству. Это ве­ли­кое де­ло бы­ло со­вер­ше­но си­лой ве­ры и хри­сти­ан­ской люб­ви. Жизнь свя­ти­те­ля – это по­бе­да ве­ры над неве­ри­ем, люб­ви и кро­то­сти – над зло­бой и нече­сти­ем.

Уми­ли­тель­но “за­оч­ное сви­да­ние” свя­ти­те­ля Сте­фа­на Перм­ско­го с пре­по­доб­ным Сер­ги­ем Ра­до­неж­ским, быв­шее в 1390 го­ду во вре­мя пу­те­ше­ствия свя­ти­те­ля в Моск­ву по цер­ков­ным де­лам. Свя­ти­тель Сте­фан го­ря­чо лю­бил Ра­до­неж­ско­го по­движ­ни­ка и очень же­лал по­ви­дать­ся с ним на пу­ти из Перм­ской зем­ли, но не мог ис­пол­нить это­го из-за недо­стат­ка вре­ме­ни. На­хо­дясь в 10 вер­стах от мо­на­сты­ря пре­по­доб­но­го Сер­гия, свя­ти­тель Сте­фан, по­мо­лив­шись, об­ра­тил­ся в сто­ро­ну оби­те­ли и с по­кло­ном про­из­нес: “Мир те­бе, ду­хов­ный бра­те!”. Пре­по­доб­ный Сер­гий, ко­то­рый си­дел вме­сте с бра­ти­ей за тра­пе­зой, встал, по­мо­лил­ся и, по­кло­нив­шись в ту сто­ро­ну, где про­ез­жал свя­ти­тель, от­ве­тил: “Ра­дуй­ся и ты, пас­ты­рю ста­да Хри­сто­ва, и мир Бо­жий да пре­бы­ва­ет с то­бой!”.

О глу­бо­кой ду­хов­ной свя­зи свя­ти­те­ля Сте­фа­на Перм­ско­го и пре­по­доб­но­го Сер­гия Ра­до­неж­ско­го сви­де­тель­ству­ет и ныне осо­бая по­все­днев­ная мо­лит­ва к ним на брат­ской тра­пе­зе.

Кро­ме устрой­ства церк­вей, свя­ти­тель Сте­фан ос­но­вал для зы­рян и несколь­ко мо­на­сты­рей: Спас­скую Улья­нов­скую пу­стынь в 165 вер­стах от Усть-Сы­соль­ска, Сте­фа­нов­скую – в 60 вер­стах от Усть-Сы­соль­ска, Усть-Вым­скую Ар­хан­гель­скую, Яренг­скую Ар­хан­гель­скую.

В 1395 го­ду свя­ти­тель Сте­фан сно­ва от­пра­вил­ся в Моск­ву по де­лам паст­вы и здесь скон­чал­ся. Те­ло его бы­ло по­ло­же­но в мо­на­сты­ре “Спа­са за сте­ною” (в хра­ме на Бо­ру в честь Спа­си­те­ля) в Мос­ков­ском Крем­ле. Горь­ко опла­ки­ва­ли зы­ряне кон­чи­ну сво­е­го апо­сто­ла. Они уси­лен­но упра­ши­ва­ли Мос­ков­ско­го кня­зя и мит­ро­по­ли­та от­пу­стить в Пермь те­ло их на­став­ни­ка, но Москва не хо­те­ла рас­стать­ся с остан­ка­ми ве­ли­ко­го свя­ти­те­ля.

Про­слав­ле­ние свя­ти­те­ля Сте­фа­на на­ча­лось еще в на­ча­ле XV ве­ка. Жи­тие бы­ло на­пи­са­но вско­ре по­сле смер­ти свя­ти­те­ля в 1472 го­ду. Служ­бу ему со­ста­вил иеро­мо­нах Па­хо­мий Серб с иеро­мо­на­хом Епи­фа­ни­ем Пре­муд­рым, уче­ни­ком пре­по­доб­но­го Сер­гия Ра­до­неж­ско­го, ко­то­рый хо­ро­шо знал свя­ти­те­ля и лю­бил с ним бе­се­до­вать.

Читайте также:  Акафист святому апостолу и евангелисту Луке: текст, для чего читают

Краткое житие, почитание и наследие святого Стефана Пермского

Краткое жизнеописание Стефана Пермского

Чтобы подробнее узнать об этом святом, кратко ознакомимся с его житием и сделаем небольшой анализ деятельности преподобного.

Святой Стефан Пермский

Родился будущий святой в Великом Устюге Вологодской области на 1345 год после рождения Христа. На севере страны тогда было мало русских поселений, а у реки Камы и вовсе о них почти ничего не знали. Здесь начиналась Великая Пермь.

Мальчик был родом из семьи церковного певчего. Отец самостоятельно занимался обучением сына и радовался, когда видел, что тому нравится познавать грамоту. Маленький Стефан много читал, уделяя особое внимание Священному Писанию. Так сформировалась его цель стать монахом и служить Господу.

Повзрослев, юноша пошел на служение в Ростовский монастырь Св. Григория Богослова, где со временем принял постриг. Настоятель Парфений, проникшись к юному иноку, принялся обучать его греческому и пермяцкому языку.

Осознав, что только он может понести Слово Божье местным язычникам, Стефан усердно изучал монастырскую библиотеку, перечитывая православные труды и работы греческих философов. Житие инока говорит, что он зачитывался Платоном, Софоклом, Аристотилем, Эсхилом.

Видео «Житие Стефана Пермского»

Из этого видео вы узнаете о житие святителя Стефана Пермского.

Миссия святителя в православии

В биографии святого указывается, что он был близким другом Сергия Радонежского. Именно с ним он делился своими мыслями и сокровенными мечтами. Одной из них было несение учения Христова народу коми.

Чтобы донести до язычников Слово Божье, святитель отрывок за отрывком перевел Евангелие на зырянский язык. Однако ему необходимо было благословение, которое поначалу не хотел давать ни один иерарх. Все они аргументировали свой отказ близким концом света, который предсказывали на 1492 год. Единственным, кто согласился благословить миссию Стефана, был епископ Коломенский.

Общаясь с уже обращенными местными жителями, святитель заметил, что на их беседы приходят другие язычники. Многие из них заинтересованно слушали, размышляли, а позже также принимали христианскую веру. Однако были и противники его учения. На Стефана несколько раз совершали нападения, а однажды даже пытались предать огню.

Бесстрашный монах, уверенный в Божьем заступничестве, продолжал уничтожать капища и разрушать символы идолопоклонничества. Как бы ни были разгневаны язычники, по традиции они не имели права нападать первыми, а потому вскоре вынуждены были отступить. Со временем Стефан построил в Усть-Выме церковь Благовещения.

Житие святителя приводит много примеров того, как вера преподобного сметала все преграды на его пути. Так, однажды к нему пришел местный волхв Пама, чтобы переубедить, что много богов лучше, чем один. Видя беспристрастность на лице собеседника, он потребовал пройти испытание водой и пламенем. Однако после согласия святого, испугавшись проверки верой, ушел со своей земли.

Скончался Стефан Пермский 26 апреля 1396 года в Москве, куда годом ранее вернулся по церковным делам. Погребен святой там же, за стенами Кремлевского монастыря.

Почитание и наследие святого

Святитель сыграл огромную роль в становлении православного христианства на пермской земле. Он даровал народу коми азбуку, которой те пользовались еще два века, чтобы делать надписи и пометки.

Автором первого жития Стефана был его друг Епифаний Премудрый. Позже, в XV веке, иеромонах Пахомий Серб написал акафист во имя святого. Далее биография преподобного постоянно пополнялась новыми фактами из его жизни.

Почитают святителя несколько раз:

Молитвы Стефану Пермскому

Молитву преподобному можно читать на церковнославянском или русском языке. Для удобства мы приведем современный перевод.

Стефан Пермский пользуется непререкаемым авторитетом в русском православии. Почтить его память приходит множество верующих, вознося молитву ему во славу и прося его поддержки.

Молитва святителю Стефану, епископу Великопермскому

О богоосвященный и равноапостольный Стефане, новый боговедения проповедниче и просветителю крещением святым великопермских, во идолопоклонстве живущих, людий, ко истинному евангельскому свету путеводителю, пастырю добрый и учителю премудрый, Духа Святаго сосуде избранный, Христоподражательный в Небесный Сион наставниче и руководителю, образ благонравия всем, благочестно жити желающим, благоискусный мысленнаго корабля, чрез море мира сего к Небесному пристанищу плавающаго, правителю, дивный во иерарсех, увенчанный Божественною благодатию, всероссийский светильниче, великий чудотворче и молитвенниче теплый! К тебе во умилении сердца моего, аз окаянный и грешный, благонадежно притекаю и вопию, прося, смиренный, помощи твоея и теплаго ко Преблагому Богу ходатайства, да твоими благоприятными молитвами испросиши ми от Него человеколюбную милость, оставление многих моих согрешений, души и телеси здравие со спасением, и яко Благ и Человеколюбец, да благоволит безбедно в мире сем ходити ми до скончания живота моего, во время же разлучения моего от жизни сея, дух мой в покаянии и мире Ангелом Своим святым милостивно прияти, да даст ми мимо мрачных и злоковарных и лютых духов демонских на воздусе проити невозбранно, и к Нему непостыдно предстати поклонитися, и безсмертныя и блаженныя жизни сподобитися со всеми святыми во веки. Аминь.

Тропарь святителя Стефана, епископа Великопермского

Божественным желанием,/ от юнаго возраста, Стефане премудре, разжегся,/ ярем Христов взял еси/ и людей оляденевшая древле неверием сердца,/ Божественное семя в них сеяв,/ евангельски духовне породил еси./ Темже преславную твою память почитающе, молим тя:/ моли, Егоже проповедал еси,/ да спасет души наша.

Кондак святителя Стефана, епископа Великопермского

Самозванен не ищущим тебе, святителю, обрелся еси,/ люди, от идольския лести свободив, ко Христове вере привел еси/ и волхва пансотника посрамил еси,/ темже и первый епископ и учитель Перми был еси./ Сего ради духовная твоя чада,/ яко тобою избавльшеся от идол, благодарная тебе возопием:/ радуйся, Стефане, учителю премудрый.

Если вы нашли ошибку, пожалуйста, выделите фрагмент текста и нажмите Ctrl+Enter.

Акафист Святителю Стефану Великопермскому

Возбранный святителю, учителю премудрый, равноапостольный
Стефане, всем верою к тебе прибегающим источаяй многоцелебныя
дары, похвальная восписуем ти любовию творящии память твою; ты
же, имеяй дерзно
вение ко Господу, от всяких нас бед свободи,
зовущих: Радуйся, Стефане, великий чудотворче.

Ангельское твое во плоти житие провидев всея твари Создатель, от
юности твоея уготова тя в сосуд честен, темже научи вопити тебе
сице: Радуйся, трехлетней сущей матери

твоей, бла
женным
Прокопием святитель возвещенный; Радуйся, прежде рождения твоего
великим про
реченный. Радуйся, рождением своим родителей
удививый; Радуйся, благочестивых родителей богоприятное
испрошение. Радуйся, от благочестиваго корене от
расль свя
тейшая;
Радуйся, в научении книжнем паче сверстник просвещенный. Радуйся,
в юности разум совершенный явивый; Радуйся, измлада Христа
возлюбивший. Радуйся, ярем Его носивый; Радуйся, мир и благая его
презревый. Радуйся, плоть свою духови покоривый; Радуйся, изрядное
благодати жилище. Радуйся, Стефане, великий чудотворче.

Видя тщету мирских попечений, блаженне Стефане, отшел еси от
дому родителей твоих, водворяяся с работающими Богу во иночестем
житии; тем же жизнь твою не мирови, но Богу
посвятил еси,
благоприятно Ему вопия: Аллилуиа.

Разум, плотскому человеку неуразуменный, от юности твоея стяжав,
богомудре Стефане, удивил еси талантами любомудрия души твоея.
Темже взываем ти сице: Радуйся, образе кротости духовныя; Радуйся,
вместо временных благих вечная стяжавый. Радуйся, чистоты
усердный хранителю; Радуйся, терпения богомудрый учителю.
Радуйся, братолюбия зерцало; Радуйся, постников первостоятелю.
Радуйся, молитвами твоими

дивная сотворивый; Радуйся, иноком
правило благочестия.
Радуйся, святителей собеседниче; Радуйся,
терпением видимых и невидимых вра
гов победивый. Радуйся, веры
поборниче; Радуйся, апостолов подражателю. Радуйся, Стефане,
великий чудотворче.

Сила Вышняго, в душеспасительных подвизех чудно укрепившая
тя, угодниче Христов Стефане, показа пермяном перваго проповед

ника Евангелия, потом перваго епископа и молитвенника, да вси,
просвещаеми светом добродетелей твоих, дивному во святых Своих
Богу взываем: Аллилуиа.

Имея данную ти от Бога благодать не
дуги отгоняти, был еси
пастырь добрый, по горам нече
стия заблуждающих обретаяй и на путь
истинный направляяй. Сего ради, молитвами твоими врачуеми,
взываем ти: Радуйся, богомерзкаго идолослужения искоре
нителю;
Радуйся, ересей истребителю. Радуйся, правоверия насадителю;
Радуйся, заблуждающих наставниче. Радуйся, миролюбцев
обличителю; Радуйся, сластолюбцев наказателю. Радуйся,
враждебных примирителю; Радуйся, малодушных утешителю.
Радуйся, злобы и зависти исторгателю; Радуйся, к воздержанию
путеводителю.
Радуйся, к трезвенному житию наставниче; Радуйся, во
унынии закосневающих исправите
лю. Радуйся, Стефане, великий
чудотворче.

Бурю злых помыслов прилежно от себе постом и молитвами
отражая, явился еси храм Духа Святаго, о Немже непрестанно от
юности твоея во всяком благочестии и чистоте пребывая, обвыкл еси
воспевати Богу: Аллилуиа.

Слышав архиерей Ростовский Арсений целомуд
ренное житие твое и
тщание во славословии и воспевании дивных дел Божиих,
действующу и наставляющу Святому Духу, при
зва тя и клир и града
Устюга в соборнем храме проглагола тя чтецем; потом во иночестем
житии

паче иных потрудившася Коломенский архи
ерей Герасим,
приосенением тогожде Святаго Духа, постави тя диакона и
пресвитера, и в сем священнем достоинстве действием Божественныя
благодати показался еси мирови добрый наставник монахов и
мирских, да славяще Бога, в Троице покланяемаго, взываем и тебе:
Радуйся, мудрости

небесныя жилище; Радуйся, радости истинныя
причастниче. Радуйся, миром небесным приосененный; Радуйся,
долготерпения искус стяжавый. Радуйся, веры христианския правило;
Радуйся, благости Божественныя струя. Радуйся, кротости духовныя
доблий хранителю; Радуйся, воздержания учителю. Радуйся, соль
мира; Радуйся, светильниче всесветлый. Радуйся, на свещнице
нетления всем светити по
ставленный; Радуйся, граде, верху горы
стояй. Радуйся, Стефане, великий чудотворче.

Боготечная звезда северо

восточная явился еси, егда просвещения
ради светом богопознания в идольския земли текл еси, да вси,
познавше Творца

вселенныя, с нами единеми усты и единем сердцем
Ему вопиют: Аллилуиа.

Видев доброту души твоея, многими даровании свидетельствуему,
архиерей Герасим, по твое
му желанию снабдив для крещения людей и
освящения церквей потребными с радостию

отпусти тя в Великую
Пермь. Мы же апостольство твое чествуем приветствии сими:
Радуйся, апостолов единоревнителю; Радуйся, мудрости сосуде.
Радуйся, разумное светило; Радуйся, таин Божиих вещателю. Радуйся,
кротости Евангельския образе, Радуйся, боговедения рачител
ю.
Радуйся, благочестия столпе; Радуйся, страха Божия приятелище.
Радуйся, духовная труба Евангелия; Радуйся, органе псалмопения и
славословия. Радуйся, премудрый наставниче; Радуйся, ко блаженству
вечному путеводителю. Радуйся, Стефане, великий чудотворче
.

Проповедник боговедения неленостен был еси в неведущей Бога
земли, и благим своим жити
ем любовь и благоверие к вещанием
твоим приобрел еси толикое, яко и невернии, чтуще добрая дела твоя,
научишася тобою взывати Богу: Аллилуиа.

Возсия
христианское благочестие в земли, рас
тленней
идолослужением, егда начал еси Бо
жественное семя в безбожных
сеяти, и ут
верждая их в вере истинней примером своим, всего себе
посвятил еси Богу; мы же похваль
ная восписуем ти: Радуйся, волю,
ищущую нетления, стяжавый; Радуйся, главу горния мудрости

исполнивый. Радуйся, земная мудрования презревый; Радуйся, очи от
мирския прелести отвративый. Радуйся, уста на хваление Господа
употребивый; Радуйся, язык к божественней проповеди устро
ивый.
Радуйся, руце простры
й на молитву и подаяние милостыни; Радуйся,
теми же множество книг душеспаси
тельных написавый. Радуйся,
сердце твое постом и молитвою в жили
ще Духа Святаго уготовавый;
Радуйся, нозе ко бдению и благовествованию ми
ра направивый.
Радуйся, все твое тело воздержанием удручивый; Радуйся, непрестан

ным богомыслием душу и те
ло освятивый. Радуйся, Стефане, великий
чудотворче.

Хотя тайну вечнаго спасения пермяном поведати, потщался еси
первее навыкнути несведомому их словеси и близкий к ним быти
беседн
ик; таже составив письмена и ими к назида
нию их и службе
Божественней потребная изобразив многая писания, даровал еси посо

бне пети: Аллилуиа.

Новое и спасительное слышавше учение пермстии людие, овии
ругахуся, овии же креще
ния просяху, и чудящеся дивному житию
твоему, с учением, из уст исходящим, согласному, прославиша Бога;
ты же потщался ее крещением просвещати люди и к славословии
Божию освящати храмы. Сего ради воспеваем тебе: Радуйся, пастырю
добрый; Радуйся, Христов новый исповедниче. Радуй
ся, учителю
премудрый; Радуйся, апостольство твое свято совершивый. Радуйся,
идольскую лесть упразднивый; Радуйся, луче света Евангельскаго.
Радуйся, тьмы заблуждения истребителю; Радуйся, неверных учением
своим удививый. Радуйся, кротостию своею гордость мирскую
поправый; Радуйся, овцы Христовы во едино стадо совокупивый.
Радуйся, духовную паству твоими к Богу благо
приятными молитвами
оградивый; Радуйся, всем призывающим тя скорый помощниче.
Радуйся, Стефане, великий чудотворче.

Странное чудо по
казал еси, богомудре Стефане, предав огню
скверную идольскую божницу, егда с разными орудии обступиша тя
бесовстии чтителе, убити тя хотяще; ты же, моляся о обращении
заблуждающих, молчаливою кротостию сих победил еси, воспевая
Богу: Аллилуиа.

Весь, Стефане пречудне, телом и душею посвя
тился еси Богу,
пребывая в непрестанных трудех Божественнаго богословия и
презирая угрожения нечестивых, претящих ти проповедати славу
Божию. Сего ради вопием ти: Радуйся, земный Ангеле; Радуйся,
небесный человече. Р
адуйся, вития непобедимый; Радуйся, воине
Христов неустрашимый. Радуйся, христианскаго благочестия
истинный ревнителю; Радуйся, врагов Церкве Христовы обличителю.
Радуйся, нечестивых витий посрамителю; Радуйся, столпе, от нощи
неведения к Солнцу Правды приводяй. Радуйся, уста божественная,
миру спасение воз
вещающая; Радуйся, гласе небесныя истины, буих
умудряяй. Радуйся, неверных светом Евангелия Христова
просветивый; Радуйся, подобно теплоте солнечней, оляденевшая
сердца их согреявый и тем плод мног Церкв
и Божией принесый.
Радуйся, Стефане, великий чудотворче.

Все естество ангельское возвеселися о твоем бла
гочестии и чистоте,
о твоем мужестве, терпе
нии, бдении в молитвах, пощении и по Бозе
ревности; во онех бо претерпевая, яко безплотен явился еси. Мы же
прославляющемуся чрез тебе Богу взываем: Аллилуиа.

Читайте также:  Акафист преподобному Феодосию Кавказскому: текст, для чего читают

Ветии многовещаннии безбожных, чары творя
щии, онемеша, сила
бо крестная превозмогаше всем их волхвованием. Мы же, видевше на
видимых и невидимых врагов победительная, усердно вопием ти:

Радуйся, несумненною верою дивная сотворивый; Радуйся, живым на
Бога Живаго упованием чтителей бесовских посрамивый. Радуйся, за
любовь к Богу и ближнему душу твою положивый; Радуйся, крепости
божественный приятелище. Радуйся, органе, возвещаяй славу Божию;
Радуйся, громе, устрашаяй соблажняющия. Радуйся, идольския лести
истребителю; Радуйся, диавольских козней обличителю. Радуйся,
гордости его сокрушителю; Радуйся, плоды трудов твоих во сто
уплодоносивый. Радуйся, неверных умудривый твоими нравы;
Радуйся
,

погибающих руководствуяй ко приятию вечныя славы.
Радуйся, Стефане, великий чудотворче.

Спасти хотя Пермскую землю, всемерно потщался еси просветити ю

святым Крещением; потом своима рукама идолов раздробляя и со

крушая богомерзкая капища, на развалинах их церкви христианския,
монастыри и учили
ща довольная воздвигл и научил еси Единому
Триипостасному Богу пети: Аллилуиа.

Стена и укрепление в нечестии пермяном, пансотник волхв с
велиею дерзостию в сонмищи глагол безумный утверди: кто про
йдет в
зим
нее время невредим водою и кто огня не уст
рашится, того вера
есть истинная и жертвоприношение Творцу неба и земли есть
приятное. Ты же, смиренномудрия вещая глаголы, ко Всевышнему о
помощи взывал еси, и верою, вся возмощи о имени Его, стяжав
упование, повлекл еси суемудраго волхва в пламень огненный. Он же,
силою Божиею устрашенный, исповеда пред всеми свое безсилие и
малодушных обольщение. И тако всея Пермския страны в веру
истинную сверится обращение. Сего ради блажим тя, премудре
Стефане, сим
и: Радуйся, щите Православия; Радуйся, смиренномудрия
зерцало. Радуйся, великаго упования образе; Радуйся, ковчеже чудес,
Богом устроенный. Радуйся, злочестиваго волхва славно препревый и
из земли тоя изгнавый; Радуйся, последователи его на путь истинный
обративый. Радуйся, князя мира сего посрамивый; Радуйся,
жертвоприношения идольская упразднивый. Радуйся, труды пермян от
лова зверей им в поль
зу сотворивый; Радуйся, благая их, вместо
душевреднаго пред идолы сожжения, в потребу им и на службу
человеком по
казавый, и тако страну их умуд
ривый. Радуйся, пределы
российския проповедию слова Божия разширивый; Радуйся, не токмо
временная, но и вечная благая пермяном открывый. Радуйся, Стефане,
великий чудотворче.

Пение молебное приносим ти, святителю Стефане, егоже, на
возвратном из Перми пути молящася Святей Троице и
благословляюща

обитель, преподобный Сергий Радонежский умныма
очима за несколько поприщ провидев, благодарным со братиею на
трапезе почтил есть поклонением. Мы же, всегдашняго тя о душах
н
аших стяжавше молитвенника и щедроты твоя изчести не могуще,
благодар
ными сердцем и усты Богу, тобою действую
щему всем
исцеления, взываем: Аллилуиа.

Светоподательный светильник сущим во тьме идолослужения, отче
Стефане, явился еси, и до конца паству твою бодренно упасл еси,
ограждая новопросвещенныя люди своими к Бо
гу молитвами и
поставляя из них самих пас
тырей и учителей Перми; посем, скончавая
течение твое, о немже пророчески предсказал еси, мощи твоя
многоцелебныя царствующе
му граду Москве

в залог молитв твоих и
теплаго ходатайства даровал еси, духом же со ан
гельскими чинми
ликуеши. Сего ради восхваляюще тя, глаголем: Радуйся, духом

верныя посещаяй; Радуйся, от адския погибели изымаяй. Радуйся, от
сетей льстиваго избавляяй; Радуйся, вместо временных вечная блага
нам подаваяй. Радуйся, врачу, раны греховныя исцеляяй; Радуйся,
вместо смерти живота вечнаго хода
таю. Радуйся, недужных целителю;
Радуйся, особенный России хранителю. Радуйся, всем прибегающим к
тебе крепкое за
брало; Радуйся
, царствующаго града украшение.
Радуйся, светило всероссийское; Радуйся, Ангелов собеседниче.
Радуйся, Стефане, великий чудотворче.

Благодать цельбы стяжавшаго, великаго во святителех Стефана
почтим сердцем и усты; и да вящшее благим его подвигом воздадим
чест
вование, потщимся всемерно подражати его добродетелем, да
благоприятно Богу вопием: Аллилуиа.

Поюще твое, Стефане святителю, о призываю
щих тя в помощь
теплое предстательство и от врагов видимых и невидимых скорое
заступление, хвал
им тя вси, равноапостольный богопроповедниче, и
веруем, яко Господь и Бог, проповеданный тобою в Перми и
прославляе
мый в телеси твоем, молитвами твоими вся нам дарствует.
Темже вопием ти: Радуйся, нищетою духовною Царство Небесное
получивый; Радуйся, покаяния и умиления слезами утеше
ние вечное
приявый. Радуйся, кротостию земли новыя наследие приявый;
Радуйся, алкая и жаждая правды, ныне насыщаяйся. Радуйся,
милостынями обретый помилование; Радуйся, чистотою сердца
сподобивыйся зрети Бога. Радуйся, миротво
реньми Богу
усыновивыйся; Радуйся, терпением правды ради Царство Небес
ное
стяжавый. Радуйся, поношеньми и претерпением всех зол Христа ради
ублаживыйся; Радуйся, твоим примером нам путь ко спасению
открывый. Радуйся, молитвами твоими труды

и подвиги облегчаяй;
Радуйся, предстательством твоим у Христа Бога вечное спасение нам
подаваяй. Радуйся, Стефане, великий чудотворче.

О великий святителю, равноапостольный Стефане, малое сие
моление наше приемь, умоли Подвигоположника и Совершителя
Иисуса, да

избавит царствующий град и всякий град и страну
христианскую от нахождения иноплеменных, от ересей и расколов и
от всякия напасти, и да измет грядущия муки всех, Ему вопиющих:
Аллилуиа.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)

  • 20495334
    Размер файла: 232 kB Загрузок: 1

Святитель Стефан Пермский, епископ Великопермский

Стефан Великопермский занимает особое место среди русских святых. Православная церковь чтит память первого епископа Пермского за великий подвиг и миссионерскую деятельность.

Современник Сергия Радонежского, Андрея Рублева, Дмитрия Донского, Стефан Пермский был незаурядным человеком, решившимся в одиночку крестить коми-зырян, или как их называли, перминов — угро-финнские народы северо-востока Европейской России.

Епископом Пермским его стали назвать после крещения им жителей бассейна реки Вычегды на территории современной Республики Коми, которую в то время называли Пермской землей или Пермью Малой. В Перми Великой в то время жили восточные пермяки,которых крестили преемники Святого Стефана.

Стефан Пермский (в миру Степан ) родился около 1346 года в Великом Устюге в семье одного из низших церковнослужителей местного собора. О матери святого известно предание, согласно которому ее, трехлетнюю девочку, однажды встретил на церковной паперти святой старец Прокопий Устюжский, который и предсказал ей, что в будущем она произведет на свет православного святого.

Согласно сказанию, поклонившись, Прокопий Устюжский сказал: «Вот идет мать Стефана, епископа Пермского, который будет великим между слугами Божьими».

В детские годы будущий проповедник Степан был научен молитве и все свое свободное время посвящал чтению Святого Писания. Еще в юном возрасте он оставил мирскую жизнь и полностью посвятил себя служению Господу.

Степан отправился в город Ростов в монастырь во имя святителя Григория Богослова и стал в нем послушником. В 1365 году молодого послушника постригли в монахи и нарекли именем Стефан. С усердием изучив Священное Писание, выучив греческий язык, святой Стефан решает осуществить жившее в нем с детства, стремление обратить в православие язычников из числа народов коми.

В конце 14 века, когда из отдельных русских княжеств складывалось единое государство и завоевывались новые земли, по территории страны активно распространялась христианская культура.

Великий Устюг, богатый торговый город, был островком православия, окруженным поселениями западных пермяков-язычников, зырян, проживавших в долинах рек Печоры и Вычегды.

Занимаясь охотой, они жили довольно обособленно, хотя и вели оживленную торговлю с русскими городами. Общаясь с зырянами, юный Степан в совершенстве овладел их языком. Первые проповеди Святого Стефана не были успешными.

Непривычно и страшно было слышать язычникам, что их боги — ложные и бесполезные истуканы, и что есть лишь один истинный Бог.


Идолопоклонники старались помешать Стефану и даже предприняли попытку сжечь его во время встречи с Памой, главным зырянским жрецом.

Пытаясь поколебать у своих подопечных уважение к добродетели святого Стефана, Пама, по преданию,предложил ему пройти сквозь огонь и тем доказать на деле существование прославляемого им Бога.

Когда же Стефан, помолившись, решился подвергнуть себя жестокому испытанию и предложил Паме последовать за ним, то жрец проявил малодушие и в страхе отступил.

Покоренные личностью проповедника, убедительностью и простотой доводов в пользу новой веры, коми-зыряне приняли святое крещение.

Святой Стефан понимал, что успех проповеди будет не велик, если она не будет доходчивой, то есть если будет читаться на неродном языке. Язычники должны были понимать, на кого им было предложено заменить привычных шаманов и идолов. Чтобы христианство крепло, Стефан вел проповеди на местном наречии и даже подарил коренному населению письменность, создав азбуку из 24 букв.

Взяв за основу буквы древнегреческого и старославянского алфавитов, а также так называемые «пасы» — родовые знаки коми-зырян, изображавшиеся на различных предметах, Стефан придал самобытный национальный вид древнепермской азбуке.

К сожалению, в ходу эта азбука была недолго — около 150 лет. Причиной этому было то, что последователи Стефана Пермского не владели древнепермским, коми-зырянским языком и все богослужения продолжали вести на русском.

Сегодня коми-зырянская азбука — это уникальный памятник истории языка коми, более древних сохранившихся письменных памятников коми-народы не имеют.

Стефан Пермский перевел для своих последователей православные молитвы (правда, до нас дошли лишь три из них), вел проповеди, строил храмы. Первый из них был возведен в честь Благовещения Пресвятой Богородицы в устье реки Выми. Храмы украшались иконами, многие из которых проповедник написал сам.

Икона «Зырянская Троица» по преданию написана святителем Стефаном

По истечении четырех лет миссионерской деятельности иеромонах Стефан отправился в Москву, чтобы решить вопрос о епископе для коми-Зырян. И в 1383 году была основана Пермская епархия, которую возглавил сам святитель Стефан.

Владычный городок и кафедра Пермских епископов в Усть-Выми

Богословская образованность епископа, его кротость и мудрость создали ему высокий авторитет в Русской православной церкви. Несмотря на отдаленность его епархии, великие князья и митрополиты часто вызывали его в Москву для совета или участия в церковных соборах.

В начале 1396 года по приглашению святого митрополита Московского Киприана святитель Стефан вновь отправился в Москву. Там он заболел, ведь его здоровье было подломлено 18-летними изнурительными трудами и подвигами.

26 апреля 1396 года проповедник скончался и был погребен в Московском Кремле в великокняжеской усыпальнице, в соборе Спаса на Бору.

Собор Спаса-на Бору, Москва, Кремль

В 1933 году собор был снесен и на сегодняшний день мощи святого считаются утерянными.

В 16 веке Русская православная церковь причислила епископа Пермского Стефана к лику святых. В его честь по всей стране названо множество церквей и храмов.

В Прикамье действует Свято-Троицкий Стефанов мужской монастырь, также названный в его честь, а в самой Перми — часовня Святого Стефана Великопермского.

Проповедника во все времена очень любили изображать иконописцы. В Пермской государственной художественной галерее хранится житийная икона святителя, датирующаяся концом 18 века (житийными называются иконы, изображающие сцены из жизни святых).

Православные верят, что икона крестителя защищает от ереси и инакомыслия.

Еще одна реликвия, посох Стефана — символ епископской власти, хранится в Пермском краевом музее. По преданию, сам Стефан ходил с обычной палкой из лиственницы, а уже его последователи в 15 веке украсили посох резными цилиндрическими коленами.

Посох обошел полмира, сначала он находился в Усть-Выме, где проповедовал его владелец, потом в Вологде, затем в Московском кремле при могиле Стефана. В 1612 году во время Польской интервенции посох был вывезен из России в Польшу, а затем, по чистой случайности, был обнаружен в Литве. В Пермь реликвия вернулась в 1849 году и сейчас постоянно хранится в музее.

Чтят память святого и сейчас: в Перми на Комсомольском проспекте установлена скульптурная композиция «Парма-бриз», посвященная Стефану Пермскому.

Когда российским художникам предложили создать символ Перми, нижнетагильский скульптор Александр Иванов решил, что это будет креститель народов коми. Скульптура, выполненная из металла, изображает святого совершающего благословение, с книгой Святого Евангелия в руках.

25 июня 2015 года в киноцентре «Премьер» состоялась премьера фильма «Стефан Пермский. Огнем и словом».

Фильм снят по благословению Высокопреосвященнейшего Мефодия, митрополита Пермского и Кунгурского, киностудией «Новый курс», сотрудники которой уже второй год подряд выигрывают грант конкурса «Православная инициатива» и радуют зрителей Пермского края фильмами православной тематики.

Пришедшие на премьеру смогли увидеть тридцатиминутный рассказ о жизни и деятельности просветителя Перми Великой – святителя Стефана. Кроме фактов, известных из жития святого, художественно представленных в фильме, в нем присутствует мнение двух экспертов – протоиерея Алексея Марченко, доктора исторических наук и Георгия Николаевича Чагина, краеведа, доктора исторических наук, профессора, заведующего кафедрой древней и новой истории России ПГНИУ. Эксперты представляют два разных взгляда на труды и подвиги просветителя пермской земли – как на человека святого и как на человека, выполнявшего важную политическую задачу.

По словам продюсера фильма Владимира Соколова «работая над фильмом, создатели попытались оценить, пропустить через себя, понять, кем был святой Стефан для Перми Великой и для Руси в целом, и как его деятельность связана с нашим временем».

Режиссер фильма Сергей Лепихин сказал: «Несомненно, что святитель Стефан был не только великим просветителем, но и весомой политической фигурой своего времени. Во время своей земной жизни святой не творил каких-то видимых чудес, но во всей его деятельности чувствовалось присутствие Божественного промысла».

Особым украшением фильма стало использование технологии песочной анимации.

Съемочная группа выражает особую благодарность за содействие в съемках фильма лично митрополиту Пермскому и Кунгурскому Мефодию, сотрудникам Пермской епархии, руководству Свято-Троицкой Сергиевой Лавры и Сыктывкарской епархии.

Ссылка на основную публикацию